j

Vi har ett 70-talshus där man på 90-talet lyckats täppa till luftspalten i fasaden. Vid ett borrprov upptäcktes att insidan av panelen (liggande) börjat ta stryk av detta (inte så konstigt kanske...).

I alla fall så har vi av experter fått fådet att avvakta med panelbyte och istället återställa luftspalten. Enligt dem är det då stor chans att fasaden torkar upp igen.

Nu till frågan:
Hur gör man detta bäst? Genom att "lyfta upp" plåtläppen så att det kan komma in luft där? (då luftas ju inte nedre delen) Eller genom att helt sonika ta bort "planka B"? (då borde ju fuftspakten bli helt ok, frågan är dock om det medför ngn annan nackdel; exv att isoleringen , som ju ligger nära marknivå i vårt hus, blir för oskyddad?)

Lite mått osv:
Isoleringen börjar ca 15 cm ovanför marknivå.
Fasaden ("planka A") börjar ca 7-10 cm ovanför markn på de ställen där det är som värst.

Man har ju i sitt stilla sinne funderat på varför "Planka B" öht kommit dit?? (Denna, plåtläppen och "Planka A" kom dit samtidigt vid något byte av några panelplankor längst ner (ruttna))
Någon som har nåt förslag på varför man använde denna lösning? Jag kommer inte på ngt annat än att man ville skydda isolering osv då den är så nära marken...men det är ju inte så bra att offra luftspalten heller...

Nu är ju husets sockel som den är...inet mkt att göra åt det...
Men offra luftspalten och förstöra fasaden vill vi inte, hellre isf att man får byta ngr panelplankor eller Planka A längst ner då och då (tror att man tidigare bara hade vanhlig panel hel vägen till den nivå där "planka A" nu är)..
Fast detsamma gälller ju isolering/syll osv...vi vill ju inte skada dem heller...

Någon som har synpunkter eller förslag?

 
  • genomskrning1.GIF
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta bort planka "b" och sätt dit en ny men med 15mm avstånd till sockeln.
Använd en 22mm bräda (kan här vara tryckt, finsågad) så får du en luftning men ingen risk för att det kommer upp fukt i isoleringen eller syllen.
Naturligtvis skall du om möjligt försöka sänka marknivån intill fasaden, för att minska fuktbelastningen på panelens nederdel. Går det inte att sänka nivån så ersätt jord med singel/makadam så skvätter det inte så mycket!
//Lycke Till
 
Tack för ditt svar.

Det låter ju som en vettig lösning. Men kan man vara "säker" på att de 15 mm som blir kvar av luftspakten räcker?
En fråga till, varför just 22 mm?

Sänka marknivån runt fasaden är inet det lättaste, däremot har man nyligen gjort en dränering så ca 40 cm närmast fasaden är makadam redan nu...


Vi har tagit bort planka b åp ett ställe nu och testade igår luftspalten gnm att slääppa ner ett föremål i en lina från vinden. Det gick bra, föremålet kom ut bakom plaka A. Så spalten verkar ju vara "intakt" hela vägen...
Däremot testade vi även att, när det var mörkt ute, lysa med ficklampa upp bakom planka A. Det ljusetr kunde man inet se från vinden...Är inte det lite konstigt? Om spalten finns där hela vägen borde man ju se ljuset??
 
22mm för att det skall bli ett "vattenlås" när regnet skändker upp från marken kan det bara ta sig upp en viss höjd och vinkel från marken - därför föreslog jag en list som var tjockare än den som satt där...
Att du inte ser ljuset kan bero på att vindskyddsskivan (asfaboard?) buktar ut i luftspalten och gör att den inte är helt rak.
Om man t.ex. har en stående panel som är 22mm tjock och monterar den med 20 mm mellanrum och en lockläkt utanpå så är det en tillräcklig ventilation av en träfasad - här får du 15mm längs hela fasden...
 
Aha, det lät ju som en bra idé :)

Undrar om det är så att tanken med PLANKA B var att den ska skyda isolering osv (pga låga sockeln) och att nån mindre eftertänksam person sen satte dit den på el sätt utan att tänka på att man ju blockerar luftspalten....?

Den inbuktningen du pratar om, påverkar den på ngt sätt luftspaltens funktion?

Vad tror du om rådet vi fått (dvs att fasaden kan toka upp om man får tillbaka luftspalten och att man kanske kan slippa byta den då)?

Stort tack för dina råd
 
Frågan är vad "ta stryk" som du skrev i första inlägget innebär... är det bara mögelpåväxt så löser det sig säkert, men om du har någon sorts rötangrepp kommer säkert problemen att fortsätta (även om det inte går så fort längre)
Att vindskyddet buktar gör ingenting - det gör de alltid...
 
"Ta stryk" = att fasaden på vissa ställen är ngt "svartnad" på insidan och har en svag "fuktlukt".

Den är inet mjuk eller så...hur ska jag förklara...den är inte så att den går att sticka hål i med skruvmejsel :)

 
Sen vet jag iofs inet om det svartaktiga är mögel eller "rötangrepp"...?



 
Det är bara ett ytligt mögelangrepp och inget som påverkar livslängden!
 
ok, så vi kanske har sån tur då att vi slipper fasadbyte om vi återställer luftspalten? (vi tyckte det lät för bra för att vara sant när "experten" vi frågade sa det)

hur lång tid ska man ge det hela innan man ger upp och byter iaf? (vi kan känna lukten från fasaden genm en lysknapp som är placerad vid ett av de ställena där insidan är lite svartnad). Liksom, OM det torkar upp osv, hur lång tid kan det isf ta...?


 
Det är ju alltså inte kännbart/Synligt fuktigt direkt...det som känns och syns är det svartaktiga och viss lukt
 
Hur kommer luft från luftspalten in i eldosan??? är det en strömbrytare till en ytterbelysning? Annars är det så att det finns ett angrepp inne i väggen och vid dosan är plasten perforerad och lukt i väggen kommer in i huset - Detta skulle jag i vanliga fall skrivit in under "Fortsatt teknisk utredning" - ta upp hål runt dosan och kolla så att lukten säkert kommer ur dosan och inte ur väggen. kommer den ur dosan så får ni täta VP-rören med fogmassa
 
Nu förstår jag inet riktigt hur du menar...?
Är innerväggen angripen eller?

Efter vad vi fått höra tidigare är det sannolika att lukt från fasaden tränger in genom innerväggen där det fins "håligheter" som exv vid lister och strömbrytare...
Men det kan alltså vara vrre än så ...så att säga?
 
Ja, det kan vara värre än så... men det kan man inte veta förrän man kollat!
Var uppmärksam på tryckimpregnerat material, specilellt i syllen det kan orsaka lukt som liknar mögel!
Om det är så att ert hus är byggt i början av 70-talet kan det finnas ett antal orsaker till problem - och det är tyvärr sällan så enkelt som att bara byta panel.
Har ni uppreglat golv på betongplattan???
När köpte ni huset?
 
Vi har ventilerat golv på plattan...

Lukten verkar inte komma från golv/syll då den är mer markant högre upp...

När vi skapar kraftigt undertryck genom att ha på frånluften på maxeffekt så kan man känna viss lukt från lysknapp på bv samt från golvlist på övervåning på ett ställe

vi har haft huset ca 1 år. köpt med vetskap om problematik (och pris därefter)

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.