Är det någon som vet vart man kan få tag på en glasvägg med "inbyggd" dörr. Jag har tänkt att fylla ett hål på ca 150 in till bastun med så mkt glas det bara går.

Se på länken med bild på ett badrum så förstår ni nog vad jag är ute efter... http://www.hide-a-lite.se/nav13899_70D4588D27644DC5A496EEC850CA982A

Har tittat på Harvias modell (vilket är den enda som liknar) men den föll inte i smaken.

//DVE
 
Vi beställde det hos en glasmästare, 8 mm säkerhetsglas (glasvägg med glasdörr), de kom och mätte först, tillverkade, och sedan satte de upp det också. I och med att vi har snedtak så blev det dyrare än om väggen varit rektangulär, 21000 kr för arbete och material, ni skulle säkert komma billigare undan.

/ama

*EDIT* Kollade bilden, gångjärnen ser exakt ut som våra. Om jag inte minns totalfel så kostade glaset runt 1500 kr/m2, sedan tillkom extrakostnad för snedkapningar, gångjärn, dörrhandtag, vägglister som glaset sitter fast i, arbete etc.
 
Låter ju kanon.

Det finns inte en möjlighet att man skulle kunna få se en bild på eran bastuvägg??
Väldigt nyfiken...

Jag får nog ta och åka en sväng förbi glasmästaren i byn och se vad dom kan hitta på för skoj!

Tack.
//DVE
 
Det är säkert bra med härdat glas, men många anser att 6mm vanligt glas är fullt tillräckligt. Själv byggde jag en bastuvägg (c:a 2,5 m av lavvirke i asp som jag helt enkelt fräste ur 6mm spår i och skapade mina egna glaspartier. Föredrar man 8 mm eller härdat blir konstruktionen ändå densamma. Totalkostnaden blev på detta sätt mycket rimlig (c:a 2000 kr har jag för mig men det var 3 år sedan).
 
Okej Ingvald. Låter ju också som en smart lösning.

Det jag dock funderar på är att min glasvägg skall innehålla en dörr med. Därför blir de lite krångligare.
Den infästningen bli ju lite små speciell, eftersom jag helst skulle vilja ha dörren till vänster i "hålet" och högerhängd, alltså med gångjärnen mot resten av glaspartiet. Vet inte om de är lösbart än men man måste ju fortsätta drömma iaf...

Ska se om jag hinner dra förbi glasmästaren idag...
 
Jag har också en dörr i mitt glasparti. Tylö har ett antal varianter som är i helglas med träkarm och som är lätta att kombinera med egna glaspartier. (Jag tog bort tröskeln i karmen) Kom bara ihåg att sätta en 30 mm plastlist längst ner så får du både en tätare anslutning mot golvet och räddar många klämda tår.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.