Ja, räkna på luftutbyte osv har jag lyckas läsa mig till men hittar inget om hur styrkan på fläkten behöver öka per mm/cm/m kanal man lägger till (är 0mm kanallängd standard?).

Om en fläkt suger ut X liter/s ur ett rum, antar jag att man utgår från att den sitter direkt mot taket i rummet. Men takfläkt eller kanalfläkt sitter ju kanske 500-5000mm från själva rummet.

Om dom anger ett mått (l/s) i specificationen på kanal/takfläktar, är det då t.ex medräknat 1m kanallängd?

Hoppas ni förstår frågeställningen
 
Det finns ingen sån standard. Angivet flöde gäller för en viss tryckuppsättning (som bör vara angiven någonstans annars säger inte luftflödet så mycket). Det är inte så enkelt att man utan vidare kan räkna om det till en viss kanallängd då det är mycket annat som inverkar.
 
Hmm. Knepigt.

Hur räknar man då? Om man har en fläkt som klarar 80l/s och ex 2m 125mm kanal?

Har ett badrum på ca 5,5kvm som ska ventieras ut, tänkte dra det genom vinden och upp genom taket men vill veta hur kraftig fläkten jag ska använda, ska vara. ca 1,5 - 2m kanal uppskattningsvis.
 
1. flöde=area # HASTIGHETE
2.Pd=rå # hastigheten i kvadrat
Du måste ha ett "spirodiagram för att utläsa värden"
MVH:ventilation Knut v Hage
 
Kan du förklara lite utförligare?
 
För att kunna beräkna vilket tryck/flöde du får måste du först leta fram en fläktdiagram för din fläkt (där kan man se hur flöde och tryck förhåller sig till varandra).
Detta med att fläkten ger 80 l/s är bara en siffra, man måste veta vid vilket tryck den ger det.

Sedan kan man räkna fram (eller få ur diagram) tryckfall över don från tillverkarnas datablad + tryckfall för kanaler vid olika flöde hittar du i diagram från tillverkare.

T.ex. har Lindab lite grejer på sin hemsida om hur man beräknar tryckfall i ett system.

Men tar en liten stund med papper/penna och miniräknare.
 
Ah, perfekt. Var det jag ville veta. Får kolla med leverantören!
Tackar!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.