Hej.

Jag har en PellEco 2000 (konstantbrinnande) och den sitter monterad på en Euronom Exonom P20 UB, denna skall i sin tur ladda en ackumulatortank på 750L via en Laddomat 21.

Som installationen ser ut nu så jobbar pelletsbrännaren mot pannan och håller pannan konstant på runt 75grader (pelletsbrännarens termoteter sitter monterad på toppen av pannan). Laddomaten är inställd på att vid 50grader på mitten utav ackumulatortanken starta och stoppa.

Det jag ställer mig frågande till är:

- Varför kan man inte styra brännaren direkt med termostaten kopplad på mitten utav ackumulatortanken?
Borde inte detta spara en hel del pellets, istället som för nu när jag håller hela pannvolymen på konstant 75grader och sedan en laddomat som i sin tur har en hysteres och laddar vid behov. Nu har jag en vad jag tycker hög pelletsförbrukning vid redan 10+ ute. Hela min tank står och glöder, jag har ofta runt
40+ i botten av min 750L tank. Tanken har solslingor samt dubbla kamrör för varmvatten.

Finns det någon risk med detta? Installatören påstår att jag i detta fallet kan koka pannan eftersom den inte kommer att slå ifrån effektmässigt i tid. Men stämmer verkligen detta? Hade jag eldat med ved hade jag ju kört på för fullt i pannan, detta är ju laddomatens uppgift att ladda över överskottsvärmen från pannan till ack. tanken.

Jag köper inte riktigt vad installatören säger nämligen, och om jag nu vill elda med ved. Vad gör jag jag då?

Tackar för svar!
 
fredrikahlgren skrev:
Hej.

Som installationen ser ut nu så jobbar pelletsbrännaren mot pannan och håller pannan konstant på runt 75grader (pelletsbrännarens termoteter sitter monterad på toppen av pannan). Laddomaten är inställd på att vid 50grader på mitten utav ackumulatortanken starta och stoppa.

- Varför kan man inte styra brännaren direkt med termostaten kopplad på mitten utav ackumulatortanken?
Borde inte detta spara en hel del pellets, istället som för nu när jag håller hela pannvolymen på konstant 75grader och sedan en laddomat som i sin tur har en hysteres och laddar vid behov. Nu har jag en vad jag tycker hög pelletsförbrukning vid redan 10+ ute. Hela min tank står och glöder, jag har ofta runt
40+ i botten av min 750L tank. Tanken har solslingor samt dubbla kamrör för varmvatten.

Tackar för svar!
Att laddomaten styrs av tankens temp, köper jag inte, den ska du styra med pannans temp. 5-10 grader lägre temp än vad termostaten i laddomaten är justerad till.
Ja det låter vettigt att styra pelletsbrännaren med tempen i acctanken. Mitten eller i toppen. 5-10 grader högre temp än vad termostaten i laddomaten är.

mats
 
Tack för svar! Nog för att jag har mina aningar om att min installatör är en klåpare men när han förklarar att pannan
kommer att börja koka om man kopplar styrningen till ack. tanken känns det inte seriöst.

Om jag nu kopplar pelletsbrännarens termostat till mitten utav tanken och så att säga ställer in den på 40grader och det är en solig dag ute kommer ju brännaren direkt att känna av detta då solen laddar tanken istället, som det är nu så spelar det knappt någon roll om solen laddar eftersom pelletsbrännaren hela tiden håller igång en panna på ca: 75-80 grader. Pannan har som det är kopplat nu vid flertalet tillfällen varit uppe och vänt vid nästan 100grader eftersom när pannan kör på för fullt så stänger ju laddomaten helt sonika av sig när ack. tanken är 50grader i mitten.

Är det några fler som har några tankar kring installationen?
 
Har installatören en röd bil med efternamn som börjar på O ?
 
Pelletsbrännarens givare ska sitta i acktanken (ca 30 cm från toppen) men brännarens överhettningsskydd ska ditta på pannan.....
Med laddomat 21 kan det behövas att den styrs av en rökgastermostat om inte brännaren har denna utgång, Det händer att du får för bra självcirkulation mellan panna o tank o då startar inte laddomaten...
 
Hej,
Det bästa och enda godkända (tror jag) sättet att koppla in brännaren är via kokskyddet på pannan. Om det klipper så finns det ingen risk att pannan kokar, brännaren slutar ju att gå då.
Främsta anledningen att sätta termostaten på acktanken är ju att det sparar din förbrukning pga att den håller värmen bättre. Om inte din panna står för varmvattenberedningen eller av någon annan anledning behöver hållas varm så tycker jag att du ska flytta termostaten. Så länge kokskyddet är inkopplat så är det bara att testa och köra, att experimentera lär man sig oftast bäst av.
 
On/Off-styrningens temperaturgivare skall som sagts sitta på ackumulatortanken. Mycket viktigt: Pannans temperatursäkring måste också vara kopplad till pelletsaggregatet så att den slår ifrån om det skulle bli något tok och skall alltid ligga först.. Laddomatens till och frånslag: ingen skillnad mot vedeldning. När jag installerade fick jag göra en liten modifiering av min panna för att pannfläkten skulle kunna styras av pelletsaggregatet till och frånslag, se http://web.telia.com/~u52025626/mittpannrum/a11.htm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.