Hej, haft tankar på att kanske byta till timprisavtal men osäker på om det lönar sig i mitt läge, elpriserna är ju inte så fasligt dyra just nu.

Nybyggd villa 2 plan om 240kvm
-Golvvärme med separata slingor i varje rum, ej smart termostat
-FTX ventilation

Nybyggt garage 70kvm
-Vattenburen golvvärme
-Tilluft FTX (ej frånluftsdon) men kan dra nytta av förvärmnluft från resten av huset och lägenhet ovan garage.

Lägenhet ovanpå garage 44kvm (0,5plan)
-FTX ventilation
-Luft-Luft värmepump

Vi är 6st+litet barn, varav 3 tonårstjejer(viktigt vid energiberäkning😂)
-Vi har ej elbil.
-Bergvärmepump CTC GSI612 (kan styras på timpris)
-Seriekopplad varmvattenberedare efter värmepump för att kunna lagra extra varmvatten
-Gasspis
-Alla övriga vitvaror är min. A+
-Mörkt målat hus

Har jag något att hämta på att ställa om uppvärmning till natten och ställa ner vid de dyraste timmarna, både för garage/lägenhet samt hus?, eller skulle skillnaderna bli marginella?
Kan såklart även ställa om tvätt/tork/disk till billigare timmar

Osäker på vilken förbrukning jag kommer få i vinter, nybyggt sedan juni i år.
 
Kan du styra värme och vattenproduktion så är det bara att köra på timpris.
Priset du betalar är risk för komfortsänkning och mer varierande innetemperatur. Gör man inga styrningar och ändå kör på timpris brukar det bli samma kostnad som månadsrörlig i slutändan.
 
Vi har valt bort timpris utifrån hur vardagslivet ser ut med småbarn. Det är liksom inte aktuellt att skjuta middagen från 17/18 snåret till efter 20tiden på kvällen. Tvättarna behöver gå på helgerna för oss. Men superbra för de som kan styra om lite, verkar finnas en del att spara. Särskilt om man har stora förbrukare som elbil
 
Det är ju ganska lätt att styra garaget så den inte värmer de dyraste timmarna om det tillåts variera någon grad.

I huset har du ju ett enormt batteri för värmelagring då jag antar det är gjuten platta.
Att släppa på uppvärmningen där kommer kortsiktigt inte märkas om man vill avlasta på dyra timmar.

Samtidigt har du väl värme, vatten och ventilation för 10-12.000 kWh på hus och lilla lägenheten om det även är bra isolerat. Garaget utöver och det spelar så klart stor roll om det ska hålla 4 eller 20 grader.

En välanvänd elbil hade ju underlättat valet.
Med rätt intresse och engagemang för att göra smarta inställningar så tror jag timspot ska kunna löna sig. Frågan är om det är värt det.
Att tvätta och laga mat förutsätter jag att man gör som vanligt även med timspot.
 
Bara punkten 3 tonårstjejer ställer ju en del krav på varmvattenkapacitet. Hur stor tank har du och håller den för er familjs morgonrutiner i ett svep utan att kicka igång uppvärmning? Annars kommer du ju behöva köra varmvatten precis i prispeaken på morgonen men bergvärme kanske är tillräckligt effektiv för att inte fördyra detta
 
O olofh skrev:
Bara punkten 3 tonårstjejer ställer ju en del krav på varmvattenkapacitet. Hur stor tank har du och håller den för er familjs morgonrutiner i ett svep utan att kicka igång uppvärmning? Annars kommer du ju behöva köra varmvatten precis i prispeaken på morgonen men bergvärme kanske är tillräckligt effektiv för att inte fördyra detta
Värmepumpen har kapacitet om 300l 43-44gradigt vatten, sen en seriekopplad vvb om ytterligare 200L som den fyller på, så varmvattnet tar inte slut.
Skulle kunna värma upp max och dessutom ställa upp temperaturen för varmvattenproduktion under natten om behövs
 
P Pligg85 skrev:
Det är ju ganska lätt att styra garaget så den inte värmer de dyraste timmarna om det tillåts variera någon grad.

I huset har du ju ett enormt batteri för värmelagring då jag antar det är gjuten platta.
Att släppa på uppvärmningen där kommer kortsiktigt inte märkas om man vill avlasta på dyra timmar.

Samtidigt har du väl värme, vatten och ventilation för 10-12.000 kWh på hus och lilla lägenheten om det även är bra isolerat. Garaget utöver och det spelar så klart stor roll om det ska hålla 4 eller 20 grader.

