Hej! Jag är en glad hobbyrenoverare och har lärt mig genom att göra, fråga/läsa på det här forumet och kolla videor. Men ibland känner jag för att få riktig kunskap från någon som vet vad de gör.

Jag har letat efter renoveringskurser men det är bara massa byggnadsvård och hur man tar hand om gamla hus. Jag vill lära mig saker som att bygga innervägg, kakla, bygga stödmur, byta kök och så vidare. Alltså lite om allt möjligt. Jag inser att det inte finns en kurs som matchar exakt det jag nämner men jag är överraskad över hur svårt det är att hitta den typen av kurser för oss glada amatörer.

Är det bara jag som behöver jobba på mina Google-skills eller är det här ett område där det finns oväntat lite kurser att gå?
 
T
Det är nog inget fel på dina sökningar, det finns helt enkelt inte någon större efterfrågan på kurser av det slag du nämner och då kommer heller ingen att hålla kurs i det. Just byggnadsvård har ju fått ett stort uppsving och där finns nu kursverksamhet för att många vill lära sig att ta hand om gamla hus (och det har funnits entusiaster som har kunnat hålla kurser och som har bidragit till intresset)

I ditt fall så är det nog (tyvärr) bara att fortsätta att söka på nätet och fråga här. Sen kommer du att få flera olika svar och det behöver inte vara fel - det finns oftast inte bara ett sätt att göra saker på.
När det gäller vissa av sakerna som du säger att du vill lära dig så har produkttillverkarna ofta filmer som visar hur du ska göra och sen är det "bara" att prova på. (tänker t ex på bygga stödmur, bygga mellanvägg, kakla)
 
Det är ju det här forumet som du har letat efter!😉

När vi flyttade till hus för 12 år sedan hade jag bara tapetserat lite innan så jag kunde egentligen ingenting. Nu 12 år senare så har jag renoverat hela huset själv med allt från byte av vatten och avlopp, el, byggt och rivit väggar, kaklat och klinkrat, bytt tak osv. osv. Visst har jag haft lite hjälp av min far som var händig men det absolut mesta kommer härifrån forumet och även tillverkarnas instruktioner.

Så läs gamla trådar och skapa även en egen om de gamla inte ger bra svar så kommer du lära dig det som du behöver.
 
  • Gilla
PatrickSRT8 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.