Du kan absolut få ha rätt om du vill och ditt sista råd är som sagt helt relevant för TS. Det var det där med att det är som vilket land som helst utanför EU, vilket det inte är på grund av både EES och en del andra saker.

Fast nu har jag inte tid mer, då jag ska in i dagens första teamsmöte med en norsk ehandlare där vi ska sätta upp deras exportlösning till EU med tull och admin.
 
Ha rätt om jag vill? Det jag skrev var riktat till ts och vad jag antog vara en privatimport. Det var inget generellt svar för alla i alla situationer.
 
Mötet försenat, så hinner ett sista inlägg. Det första du skrev som svar vär "Det är som att importera från vilket land som helst utanför eu så ja allting tillkommer." och det är helt enkelt inte sant. Sedan skrev du att TS borde kolla med handlaren, vilket är ett bra råd vilket jag också skrivit. Att jag skrev i tråden var bara för att nyansera ditt kategoriska svar så att inte TS och andra tror att Norge är som "vilket land utanför EU som helst. Trådar och svar lever ju vidare och är sökbara och därför tyckte jag att det var värt att utveckla lite.
 
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
Ja men det är det väl? Det är fortfarande en tullbarriär för normal import och export? Det var väl det frågan handlade om från början? Att de är med i ees gör ju ingen skillnad där.
 
Om du KÖPER från Noge är det säljaren som får fixa alla papper, du får betala tull. Så det är inte krångligt.

Däremot om du ska exportera något till Norge så är det krångligt som fasen, när jag skickar mtrl till Norge från mitt jobb så lejer jag bort pappersarbetet till fraktbolaget för en summa.
 
Ja norska tullen är inte att leka med. En bekant skickade från sin firma ett norskt mobilkontantkort förladdat med 300kr (long story om varför) i vanligt brev.

Det kom aldrig fram, men efter ett tag kom det ett brev från norska tullen där de anklagade dem för varusmuggling, och hotade med åtal om det upprepades.

Och för en del år sedan skickade firman jag arbetade för en utrustning till norska televerket för typgodkännande provning. Den beslagtogs av tullen "man får inte importera icke typgodkänd teleutrustning till Norge", alla försök till argumentation om att det är ju just för att få den typgodkänd, besvarades med "man får inte importera icke typgodkänd teleutrustning". En av oss från utveckligsavdelningen tog en likadan produkt i väskan och åkte över utan att deklarera den i tullen. Vi fick vårt typgodkännande. Och på skoj skickade vi in det till tullen, som genast hävde beslaget....
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
det är säljaren som ska skicka med erforderliga dokument så det i sig är ju inget konstigt. Om man pratar om privata småköp alltså. Bäst att förtydliga. För större köp och de som köper mycket så kan man såklart deklarera varorna själv även från köparens håll. Bara de finns tillgängliga vid förtullningen så spelar det ingen roll vem som tillhandahåller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.