Hej!
Blir snart tokig på det här med att köpa lås till vår nya ytterdörr. I dörren sitter en låskista från Assa (2002). Vi ska alltså köpa handtag och lås. Handtaget har vi hittat vilket vi vill ha men att köpa själva låset var krångligare än jag kunde tro.
Har läst och läst men jag blir inte klok! Vi vill alltså ha vred på insidan och lås med nyckel på utsidan.
Det jag läst mig till är att man ska ha en rund cylinder för att det ska vara tillräcklig säkerhetsklass på en ytterdörr i privatbostad. Men, det enda jag kan hitta då är runda dubbla låscylindrar med nyckellås även på insidan?! Vad gör jag?! Vad har jag missat? När jag tex kollar på Bauhaus är det enda som finns som är en rund cylinder en dubbelcylinder med nyckel på både in- och utsidan.

https://www.bauhaus.se/cylinder-ass...MI6uOcs73fgQMVhOJRCh2OOwqEEAQYAiABEgJLSPD_BwE

Snälla hjälp :(


Mvh
 
Redigerat:
Vad har du för låshus i dörren?
Det finns flerfunktionslås som både har vred och låscylinder på insidan där vredet kan kopplas bort när ingen är hemma.
 
1 123abc skrev:
Vad har du för låshus i dörren?
Det finns flerfunktionslås som både har vred och låscylinder på insidan där vredet kan kopplas bort när ingen är hemma.
Assa 2002
 
Då kan du köpa en behörssats ASSA entré B då du redan har rätt låshus.
 
1 123abc skrev:
Då kan du köpa en behörssats ASSA entré B då du redan har rätt låshus.
Hmm men om man inte vill ha en sådan platta utan vill att det ska vara ett separat lås och handtag bara med vred på låset, går det inte?
 
Sa2022 Sa2022 skrev:
Hmm men om man inte vill ha en sådan platta utan vill att det ska vara ett separat lås och handtag bara med vred på låset, går det inte?
 
  • En kromad dörrhandtag och låscylinder på en vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vill ha såhär också vred på insidan.
 

Bästa svaret

Det beror på vilken låsklass du vill uppnå samt om det finns utrymningskrav.
Låshus i högre klasser där man låser ett helt varv är inte konstruerade för vanligt vred på insidan utan till de ska vredcylinder 13 användas, sedan finns det olika regler beroende på miljön det är monterat i för vilka klasser man kan uppnå, t.ex höjd över mark/ståplan och om det finns fönster osv.
Om man vill ha vanligt vred så bör man använda låshus 565 men det är inte certifierat i kl3.
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
Tusen tack för din hjälp, ÄNTLIGEN har jag svar på hur jag ska göra med detta.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.