Någon som vet någon bra sida där man kan få tips om att återanvända gamla möbler?
Det är väldigt snyggt med alla tipp-topp-hem, med alla supernya, möbler... Men det kan bli liiite väl opersonligt i långa loppet...

Ni kanske har bilder på egna möbler som ni har tagit reda på och piffat upp och fått dom att se nya och trendiga ut?

Väntar med spänning!
 
finns mycket böcker om möblerrenovering och dylikt, eller googla så kan du säkert hitta någon bra sida!
Själv hade jag inte gett mig på att göra om gamla möbler, krävs nog lite vetskap om vad man gör... så ett tips är att gå någon kurs innan man sätter igång!
svärfar har gått möbelsnickarkurs eller liknande och just nu håller han på att göra om en gammal stol/fåtölj som man kan dra ut till säng, tror inte han är helt klar än men kan försöka ordna en bild på färdiga resultatet! (har sett stolen en gång, den såg väldigt sliten och tråkig ut, men känner jag min svärfar rätt så kommer den bli kanonfin!)
 
Trendigt blir jobbigt och dyrt i längden då du ständigt måste uppdatera bohaget till senaste trenden.
Nej då är det klart bättre att hitta tidlös design som har stått sej och som kommer att stå sej under många år framöver.
På bl.a second hand ställen och via nätet, finns ofta bra och hållbara möbler som monterats på fabrik och därför inte ramlar isär så lätt. Med lite putsning av träytan och efterbehandling och ev. nytt tyg, så tar man vara på en bra möbel som inte kostar mer än bråkdelen av en ny och ofta importerad möbel av kanske sämra kvalité.

På så sätt slår vi vakt om den fina traditionen med god design och ypperlig funktion som kännetecknar den Scandinaviska möbelindustrin sedan många år tillbaka. Jag och min fru flyttar till ett hus som är byggt 1960 och vi vil bevara stil och känsla från den tiden så långt det går.
Vi satsar på äldre möbler från runt den tiden och då en hel del av danska möbelskapare med förhoppningsvis odödliga design och modeller med högt funktionsvärde.

En femtio år gammal soffa i massiv obehandlad ek blev som ny efter lite rengöring och några sandpapper och som nu har behandlats med tvålflingor för en ännu ljusare tränyans. Sitt och rygg plymåer med resårfjädring är omstoppade och omklädda i ett tids och design typiskt ulltyg från ett danskt väveri.
Totalkostnad blev 7.000:- och en förväntad livslängd på ytterligare 15-20 år eller mer. För att jämföra med en ny soffa ur ett av möbelkedjornas sortiment som knappast håller ihop mer än några få år.

Vill man ha ombyte lite då och då så kan ny väggfärg, tavlor, gardiner, kuddar och andra accenter förändra boendemiljön påtagligt till klart mindre pengar än att börja byta ut det mesta i möbelväg. Lycka till i letandet.
 
Som Gigas nämner här är ju det klassiska tipset att köpa begagnat och klä om. Det kan hjälpa att ha med sig några tygprover när man ger sig in i auktions-/second-handsvängen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.