Har noterat att mina element låter/susar. Särskilt när termostaten är inställd mellan 2-4. Om jag sätter den lägre försvinner ljudet i princip helt, stänger jag av blir det helt tyst. Vrider jag upp termostaten på max blir det också bättre. Som mest låter det lite över 2 på termostaten.

Jag är inne på att elementen behöver luftas men ser inte någon luftningsventil. När jag kollar över elementen ser jag totalt fyra stycken vred som min elementnyckel passar i. Är det dessa jag ska vrida upp ett i taget?

Skickar med video med ljud och bild på sidan av elementet.
 
  • Hopfällbar klädtorkställning i rum, delvis visande en persons ben, inomhusmiljö, neutrala färger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Jochi
  • Laddar…
Att det susar i termostatventiler beror på att det är för högt flöde på vattnet så att det blir för stort tryckfall över ventilen, å det får ventilkäglan att vibbrera.

Systemet verkar vara felaktigt injusterat.

Steg1:
Injustering av förinställningen på varje radiatorventil så att det blir "rätt" flöde/tryckfall/difftemperatur över varje radiator.

Steg2:
Injustering av värmekurvan på centrala reglersystemet gällande kurvlutning och parallellförskjutning samt hastigheten på cirkulationspumpen.

Steg3:
Montering och injustering av termostaterna så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.
 
  • Gilla
Tariax och 1 till
  • Laddar…
Okej! Är detta något jag gör själv eller ber jag lämpligen om hjälp?

Bor i BRF. Bäst att ringa vår vaktis, kanske?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Att det susar i termostatventiler beror på att det är för högt flöde på vattnet så att det blir för stort tryckfall över ventilen, å det får ventilkäglan att vibbrera.

Systemet verkar vara felaktigt injusterat.

Steg1:
Injustering av förinställningen på varje radiatorventil så att det blir "rätt" flöde/tryckfall/difftemperatur över varje radiator.

Steg2:
Injustering av värmekurvan på centrala reglersystemet gällande kurvlutning och parallellförskjutning samt hastigheten på cirkulationspumpen.

Steg3:
Montering och injustering av termostaterna så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.
Hur vet man sånt här? Alltså hur gör man för att räkna ut steg1
 
Tror jag varit fel ute. Termostaten ska stå på max och så reglerar jag värmen i min panna. Så det verkar lösa sig den vägen.
 
nino nino skrev:
Hur vet man sånt här? Alltså hur gör man för att räkna ut steg1
https://www.purmo.com/sv-se/the-ind...ningsdiagram-for-purmo-thermopanel-radiatorer

I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av radiatorkretsen
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446


Jag injusterade vårt system genom att mäta framlednings-/returtemperaturen på varje radiator samt rumstemperaturen. Försökte att gå över alla radiatorer så snabbt som möjligt samt när utetemperaturen har legat stabilt "länge".
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
[länk]

I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av radiatorkretsen
[länk]


Jag injusterade vårt system genom att mäta framlednings-/returtemperaturen på varje radiator samt rumstemperaturen. Försökte att gå över alla radiatorer så snabbt som möjligt samt när utetemperaturen har legat stabilt "länge".
Demmpa Demmpa skrev:
Att det susar i termostatventiler beror på att det är för högt flöde på vattnet så att det blir för stort tryckfall över ventilen, å det får ventilkäglan att vibbrera.

Systemet verkar vara felaktigt injusterat.

Steg1:
Injustering av förinställningen på varje radiatorventil så att det blir "rätt" flöde/tryckfall/difftemperatur över varje radiator.

Steg2:
Injustering av värmekurvan på centrala reglersystemet gällande kurvlutning och parallellförskjutning samt hastigheten på cirkulationspumpen.

Steg3:
Montering och injustering av termostaterna så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.
Den sitter enligt bilden
 
  • Del av en vit apparat med gula markeringar på hörnen, möjligen en säkerhetsfunktion eller sensor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tariax
  • Laddar…
T Tariax skrev:
Tror jag varit fel ute. Termostaten ska stå på max och så reglerar jag värmen i min panna. Så det verkar lösa sig den vägen.
Ja, man börjar så, alla termostater på max, och justering på pannan. Sen om det blir för varmt i något rum kan man sänka just den termostaten.
 
S skägg skrev:
Ja, man börjar så, alla termostater på max, och justering på pannan. Sen om det blir för varmt i något rum kan man sänka just den termostaten.
Nej, man justerar förinställningen, tills hela systemet är rätt injusterat.
Om man tillfälligt vill sänka temperaturen i något rum så använder man termostaten.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Nej, man justerar förinställningen, tills hela systemet är rätt injusterat.
Om man tillfälligt vill sänka temperaturen i något rum så använder man termostaten.
Justera förinställning = ändra värdet på pannan, menar du? :)
 
Förinställningen kan ändras på eller inuti radiatorventilen om ventilen har förinställning. Finns både med och utan.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.