Jobbet håller på och byter kontor och såg nu att skyddsjorden för serverracket är indragen som svart, sen till racket är det gul/grön

Är detta tillåtet i den här typen av installationer?
Vet att det inte är tillåtet vid fast installation etc, men tänkte om det här är ett annat case?
 
  • Vit kabelkanal på vägg med gröna och vita kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är du säker på att det är skyddsjord ?
Troligtvis är det potentialutjämning.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
E
Vet inte om det är tillåtet eller inte men förvånadsvärt många drar egna färger för att matcha nätverkskabeln och kardborreband.
 
Det beror på vilken funktion den har i utjämningen.

Funktionsutjämningsledare får vara vilken färg som helst utom grön/gul men oftast är den just svart. Jag använder själv alltid svart till den.

Det är bara skyddsutjämningsledare som får vara grön/gul och då har den en ren skyddsfunktion.

Funktionsutjämningsledaren är bara till för att få bort störningar och liknande alltså att säkerställa en viss funktion i det den ska utjämna.
 
Redigerat:
  • Gilla
McDoit och 1 till
  • Laddar…
nisse123 nisse123 skrev:
Är du säker på att det är skyddsjord ?
Troligtvis är det potentialutjämning.
Visst var det potentialutjämning!
Fast intressant då att kabeln ner till racket är gul/grön, som bara får användas till skyddsjord...
 
PUS plinten är väl ansluten till skyddsjorden.
 
E elmont skrev:
PUS plinten är väl ansluten till skyddsjorden.
Det var den! Vet dock inte om det är ok att göra så, då man inte låtsas att det är skyddsjord
Dock är det skyddsjord till racket, vilket lär kräva att allt är gul/grönt?
 
  • Elektriskt installationsutrymme med jordfelsbrytare, kablar och anslutningsblock, tekniskt fokus, delvis oskarp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ju egentligen tillverkaren som ska kunna svara på vad det ska vara för typ av potentialutjämning. Jag vet att frågan om pus-ledare för data/telestativ har varit uppe många gånger i olika diskussioner och jag har för mig att det nästan alltid handlar om en funktionsutjämning.
 
A avh67f skrev:
Det är ju egentligen tillverkaren som ska kunna svara på vad det ska vara för typ av potentialutjämning. Jag vet att frågan om pus-ledare för data/telestativ har varit uppe många gånger i olika diskussioner och jag har för mig att det nästan alltid handlar om en funktionsutjämning.
Även om den som här i slutändan är kopplad på skyddsjord i skåpet?
 
Pusskenor brukar vara anslutna till skyddsjord, man vill ju ha samma potential på pus som skyddsjorden.
 
  • Gilla
avh67f och 3 till
  • Laddar…
Att ledaren mellan rack och PUS-plint är grön/gul tycker jag är ok eftersom det är en PUS-plint som man ska kunna ansluta skyddsledare till, även om det just här bara finns funktionsutjämningsledare.
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

O
M McDoit skrev:
Även om den som här i slutändan är kopplad på skyddsjord i skåpet?
Ja. Det har inte med vart ledaren är ansluten att göra utan det handlar enbart om dess funktion. I handboken från SEK används samlingsbegreppet "potentialutjämning" som kan åsyfta "skyddsutjämning" eller "funktionsutjämning". Är det skyddsutjämning skall den alltid vara gulgrön i hela sin längd, är det funktionsutjämning får den ha vilken färg som helst men oftast är den svart.

Edit: Jag tycker nog @Bo.Siltberg gav ett bättre svar angående varför det är gulgrönt fram till skenan och svart därefter. För att spinna vidare på det temat skulle man kunna tänka sig en central som matas med TN-C där inkommande PEN (gulgrön med blå markering) ansluts till huvudskenan för skyddsjord. Sedan dras det en gulgrön ledare till PUS-skenan för skyddsutjämning, en svart ledare för funktionsutjämning till någon apparat, en gulgrön för skyddsjord och en blå för neutralledare. Det två sistnämnda del i samma huvudledning med TN-S till undercentral. Tror inte jag missade någon funktion nu, men poängen är i varje fall att det finns rätt många olika saker att hålla reda på om man vill få det helt rätt i alla lägen.
 
Redigerat:
  • Gilla
avh67f och 4 till
  • Laddar…
M McDoit skrev:
Jobbet håller på och byter kontor och såg nu att skyddsjorden för serverracket är indragen som svart, sen till racket är det gul/grön

Är detta tillåtet i den här typen av installationer?
Vet att det inte är tillåtet vid fast installation etc, men tänkte om det här är ett annat case?
Att matningen till bocken är svart kan bero på att det ursprungligt är gjort vid en tid då rekommendationen för utjämningsledare oavsett typ var svart. Du har ju fått i princip förklarat i svaren på bra heltäckande sätt hur det ser ut i nutid.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Om det finns potentialutjämningsledare ska det finnas en huvudjordningsskena. Dit ska skyddsjordar, funktionsutjämningsledare, skyddsutjämningsledare och eventuellt jordtagsledare anslutas som oldfart skrivit ovan.
Ja det är tillåtet att blanda dessa på skenan.

Även skärmar från kablar ska anslutas till denna skena men det gör man ju indirekt i elcentralerna istället och inte direkt på huvudjordningsskenan.

Som jag tolkar det blir det ju i princip samma sak här om man istället för att ha kopplat in pusledaren på huvudjordningsskenan anslutit den i elcentralens jordskena. Det kanske var långt till huvudjordningsskenan/närmaste pusbock?

Men om jag tolkar detta fel får någon gärna rätta mig. Det låter som att vi är hyfsat överens om att detta bör vara ok.
M McDoit skrev:
Även om den som här i slutändan är kopplad på skyddsjord i skåpet?
Edit: på frågan om vilken färg ledaren från elc till pusbock bör vara är jag osäker när den innehåller både svarta och grön/gula ledare. Den bör nog egentligen vara grön/gul då den innehåller minst en sådan ledare (ledaren till racket)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.