Hej!
Har köpt ett litet äldre timmerhus från 1800-talet som renoverats i omgångar sedan 2006. Huset är i 1.5 plan, delvis öppet till nock och har på övre plan en timrad innervägg som nu ger mig huvudbry. Väggen i fråga skiljer sovrummet från den öppna ytan på loftet, och till saken hör nu att förra ägarna valde att installera två fönster i väggen (synd!) vilka syns på första bilden nedan. Jag hoppades in i det sista att hitta originaltimret de sågat ut i något av förråden, men dessvärre inte (troligtvis har det eldats upp). Värt att nämna är också att vi planerar att 1) regla upp en vägg direkt under och i linje med denna timmervägg (se bild 2) och 2.) flytta dörröppningen till sovrummet mot mitten så vi får till en riktigt dörr (nuvarande dörr är < 170cm hög).

Grubblar på vad göra med detta - min lekmannahjärna tänker sig följande alternativ efter att fönstren är borttagna:

  1. Försöka hitta nytt timmer och försöka laga hålen, ta in snickare/timmerman för hjälp med detta. Min känsla är dock att detta inte kommer gå att få till snyggt - man kommer tydligt se att det rör sig om lagning och det nya timret misstänker jag inte kommer passa in riktigt utseendemässigt. Men jag kanske har fel här!
  2. Riva timmerväggen, om ens möjligt (bärande?), och regla upp ny innervägg. Vore *riktigt* synd att göra detta dock, och inget jag planerar göra.
  3. "Regla igen" fönsteröppningarna och sedan täcka hela timmerväggen med skivor och någon form av panel. Skulle sedan se om det går att försöka linjera detta med nya väggen på nedre våningen, så det ser mer uniformt ut.
  4. Kombination av 1 och 3 - få hjälp med att timra igen hålen, och sen montera skiva/panel som täcker bägge våningarna.
  5. ?

Jag funderar också på om det kan finnas risk att väggen börjar skeva med tiden, pga sättet man tagit hål i timmerväggen? Inte bråttom med detta som tur är, då jag känner detta med timmerhus ligger utanför mina normala renoveringserfarenhet. Skynda långsamt.

Vore rejält uppskattat med lite åsikter kring hur man ska tänka här - tack på förhand!
 
  • Träbeklädd interiör med golv, väggar, handräcke, dörr, fönster och kontorsstol, i rustik stil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inredning av hus, blandning av modern och rustik stil, öppet utrymme, synlig träkonstruktion, byggprojekt markeras med "Ny vägg".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det gamla timret verkar redan ha minst två olika timmermäns handstil på sig så inte blir det värre av ett en tredje timmerman sätter in några nya stockar med sin handstil. Nytt virke är ju ljusare i färgen men i övrigt skall det inte synnas större skillnad på nytt och gammalt än det syns på två timmermäns arbete i det gamla timret. Färgen borde gå att fuska till med någon bets eller kaffe eller någonting.

Givetvis skall dörren vara ungefär i mitten så det blir stadga i väggen.

Jag ser redan begynnande sättningsproblem till höger om dörren. Uppenbarligen hänger röstet redan delvis på det stående virket vid dörren. sådant brukar bli problem på längre sikt.Jag hoppas att den som gjorde det där klåperiet inte kallade sig byggare och inte tog betalt för arbetet.

Det har säkert varit en timrad vägg hela vägen ner. Vill man återställa stabiliteten i timran är det bäst att timra in en ny väggbit där nere. Man måste öppna upp litet vid mellanväggsknutarna så man kommer åt att trä in det nya timret i de gamla knuthaken. Sedan limmar man fast utknutar med epoxy så det låser ihop knuten. Inga problem. Det är bara trä.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Ja det är helt klart synd att detta genomfördes (ganska säker på att detta är hemmasnickrat av tidigare ägarna).

Har faktiskt inte ens tänkt tanken att timret en gång i tiden gått ända ner, och det är ju så klart också ett alternativ - återskapa innerväggen med timmer istället för att regla på som vanligt.

Du har säkert rätt angående sättning som redan börjat. Dörren i fråga tar exempelvis i golvet när man öppnar, spåren av detta syns tydligt i fotot, så har haft misstankar.

Känns spontant som en timmerman är rätt väg att gå här.
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
Ja sånt där brukar gå bra när man kan timra. Jag ser som sagt inga stora problem.
 
Jag får inte riktigt kläm på hur byggnaden ser ut som helhet och därför inte heller det totala omfånget av vad som förvanskats av timmerstommen.

Jag hade haft som prio ett att få koll på det, om så behövs genom att ta dit någon kunnig. Lyssna på det Heimlaga säger.

Vad som behöver åtgärdas och hur i förhållande till det får sedan bli utgångspunkten för vilka andra önskemål det finns möjlighet att genomföra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.