B
Jag tänkte renovera ett badrum som finns i en källare. Huset är byggt 80 och det är betonggolv samt plastmatta ovanpå som det ser ut idag (ingen golvvärme) Nu hade jag tänkt mig klinker på golvet samt golvvärme av något slag. Det finns ett element indraget och jag har fjärrvärme idag. Vad ska man välja för lösning? Det handlar om ca 4-5 m2 att värma upp. Jag är rädd för att behöva elda för kråkorna, dvs att det mesta av värmen försvinner ner i plattan. En snickare jag vet nämde att man kan sätta någon typ av gipsskiva (gyproc) i befintligt golv och lägga elvärme på skivan och sen flytspackla ovan detta. Gipsskivan skulle i så fall isolera något. Eller ska man välja vattenburen värme då jag har elementet där redan? Är vattenburen mkt dyrare?
Tacksam för tips och idéer.
/Balthazar
 
jag hade ca 10-12 cm upp till tröskeln i mitt badrum med oisolerad platta så jag gjöt med EPS-cement samt frigolit s200 (en kaka på ca 8 cm)sedan armering och elgolvvärme och flytspackel jag lade frigoliten närmast plattan och sedan på med EPS(mycket lätt att skapa fall EPS) jag hade ingen lust att bila upp plattan för jag tänker bara ha golvvärmen som komfortvärme.
mvh kristian
 
Att lägga gipsskiva vore fullständigt vansinnigt. Den kommer inte fungera, fukten underifrån kommer slakta skivan. Dessutom isolerar den ganska dåligt.
 
B
Ok, då vet jag vad jag absolut inte ska göra.. En annan fundering jag har ang detta är tätskiket i det golvet. Har hört att det är annorlunda med tätskikt när det gäller ett betonggolv i källare. Men nog behöver man väl tätskikt även där?
 
Normalt i källare tätskiktar man där det kommer vattenbegjutas, alltså duschhörn, men inte i övrigt.
 
B
En liten fundering bara.. Går det att lägga tex 40 mm cellplast och sen lägga elslingor på det i kombination med flytspackel?
 
tror det kommer att gå åt rätt mycket flytspackel för att få en bärande platta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.