Vi har fått vårt golv slipat och vaxat med hårdvaxolja och samtidigt fått en ljus pigmentering. Vi är väldigt nöjda med utseendet men det känns väldigt strävt. Jag hade förväntat mig att det skulle kännas ungefär lika som vårt oljade golv men nu känns det mer "träigt och oskyddat", lite svårt att beskriva.

Är det jag som har fel förväntningar eller är det golvfixarna som missat något?

Kan tillägga att vaxet verkar vara matt i glansen, vet inte om det har någon betydelse för hur det känns. Om det skulle vara matt eller glansigt har vi inte diskuterat alls, bara att vi vill ha slipning med hårdvaxolja och ljusa pigment (om det är matt eller glansigt i utseendet är inte heller något vi bryr oss om).
 
Vet du vilken hårdvaxolja som användes?
 
J JonasJN skrev:
Vet du vilken hårdvaxolja som användes?
Det står inte i offerten men på hemsidan står det att det är Osmo hårdvaxolja de använder.
 
Har halvblank osmo hårdvaxolja i köket. Furugolv slipat med 60 slippapper, sedan 120 slippapper. Pigmenterad med dekorvax innan hårdvaxolja. Känns inte strävt och tror inte heller det ska göra det. Kanske kolla med golvfixarna? Kan vara en mycket enkel lösning t.ex. om ni fått fiber-resning pga. vattenbaserat pigmentering. Då kan det räcka med att man polerar lite lätt med en sliprondell (10 minuters jobb för dem)
 
  • Gilla
byggankan
  • Laddar…
il_duce il_duce skrev:
Har halvblank osmo hårdvaxolja i köket. Furugolv slipat med 60 slippapper, sedan 120 slippapper. Pigmenterad med dekorvax innan hårdvaxolja. Känns inte strävt och tror inte heller det ska göra det. Kanske kolla med golvfixarna? Kan vara en mycket enkel lösning t.ex. om ni fått fiber-resning pga. vattenbaserat pigmentering. Då kan det räcka med att man polerar lite lätt med en sliprondell (10 minuters jobb för dem)
Tack, det var precis något sådant jag misstänkte och det du skriver med fiberresning beskriver precis hur det känns, men har för dålig koll för att kunna uttrycka det på ett bra sätt.
De genomförde arbetet en dag och skulle komma tillbaka några dagar senare för efterarbete, kanske att det var polering som var efterarbete och att de aldrig var där och gjorde det. Det är en övernattningslägenhet bara så vi har ju egentligen ingen koll alls när de kommer och går.
 
B byggankan skrev:
Tack, det var precis något sådant jag misstänkte och det du skriver med fiberresning beskriver precis hur det känns, men har för dålig koll för att kunna uttrycka det på ett bra sätt.
De genomförde arbetet en dag och skulle komma tillbaka några dagar senare för efterarbete, kanske att det var polering som var efterarbete och att de aldrig var där och gjorde det. Det är en övernattningslägenhet bara så vi har ju egentligen ingen koll alls när de kommer och går.
Ja, eller så har de glömt att hårdvaxolja helt .. Tvivlar på att man kan göra både pigmentering och vaxning samma dag. pga torktider osv.
 
il_duce il_duce skrev:
Ja, eller så har de glömt att hårdvaxolja helt .. Tvivlar på att man kan göra både pigmentering och vaxning samma dag. pga torktider osv.
Jag har kontaktat företaget och de ska komma tillbaka och inspektera i nästa vecka så får se vad de säger då.
 
B byggankan skrev:
Jag har kontaktat företaget och de ska komma tillbaka och inspektera i nästa vecka så får se vad de säger då.
Hur slutade det efter företaget varit på plats? Har nämligen precis samma problem just nu.
 
Saklie Saklie skrev:
Hur slutade det efter företaget varit på plats? Har nämligen precis samma problem just nu.
De polerade en gång till och vi är väldigt nöjda med slutresultatet. Först la de på en avgift för extrabesöket på fakturan men efter ett kort och trevligt mail där jag påpekade att vi inte borde betala för extrabesöket så tog de direkt bort det utan tjafs.

Kommer troligen anlita de igen för att göra samma sak i vårt hus (det här var i ett annat boende än det vi normalt bor i). Känner alltid en trygghet i firmor som fixar saker utan tjafs efter att det inte blivit helt rätt direkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.