En välanvänd elbil hade ju underlättat valet.
Med rätt intresse och engagemang för att göra smarta inställningar så tror jag timspot ska kunna löna sig. Frågan är om det är värt det.
Att tvätta och laga mat förutsätter jag att man gör som vanligt även med timspot.
Ja set är gjuten platta som dessutom är färdigt golv, den lagrar även en hel del solenergi har jag märkt då plattan och mycket(stora) fönster i söderläge. Garaget ska hålla 19-20grader

Hur mycket billigare brukar det vara på natten och även mitt på dagen när alla jobbar. Funderar på om man kan värma upp allt 2-3 grader extra på natten sen ha helt av på dagen, även högre temp pp vvb under natten sen låta det sakta sjunka under dagen.
Eller blir förbruken så hög under natten ändå att det jämnar ut sig?
 
B
Du kan ju testa att försöka flytta till lågpristimmar ett tag och sedan kolla ditt förbrulningsmönster på timpriskollen.se. Eller kolla direkt nu, och se vad du hade betalat med timpris.

Har du bergvärme och golvvärme (i betong?) Finns det goda möjligheter att spara pengar på detta. Speciellt om du har extra beredare, om värmepumpen även kan styra varmvattnet. (För övrigt skulle jag skippa elpatronen i extra beredaren, och istället installera en vvc pump mellan beredarna så bergvärmen producerar allt varmvatten).

Det blir tramsigt när folk säger att de ska laga mat kl 20 bara för att de har timpris. Matlagning på kvällen är ungefär 1-2kWh per dag. Det är helt försumbart i förhållande till värme och varmvatten.
 
  • Gilla
buffyin och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Du kan ju testa att försöka flytta till lågpristimmar ett tag och sedan kolla ditt förbrulningsmönster på timpriskollen.se. Eller kolla direkt nu, och se vad du hade betalat med timpris.

Har du bergvärme och golvvärme (i betong?) Finns det goda möjligheter att spara pengar på detta. Speciellt om du har extra beredare, om värmepumpen även kan styra varmvattnet. (För övrigt skulle jag skippa elpatronen i extra beredaren, och istället installera en vvc pump mellan beredarna så bergvärmen producerar allt varmvatten).

Det blir tramsigt när folk säger att de ska laga mat kl 20 bara för att de har timpris. Matlagning på kvällen är ungefär 1-2kWh per dag. Det är helt försumbart i förhållande till värme och varmvatten.
B BSOD skrev:
Du kan ju testa att försöka flytta till lågpristimmar ett tag och sedan kolla ditt förbrulningsmönster på timpriskollen.se. Eller kolla direkt nu, och se vad du hade betalat med timpris.

Har du bergvärme och golvvärme (i betong?) Finns det goda möjligheter att spara pengar på detta. Speciellt om du har extra beredare, om värmepumpen även kan styra varmvattnet. (För övrigt skulle jag skippa elpatronen i extra beredaren, och istället installera en vvc pump mellan beredarna så bergvärmen producerar allt varmvatten).

Det blir tramsigt när folk säger att de ska laga mat kl 20 bara för att de har timpris. Matlagning på kvällen är ungefär 1-2kWh per dag. Det är helt försumbart i förhållande till värme och varmvatten.
Bra tips, ska kolla timpriskollen.
Bergvärmen producerar allt varmvatten, fyller på vvb. Patronen i vvb stödvärmer endast när tempen går ner. Eller su menar att en pump ska cirkulera hela tiden så pumpen stödvärmer? Är der vwrkligen kostnadseffektivt när vvb är som en stor thermos?

Matlagningen här kostar mestadels endast gas
 
Att ladda VVB på natten går lätt med ett UR och en kontaktor, förr fanns nattaxa för att ladda en VVB. bara ställa den på nästan max. 200 Liter räcker länge för disk och dusch. Det med garaget ca 20 C blir säkert att tempen kommer att åka jojo. Magasinet töms på dagen, tempen sjunker, på natten ska den öka och då infinner sig en tidskonstant, det tar tid att ladda upp golvet igen. Lika huset, tempen kommer att åka jojo och för att få rätt temp tills man kommer hem, måste värmen öka bra mycket för att ge sig tillkänna, då plattan kallnat ner. Kan bli att VP måste starta några timmar före hemkomst och då har VP gasat på rätt bra för att hinna ikapp. Med att få det rätt bra så ska man nog ha en dum VP , ON/OFF och lagra i en acktank på kanske min 1500 liter som ska räcka på den dyra tiden. För rätt många är sen fanns det nattaxa från 22;00 till 6;00 och billigt, bara gasa på så mycket som möjligt med EL-patronen , tanken brukade komma upp i ca 85 - 90 C och räckte tills nästa lågperiod blev. Från fredag 22:00 till måndag 6;00 bar det lågpris. Men nästan alla gjorde så på den tiden, vart ingen bra förtjänt för EL-bolagen så det blev NADA med det.
Med VP och actank finns ingen möjlighet att komma upp i dom temperaturerna, så där finns en begränsning med att ha actank, även om det till viss del kan gå.

EDIT kan gå att få upp en temp på en tank med VP, men då måste det byggs om, så när den ska värma VV så går det till actanken, men har inte hört talas eller sett den varianten. Tempen blir då kanske bara max 65 C, och räcker inte en hel dag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.