Går det att montera en garageport som är 4 cm större än öppningen?
Ska beställa en garageport med 3 meter bred. Öppningen efter smygen som är monterade nu blev 296 cm . Undrar om går det att montera en 3 meter bred garageport på en öppning som är 296 cm. Tack för svaret.
 
Det får du fråga den du köper garageporten av.
Beroende på vad det är för port så skiljer svaret.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Ja, du behöver inte ens ha en öppning, den går att sätta på en slät vägg.
 
  • Gilla
  • Haha
husägaren TS och 9 till
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Det får du fråga den du köper garageporten av.
Beroende på vad det är för port så skiljer svaret.
Isakare Isakare skrev:
Ja, du behöver inte ens ha en öppning, den går att sätta på en slät vägg.
Det finns alltid en skämtare och oseriösa i alla grupper. Bra svar fortsätt så i ditt liv.
 
H
U Undrare1 skrev:
Går det att montera en garageport som är 4 cm större än öppningen?
Ska beställa en garageport med 3 meter bred. Öppningen efter smygen som är monterade nu blev 296 cm . Undrar om går det att montera en 3 meter bred garageport på en öppning som är 296 cm. Tack för svaret.
Är fästpunkter längre ut kanske det går om du slår på en regel. Kolla med företaget som säljer garageportar.
 
  • Gilla
Undrare1
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Det får du fråga den du köper garageporten av.
Beroende på vad det är för port så skiljer svaret.
Jag har inte bestämt mig än vilken port ska jag köpa. Men tänkte bara i allmänt
 
Nissens
U Undrare1 skrev:
Går det att montera en garageport som är 4 cm större än öppningen?
Ska beställa en garageport med 3 meter bred. Öppningen efter smygen som är monterade nu blev 296 cm . Undrar om går det att montera en 3 meter bred garageport på en öppning som är 296 cm. Tack för svaret.
Jag har Hörmann takskjutport och den hade gått att använda med en mindre öppning. Den skulle i praktiken kunna vara väldigt mycket mindre än porten.
 
  • Gilla
Undrare1
  • Laddar…
U Undrare1 skrev:
Jag har inte bestämt mig än vilken port ska jag köpa. Men tänkte bara i allmänt
Som sagt så skiljer det beroende på port olika portar har även olika möjligheter till anpassning.
När jag monterade portar en gång i tiden så var det inte ovanligt att den som måttat slarvat så porten behövde anpassas när man kom ut på plats (jag monterade i hela Sverige).
Om det var en lamellport utan fönster så gick det ofta lätt att anpassa porten men om det var en slagport så var möjligheterna till anpassning mer begränsade.
Går det inte att beställa porten efter önskade mått?
Vad har du för mått utan smyg? Smyg monteras ofta efter porten är monterad.
En del portar monteras mot vägg istället för i nisch.
 
U Undrare1 skrev:
Det finns alltid en skämtare och oseriösa i alla grupper. Bra svar fortsätt så i ditt liv.
Skämtar inte, jag har monterat portar i 17 år.
Noterar nu att du bara skriver garageport, men om vi pratar takskjutport går de att montera på en vägg utan öppning.
Lite större port/mindre öppning ger ett snyggare utseende då man slipper se tätningslisten.
En vipport kräver öppning i rätt storlek.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
ullet
Jag har en Hörmann-takskjutport som är monterad på en öppning som är ca 10 cm lägre än själva porten, var inga problem enligt installatören.
 
De
1 123abc skrev:
Som sagt så skiljer det beroende på port olika portar har även olika möjligheter till anpassning.
När jag monterade portar en gång i tiden så var det inte ovanligt att den som måttat slarvat så porten behövde anpassas när man kom ut på plats (jag monterade i hela Sverige).
Om det var en lamellport utan fönster så gick det ofta lätt att anpassa porten men om det var en slagport så var möjligheterna till anpassning mer begränsade.
Går det inte att beställa porten efter önskade mått?
Vad har du för mått utan smyg? Smyg monteras ofta efter porten är monterad.
En del portar monteras mot vägg istället för i nisch.
Hej igen . Det blir en takskjutdörr, osby 3000 bred och 2220 hög. Jag har monterat redan smygen.
 
Nissens
U Undrare1 skrev:
De

Hej igen . Det blir en takskjutdörr, osby 3000 bred och 2220 hög. Jag har monterat redan smygen.
Vad baserade du beslutet på?
 
Nissens Nissens skrev:
Vad baserade du beslutet på?
För vad jag fattat nu att 3 cm med mindre öppning kommer att fungera.
 
Isakare Isakare skrev:
Skämtar inte, jag har monterat portar i 17 år.
Noterar nu att du bara skriver garageport, men om vi pratar takskjutport går de att montera på en vägg utan öppning.
Lite större port/mindre öppning ger ett snyggare utseende då man slipper se tätningslisten.
En vipport kräver öppning i rätt storlek.
Fränt... Kan be syrran som är konstnär att måla nåt passande som blir synligt när takskjutporten körs upp.
🤩

Kanske en sprudlande soluppgång, när det regnar ordentligt, eller snöar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Fränt... Kan be syrran som är konstnär att måla nåt passande som blir synligt när takskjutporten körs upp.
🤩

Kanske en soluppgång.
Hon är välkommen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.