Jag sitter och funderar på en FTX installation och funderar på vilken dimension man ska ha på huvudkanalen. FTX aggregatet har en 125 anslutning och eftersom det är så trångt på vinden måste jag gå med 125 första 1,5m men sen skulle man kunna förstora kanalen till 160. Är det någon mening att öka dimensionen? känns lättare att räkna på luftflöden om man har en 160 huvudkanal och sedan avgreningar i 125 och 100.
 
J Jesper Engman skrev:
Jag sitter och funderar på en FTX installation och funderar på vilken dimension man ska ha på huvudkanalen. FTX aggregatet har en 125 anslutning och eftersom det är så trångt på vinden måste jag gå med 125 första 1,5m men sen skulle man kunna förstora kanalen till 160. Är det någon mening att öka dimensionen? känns lättare att räkna på luftflöden om man har en 160 huvudkanal och sedan avgreningar i 125 och 100.
Beror ju helt på vilket flöde du har. En huvudkanal kan ha betydligt högre flöde än fördelning- och anslutningskanaler. Som tumregel
Huvudkanal 5-7 m/s
Fördelning 3-5 m/s
Anslutningskanal 1-3 m/s
Med en 125 kanal är detta
60-80 l/s
35-60 l/s
12-25 l/s
Däremot kan du få höga tryckfall pga hastigheten tidigt i systemet över ljuddämpare och de 2 första grenen i huvudkanalen. Samt eventuella böjar. Sen är det cirkulärt och det är bättre än rektangulärt.
 
  • Gilla
Jesper Engman
  • Laddar…
Vad har du för boarea och vilken typ av aggregat tänker du dig?

Även om det finns undantag (och möjlighet att plåga aggregat genom att köra det på max) brukar de normalt vara försedda med stosar för kanaldimensioner som rimligt motsvarar vad du behöver för det flödet som aggregatet bör ligga på. Enstaka undantag kan givetvis finnas men man hittar normalt inte aggregat med 125mm stosar som är lämpligt att köra tex på ett >120kvadrats hus där man normalt skulle förvänta sig att utgående kanal är 160mm eller mer
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Vad har du för boarea och vilken typ av aggregat tänker du dig?

Även om det finns undantag (och möjlighet att plåga aggregat genom att köra det på max) brukar de normalt vara försedda med stosar för kanaldimensioner som rimligt motsvarar vad du behöver för det flödet som aggregatet bör ligga på. Enstaka undantag kan givetvis finnas men man hittar normalt inte aggregat med 125mm stosar som är lämpligt att köra tex på ett >120kvadrats hus där man normalt skulle förvänta sig att utgående kanal är 160mm eller mer
Vi har en boarea på 150m2, men det är bara övervåningen som ska får ventilation så hälften av det. Hade tänkt mig ett Heru 95 T EC. Anledningen till att endast övervåningen ska ventileras är att det är ett gammalt hus med självdrag och det fungerar bra på nedervåningen som har "orginalfönster". Men övervåningen har nya tätare fönster så där behövs bättre ventilation.
 
J Jesper Engman skrev:
Vi har en boarea på 150m2, men det är bara övervåningen som ska får ventilation så hälften av det. Hade tänkt mig ett Heru 95 T EC. Anledningen till att endast övervåningen ska ventileras är att det är ett gammalt hus med självdrag och det fungerar bra på nedervåningen som har "orginalfönster". Men övervåningen har nya tätare fönster så där behövs bättre ventilation.
Då har du ungefär 45 l/s i behov baserat på kvadrat och 4 personer.
Då räcker 125 kanalerna med råge
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
J Jesper Engman skrev:
Vi har en boarea på 150m2, men det är bara övervåningen som ska får ventilation så hälften av det. Hade tänkt mig ett Heru 95 T EC. Anledningen till att endast övervåningen ska ventileras är att det är ett gammalt hus med självdrag och det fungerar bra på nedervåningen som har "orginalfönster". Men övervåningen har nya tätare fönster så där behövs bättre ventilation.
Då behöver du en tät dörr mellan över- och undervåningen
 
  • Gilla
Installation
  • Laddar…
A Antemoo skrev:
Då behöver du en tät dörr mellan över- och undervåningen
Varför då?
 
J Jesper Engman skrev:
Jag sitter och funderar på en FTX installation och funderar på vilken dimension man ska ha på huvudkanalen. FTX aggregatet har en 125 anslutning och eftersom det är så trångt på vinden måste jag gå med 125 första 1,5m men sen skulle man kunna förstora kanalen till 160. Är det någon mening att öka dimensionen? känns lättare att räkna på luftflöden om man har en 160 huvudkanal och sedan avgreningar i 125 och 100.
Du kan ju inte ha självdrag och ftx i samma hus. Lägg pengarna på att bygga om äldre delen först med nya fönster m.m. Ftx skall ha två kanalsysten frånluft och tilluft. Kräver att alla andra öppningar utifrån och luftdon tätas
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.