Grylf Grylf skrev:
[bild]
[bild]
Gör såhär barra
Allmänna önskemål är ca 15-18kvm tvätt, hur är tanken med trappan i mitten av huset ?
Grylf Grylf skrev:
[bild]
[bild]
Gör såhär barra
hur var tanken med trappan ? Annars var de mycket bra 👍
 
Trappan tar mindre plats från användingsbar yta mitt i vardagsrummet. Gör man en vacker trapp kan det bli riktigt häftigt.

Men jag trodde loftet var över köket också. Så då mejkar det mer sense.
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
Grylf Grylf skrev:
Trappan tar mindre plats från användingsbar yta mitt i vardagsrummet. Gör man en vacker trapp kan det bli riktigt häftigt.

Men jag trodde loftet var över köket också. Så då mejkar det mer sense.
Nej det är miss från min sida med för lite information men där ska va öppet upp i nock från kök och öster
 
Men om vi leker med denna tanke då (utgår ifrån Grylfs skiss)
Fimpa garaget och flytta istället bak badrum och tvättstuga. Flytta in det vänstra sovrummet och korta av hela huset. på vänstra sidan. Fläska på med glaspartier även på det sovrummet.
Då blir husets utsida mer symmetriskt kring kupan/terassen. För att komplensera förlorad ta kan du istället göra huset liite djupare, så får du ändå plats med trappan bakom köket
 
Arkitektonisk ritning av en våningsplanslayout med benämnda rum och möbleringssymboler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skulle gå att ha trappan här kanske. men det blir som en ormkorridor genom hela huset bara.
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 1 till
  • Laddar…
Arkitektritning av en lägenhetsplan, innehåller vardagsrum, kök, sovrum och badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Grylf Grylf skrev:
[bild]
Trappan där ser väldigt kort ut behöver den inte va minst 3,5 m ca?
 
Beror på höjdskillnaden mellan planen. Men du har nog rätt i att den är rätt optimistisk.

Men det går nog lösa med en vinkeltrapp om man bestämmer sig för att ha den där.
 
J JohannesPi skrev:
Lägger upp en bild som visar lite mer hur vi tänkt placera alla rum
Okej, tyvärr blev den här ju sämre än första 😅 min idé byggde nog lite på att ytterväggarna skulle kunna justeras lite… men det blir ju inte bra med trappen med sovrummet inträngt där bak.

Det jag inte fattar med denna är vad det extra rummet kom från? Måste det få plats?

Sen när man ändå planerar ett hus från start vill man ju få allt rätt... jag har själv tvättstuga och hall kombinerat, men hade inte velat ha tvättdelen som genomgång om jag planerat det själv, då var orginalet bättre.
 
L lillanutten skrev:
Okej, tyvärr blev den här ju sämre än första 😅 min idé byggde nog lite på att ytterväggarna skulle kunna justeras lite… men det blir ju inte bra med trappen med sovrummet inträngt där bak.

Det jag inte fattar med denna är vad det extra rummet kom från? Måste det få plats?

Sen när man ändå planerar ett hus från start vill man ju få allt rätt... jag har själv tvättstuga och hall kombinerat, men hade inte velat ha tvättdelen som genomgång om jag planerat det själv, då var orginalet bättre.
 
  • Arkitektonisk ritning av en planlösning med möbleringsförslag, inklusive bilar i garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
För mig är det konstiga prioriteringar när badrum, tvättstuga och groventré är som balsalar men gästerna ska in i en toalett där man knappt kan vända sig om för att trycka på spolknappen.

Jag förstod inte varför du ska bygga något som beskrivs som ett garage men inte kan fungera som ett garage, det är ju lite bortkastade pengar att behöva betala för extra brandskydd när det inte behövs sen.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Det var mer något sånt jag tänkte!

Det jag mest tänker nu är att det kanske blir lite trångt och dåligt flow att gå genom köket, mellan hall och vardagsrum. Visserligen dök där upp en gång mellan trapp och sovrum, men frågan är ju om den kommer användas. Men denna tycker jag är klart bäst hittils!
 
Likt BirgitS så ställer jag mig frågande till det där garaget. Du skrev väl att ni inte planerat att ha bilen där inne men att det var för nästa person som köper huset. Det kommer troligtvis inte heller se det som ett garage för bilen då det är väldigt trångt. Sen är ju trenden just nu iaf att bilarna blir större och om några år kanske det inte ens går köra en en normal bil.
Kanske utnyttja den ytan till något annat?
 
Ja, den nog den bästa så länge!

Som alla långsmala hus lider den av korridorer men i det här förslaget blir det rundgång vilket är positivt i min mening.

I framtiden hade man kunnat spika igen korridoren och konvertera garderoben och sovrummet till ett till sovrum. Glöm inte ett fönster i garderoben bara. Om det är en tanke ni har. Bör man inte ha en vanity i garderoben med naturligt morgonljus? Intvetja men jag tror jag vet.
 
Grylf Grylf skrev:
Ja, den nog den bästa så länge!

Som alla långsmala hus lider den av korridorer men i det här förslaget blir det rundgång vilket är positivt i min mening.

I framtiden hade man kunnat spika igen korridoren och konvertera garderoben och sovrummet till ett till sovrum. Glöm inte ett fönster i garderoben bara. Om det är en tanke ni har. Bör man inte ha en vanity i garderoben med naturligt morgonljus? Intvetja men jag tror jag vet.
Såhär är det rätt bestämt nu och nu jobbar arkitekten på fönster och dörrar. Kom gärna med input.
 
  • Skärmdump av mobiltelefon som visar ett arkitektoniskt planritningsdokument via ett meddelandeapplikationsgränssnitt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.