Inte skulle jag sälja min blandved för 500 kr/kbm utifrån hur jag behöver arbeta för att hantera den, men det är ju så småskaligt och manuellt.
 
  • Gilla
J Vos och 4 till
  • Laddar…
M Matslax skrev:
Man "vi alla" ska inte betala såna pengar till bedragare.
Det är de dyraste som säljer sämst veden. Det vet man sedan gammal.
500kr kubik staplat björk kan man få leva med.
Men det finns billigt att köpa om man kollar runt. Bäst är att köpa på stock.
Kostar knappt något alls.
Jag antar att du menar att bedragarna i det här fallet är elbolagen och att "vi alla" borde elda mera ved.
 
Min ved behåller jag.
Har inget annat ekonomiskt alternativ än att elda i stora täljstenskaminen mitt i kåken,
förutom direktel med radiatorer.
Sista 20 åren har de varit igång typ 20 dagar. Hugga vad dyrt i smällkalla vintern!

Minns att före vi installerade kaminen låg elförbrukningen på dryga 35 000 kWh per år. Och att kaminen färdiginstallerad kostade 0.1 Mkr, vilket sparades in på 4 år.
Nu kostar den sotning och lite putsning i eldstaden varje år.
 
Redigerat:
S Stubai skrev:
Jag antar att du menar att bedragarna i det här fallet är elbolagen och att "vi alla" borde elda mera ved.
Nej
Jag menar vadloffare. Mångs giriga blåsare som säljer på blocket osv
 
M Matslax skrev:
Nej
Jag menar vadloffare. Mångs giriga blåsare som säljer på blocket osv
Jag såg att okq8 tof 150 kr för en säck på 40 liter, rätt dyrt tycker jag. Men jag tycker att elbolagen är ännu värre när det gäller orimlig prissättning.
 
Köper man i säck för de priserna är det väl bara trevnadseldning som man i princip inte behöver för uppvärmning.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Roligt att läsa alla norrlänningar uttala sig om vedpriser. Halva elpriset, minst en traktor per capita, alla äger skog och är arbetslösa. Konstigt att de tycker köpeved är ovärt.
 
  • Haha
  • Gilla
tensiden och 9 till
  • Laddar…
il_duce il_duce skrev:
Roligt att läsa alla norrlänningar uttala sig om vedpriser. Halva elpriset, minst en traktor per capita, alla äger skog och är arbetslösa. Konstigt att de tycker köpeved är ovärt.
Några fördelar ska de ha för att hålla ställningarna norrut :=)
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Dom gör fin och billig vattenkraft!
 
B
S Stubai skrev:
Jag såg att okq8 tof 150 kr för en säck på 40 liter, rätt dyrt tycker jag. Men jag tycker att elbolagen är ännu värre när det gäller orimlig prissättning.
Håller med. Det har varit helt orimligt låga elpriser sista 3 veckorna.
 
  • Haha
john.h
  • Laddar…
M Matslax skrev:
Nej
Jag menar vadloffare. Mångs giriga blåsare som säljer på blocket osv
Nu har ju elpriset varit gynnsamt och likafullt efterfrågas torr ved och den ved som säljs på blocket går nog till begärt pris om det ska bli nån affär.

Att elen tillfälligt är billig hjälper ju varken den som vill lagra energi till eventuell kris eller den som vill njuta vid brasan sken.
 
  • Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
Nu vet jag inte hur det funkar hos er..

men här ligger vedköpare tillsammans med hästägare(hö-köpare) i absoluta botten av människor som vill göra rätt för sig och betalar.

Man har ju en prislista till vänner och bekanta, en till seriösa köpare och ännu en prislista till nya eller ökända.

Väldigt många vill ha ved hemkört samma dag nästan, tjafsar över mängden, priset och minsann gör klart att betalning sker när lönen kommer.

Så många som blivit lurade och lastat av och sedan haft ett helvete att få betalt eller att det ska prutas.
Okända ska vara på plats, godkänna och betala innan man rör spakarna. Detta fattar några medan några blir förbannad för det kommer fram att de inte har pengar vid tillfället.

Så vill ni köpa ved av någon ny så klargör att du kan vara hemma och ta emot leveransen och att du vill betala direkt.

annars måste man ta höjd för bomkörning eller helt bli lurad på betalning.

Stammisar vet vad de får och hur man räknar kubik som man kommer överens om och att de betalar alltid.

Priset är därefter
 
  • Gilla
tensiden och 9 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Nu vet jag inte hur det funkar hos er..

men här ligger vedköpare tillsammans med hästägare(hö-köpare) i absoluta botten av människor som vill göra rätt för sig och betalar.

Man har ju en prislista till vänner och bekanta, en till seriösa köpare och ännu en prislista till nya eller ökända.

Väldigt många vill ha ved hemkört samma dag nästan, tjafsar över mängden, priset och minsann gör klart att betalning sker när lönen kommer.

Så många som blivit lurade och lastat av och sedan haft ett helvete att få betalt eller att det ska prutas.
Okända ska vara på plats, godkänna och betala innan man rör spakarna. Detta fattar några medan några blir förbannad för det kommer fram att de inte har pengar vid tillfället.

Så vill ni köpa ved av någon ny så klargör att du kan vara hemma och ta emot leveransen och att du vill betala direkt.

annars måste man ta höjd för bomkörning eller helt bli lurad på betalning.

Stammisar vet vad de får och hur man räknar kubik som man kommer överens om och att de betalar alltid.

Priset är därefter
Ja det är ett märkligt fenomen det där. Fast att jämföra vedköpare med hököpare är väl ändå litet att ta i. Det är ju som att jämföra de lokala mopedligisterna med Islamiska Staten.
 
  • Haha
  • Gilla
Zsam och 5 till
  • Laddar…
Finns bra marginal på veden nu.
Finns mänger med ved som inte blir såld.
Det är att pruta ste hårt som gäller.
450kr max om det är BRA OCH TORR VED. Men då ska det vara riktigt bra.
Är det blöt ved ska man inte köpa alls.
 
  • Haha
guggen
  • Laddar…
Tycker det är väl sent att börja bära hem ved...
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.