Jag har stött på ett lite udda problem. Jag har avluftat elementen här hemma och det har gått bra på alla förutom två. På dessa två kommer varken luft eller vatten, oavsett hur långt ut jag skruvar ventilen. Jag kan till och med ta bort ventilen utan att det kommer vatten. Vad kan ha hänt och hur åtgärdar jag det? Vit plasthörnprofil monterad på vägg, skruvad, ojämnt kapad ände, skuggor, närbild, inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En person håller en bruten skruv framför en vit ytterdörr; skruvens huvud är skadat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Antingen skit i luftnippeln, eller så är radiatorn avstängd både med termostatventilen (kanske kärvar i stängt läge) samt stängd/skitig returventil.
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Antingen skit i luftnippeln, eller så är radiatorn avstängd både med termostatventilen (kanske kärvar i stängt läge) samt stängd/skitig returventil.
Termostatventilen är bytt, och elementet fungerade innan bytet. Jag kan kolla returventilen, men skit i luftnippeln är väl det mest troliga. Hur får man bort det på lättast sätt?
 
Försökt att soppa in en nål i hålet och jucka fram och tillbaka. Det har kanske bara fastnat lite ”skit” i hålet..
 

Bästa svaret

Blåsa med tryckluft.

Har du tillräckligt med tryck i systemet?
 
densomkanvet densomkanvet skrev:
Försökt att soppa in en nål i hålet och jucka fram och tillbaka. Det har kanske bara fastnat lite ”skit” i hålet..
Det har jag gjort i såväl det mindre hålet som det större, där skruven i vanliga fall sitter. Ingenting som lossnade där.
 
  • Gilla
densomkanvet
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Har du tillräckligt med tryck i systemet?
Nej... 0 bar var lite för lågt... men nu är det påfyllt och avluftat. Tack.
 
Hur högt upp i kåken ligger dessa radiatorer i relation till värmecentralen?

Man kan behöva gå upp från standardinställningen för trycket (typ 1 bar?) om man ska kunna få upp radiatorvatten från tex en fjv-central i källaren till översta våningen. Passa även på att kolla så expansionskärlet funkar som det ska dvs att gummiblåsan inte sprungit läck.
 
Det du tagit bort är inte ventilen utan skruven till avluftningen.
Har du inget vred på elementet?
 
A A-Man_08 skrev:
Det du tagit bort är inte ventilen utan skruven till avluftningen.
Har du inget vred på elementet?
Felet är åtgärdat, det var för lågt tryck i systemet.
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Hur högt upp i kåken ligger dessa radiatorer i relation till värmecentralen?

Man kan behöva gå upp från standardinställningen för trycket (typ 1 bar?) om man ska kunna få upp radiatorvatten från tex en fjv-central i källaren till översta våningen. Passa även på att kolla så expansionskärlet funkar som det ska dvs att gummiblåsan inte sprungit läck.
Det är enplan med källare. De här elementen ligger precis ovanför centralen, alltså tidigt på slingan. 1 bar räcker alldeles utmärkt.
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Det är enplan med källare. De här elementen ligger precis ovanför centralen, alltså tidigt på slingan. 1 bar räcker alldeles utmärkt.
Absolut. Mer om man har ett par våningar upp som det ska tryckas som det kan behövas mer än standardtrycket.

Som sagt, kolla även expansionskärlet så det fungerar som det ska. Vårt sprang läck efter typ ett decennium (fjv-central), vi var inte riktigt medvetna om hur detta påverkade men vår rörmokare fixade till detta så det blev perfekt värmespridning överallt i kåken via byte av detta.
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.