Hej

Har en utbyggnad som är byggd runt 2000-talet. Trp20 takplåt, i början av sommaren blev väggen invändigt brun av fuktrosor. Har fullvärdesförsäkring genom Länsförsäkringa. Anmälde skadan och fick instruktioner att kontakta konsultera Sverige för en skadebesiktning vilket gjorts.

Besiktningen konstaterar att tätningslist under trp20 plåt mot fotnocksplåten "saknas" i linje med de invändiga fuktrosorna. Notera att tätningsband/list suttit monterat men av okänd anledning saknas.

Nu säger Länsförsäkringar att dem nekar ersättningsansvar då skadan inte kommit plötsligt eller oväntat?

Tycker det är märkligt då jag tänker att det är svårt att veta när tätningsbandet lossnar och jobba förebyggande mot detta. Eller hur tänker ni?
Vet inte hur jag ska gå vidare med detta…
 
  • Ett dokument på en skärm som beskriver en avslagen försäkringsclaim gällande en läckageskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takdetalj visar bristande tätning, risk för vattenskada vid oväder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg och tak med mögel, fuktfläckar nära fönster, gråa gardiner, rapport om fuktskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tolkar det som att de nekar ersättning pga. det andra stycket. "slitage, bristande underhåll"...

Att tätningslisten försvunnit och inte ersatts är kan ju vara eftersatt underhåll. Men som jag personligen ser det så är det bara bristande underhåll om den försvan för ex. ett halvår sedan, och jag upptäckt att den är borta, men gör inget åt det. Här vet vi (kanske) inte hur det ligger till.

MEN det borde inte läcka in vatten bara för att listen saknas. Det skall finnas underlagspapp på taket också. Så bara för att vatten blåser in under plåten borde det inte läcka. Det tyder på att underlagspappen också är dålig, det kan den ex. bli om det i åratal blåser in vatten under takplåten. Eller så finns det en skada på underlagspappen. Egentligen lite underligt att man anger den saknade listen som skadeorsak (kan vara läge att kolla med plåttillverkarens kundtjänst). Jag är osäker på om dess funktion överhuvudtaget är att stoppa vatten, den skall väl i första hand hindra att löv och annat skräp blåser in under takplåten. Men att den saknas kan innebära ökat slitage på underlagspappen.

OM pappen pga ålder eller långvarig exponering av vatten blivit dålig, så kan detta totalt vara bristande underhåll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.