Hej, vi ska bygga hus (egenritat med arkitekt) och har fastnat för enplanhus men med en egen föräldrdel i plan två. Dvs det är endast föräldradelen som blir plan två inget annat. Tanken är att plan två blir sovrum, kontor, garderob och badrum. Vi har vänt och vridit på det men kommer inte på några direkta nackdelar. Gör ni? (Vi har barn i 9-12 års åldern, vid inflytt).

Tack på förhand 🙂
 
Låter mycket bra. Lägg möda på praktisk, bekväm trappa som, om föräldrarna avser bo kvar som gamlingar, möjligör installation av trapphiss. Dörr som stänger övervåningen - skjutdörr som normalt sett är öppen? Om man vill kosta på extraisolering mellan våningarna är det ett plus (skriver jag av erfarenhet - jag var för snål när jag byggde och ljudnivån hos mins barnbarn var hög). Liten plats för kokplatta/kyl/ho är inte heller fel om föräldrarna vill vara ifred vid morgonkaffet eller när familjen har barnkalas. Gör kontoret mysigt med plats två fåtöljer och ev TV om föräldrarna vill dra sig tillbaka. Lyssna på arkitekten (om det är duktig sådan). Jag skulle själv satt värde på vackert större och lägre fönster med trevlig vy - mot trädgården?

Tänk framåt och inte hur aktiva de är just idag!
 
Redigerat:
  • Gilla
Michi87
  • Laddar…
BirgitS
Många som köper hus har små barn eller väntar barn och då vill de flesta bo så att föräldrasovrum och barnsovrum finns på samma våningsplan. Det alltså vara bra att se till att det på något sätt går att få tre sovrum på samma plan, de behöver däremot inte vara större än att det nödvändigaste ryms. Det kan t.ex. lösas genom att kontoret går att dela till två små barnsovrum eller att det går att dela av en del av föräldrasovrummet till ett litet barnrum. Alternativt att det går att dela av ett stort vardagsrum på nedre plan.
 
  • Gilla
Michi87
  • Laddar…
Det innebär som jag förstår det en viss separation av vuxendelen från "barndelen".

Fundera lite över hur det funkar när barnen kommer upp i tonåren. Det finns då för och nackdelar. Man får mindre störning av ev. oönskad musik på hög volym. Men hur går det med ert kontrollbehv?

Det är väldigt indiduellt mellan olika familjer, behov/önskan att ha kontroll. Vi satt inte uppe och väntade när barnen skulle komma hem från olika fester, men vi vaknade till när de kom hem, och somnade om. Eller så vaknade man intuitivt när de borde ha kommit hem, och det visade sig att de kom 5 minuter senare. Det skulle varit outhärdligt att inte veta förrän på morgonen om de kom hem eller inte.

Men våra barn var nästa oroande "välartade". Jag har släktingar/kolleger med motsatta erfarenheter. Då kan det vara viktigt att inte bara ha koll på när de kommer hem, utan även vilka de ev. bjuder in som nattgäster, när de går ut osv.

Men "bottom line" jag tror inte att det är bra att ge barnen alltför mycket "privacy" så länge de bor hemma. Samtidigt måste man hela tiden fundera över hur det egna kontrollbehovet fungerar så man inte blandar sig i för mycket eller i onödan. Ser man till att inte leva i olika avdelningar, så kan man lättare justera kontrollbehovet.
 
  • Gilla
Michi87 och 2 till
  • Laddar…
Som jag förstår startinlägget handlar det inte om separata barn- och vuxendelar av huset. Tanken är nog att båda barn och vuxna hänger på nedre plan förutom när det ska sovas eller arbetas på kontoret.

Låter som en bra lösning för den som vill jobba ostört på kontoret eftersom inte ens den vuxna partnern hänger på övre plan på dagtid. Om man på ålderns höst får besvärligt med trappan så tar man de utflyttade barnens rum till sovrum och kontor och låter hela övre plan vara för gäster och förvaring.
 
  • Gilla
Michi87 och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla era kloka och tänkvärda svar. Vi kommer totalt ha 3st sovrum i barndelen + (1st tevespelsrum) så om man blir gammal i huset kommer man kunna bo där och använda föräldrardelen på plan två som gästrum. Vad det gäller kontroll på tonåringar som dräller in sent så har vi hund som inte låter någon komma in obemärkt 😅. Sen tror jag generellt mer på kommunikation än kontroll, ev naivt🙈. Dörr till ovanvåningen va smart det tar vi till oss och möjlighet till kaffebryggaren närmare kontoret är k
ju bra då det blir en bit till köket. Tv-rum är nog inte nödvändigt på plan två då vi planerar för v-rum med tv samt ett gemensamt tv-rum i barndelen (skjutdörr imellan) på plan 1. Tack igen för alla tips!
 
  • Gilla
lillanutten och 2 till
  • Laddar…
Michi87 Michi87 skrev:
Tack igen för alla tips!
Som jag antydde tänker jag mycket på när föräldrarna passerat pensionsåldern och framöver och bor kvar istället för flytt till 'hemmet'. Då är väl nästa generation ungar på gång😉. Fram till dess är er lösning främst storfamiljsliv vilket jag tycket låter väldigt fint och då deltar ju alla i umgänge och måltider.

Jag har vänner som gjorde detta på ett praktiskt och vettigt sätt då morfadern blev änkling och ekonomiskt kunde bidra till husbygget. Hans del av huset var praktiskt ordnat. Han bodde där resten av sitt liv. Det fungerade fint för alla parter. Men som gammal behövde han ändå kunna dra sig tillbaka, lyssna på "sin" musik, läsa tidningen ifred och ta sig en tupplur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.