Vi har idag köket på framsidan, helt avskärmat från allrummet i "mitten" och matsal/vardagsrum i vinkel. Står man i köket ser man inget av vad som händer i de sociala ytorna och det retar oss mycket varje gång vi har gäster. Vi tänker, om man kan byta plats på "tv-hörnan" och köket så får vi bort tv från matplats/kök och vi får köket mer centralt placerat, då vi är där mycket och älskar att laga mat.

MEN, vi kommer i så fall att gå från en yta på ca 14 m2 till en yta på ca 10,5 m2. I det gamla köket har vi ett sidebord som inte får plats, och vi kommer att offra en 160x90 cm bred köksö. Dessutom verkar U-köket vara svårare att få till, med tanke på alla hörn och hörnskåp.

Den nya ytan för köket blir 3,6x2,9 m2. Har gjort lite 3d-bilder, se nedan. Det är ju inte helt hopplöst. Vi tänker oss kyl/frys/högskåp till höger. Sen en dum hörna och sen en rak yta med induktionshäll och fläkt ungefär i mitten. Sen på vänster sida vask framför fönstret. Sen i "bardisken" har vi diskmaskin och yta för gäster att sitta och samspråka eller barn att göra läxor.

Är det helt värdelöst att göra så här? Det gamla kökets layout funkar helt perfekt idag, men läget är totalfel med tanke på hur vi lever och hur långt det är till matsalen i vinkeln på baksidan. Den som står i köket hamnar helt i skymundan och det vill vi undvika. Köket ska vara husets "kommandocentral", men är ytan för liten?

Det finns även en tom yta vid kaminen som vi tänkte ha till lite fåtöljer och annat, kan man även ha lite förvaring till köket här utan att det känns knasigt? Hela detta rum är ju en passage från hallen till vardagsrummet.

Tack på förhand
S
 
  • Modern kök med vita och gröna skåp, barstolar, inbyggda apparater och trägolv. 3D-design visning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt kök i 3D-design med trägolv, gråa skåp, vita bänkskivor, och inbyggda vitvaror.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt köksinteriör med skåp, diskbänk, fönster, trägolv, och en glimt av vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Topvy av ett rum med möblering, måttangivelser och trägolv. Grafisk ritning eller planlösning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
De flesta brukar gilla att stå mellan diskhon och hällen när de håller på och skär, blandar etc. och därför föreslår jag att hällen flyttas längre åt höger så att det blir (helst) 120 cm bänkyta mellan hörnet och hällen, då får allt man behöver vid tillagningen inkl. skärbräda och skålar plats där och det går att stå där utan att blockera diskhon. Om man inte står bredvid varandra på den ytan så finns det fortfarande plats för en person med t.ex. en skärbräda på andra sidan hällen resp. på andra sidan diskhon.

Men det är svårt att sitta och göra läxor om det inte går att ha benen under bänkytan eftersom man då inte når fram att skriva.
 
  • Gilla
kizen och 1 till
  • Laddar…
Vi hade ett liknande kök i liknande storlek i en lägenhet, och det var nog det trevligaste köket jag haft!

Sen håller jag med birgits om kommentarerna. Kan ni inte ha bänkskiva med överhäng vid köksön trots att den sticker ut i rummet? Annars hade jag struntat i idén med att kunna sitta där och istället ha skåp utåt från ödelen (så hade vi i vårt liknande kök).

Ska där vara diskmaskin? Var och får luckan plats?
 
L lillanutten skrev:
Vi hade ett liknande kök i liknande storlek i en lägenhet, och det var nog det trevligaste köket jag haft!

Sen håller jag med birgits om kommentarerna. Kan ni inte ha bänkskiva med överhäng vid köksön trots att den sticker ut i rummet? Annars hade jag struntat i idén med att kunna sitta där och istället ha skåp utåt från ödelen (så hade vi i vårt liknande kök).

Ska där vara diskmaskin? Var och får luckan plats?
Tack för kommentar. Alltid glömmer man något, diskmaskinen ska vara i den utstickande halvön.

Jag håller med, för att kunna sitta där krävs det att skivan sticker ut lite. Det kan nog ordnas så den sticker ut nån dm i rummet, utan att passagen blir trång. Barnen sitter ofta och käkar mellis vid den köksö vi har idag.

Kul att ni gillade denna layouten. Idag har vi ett "vanligt kök" med en 3,6 meter lång remsa över- och underskåp, kyl, frys och högskåp vid sidan och sen en stor köksö i mitten. Vi kommer att tappa förvaring, och vi saknar även idag minst ett halvt högskåp som kan agera "skafferi", då vi handlar ganska mycket på rea och sparar. Hade gärna velat ha mer skåp någonstans. En vinkyl står högt på min önskelista då jag är vinintresserad, men den får inte heller plats. Hade varit trevligt att ha mer förvaring för "sällangrejor" på andra sidan rummet vid kaminen. Men tror ni det ser kufiskt ut? Vi ska ha en stor fåtölj bredvid kaminen.

/S
 
BirgitS
S steve5432 skrev:
Vi kommer att tappa förvaring, och vi saknar även idag minst ett halvt högskåp som kan agera "skafferi", då vi handlar ganska mycket på rea och sparar. Hade gärna velat ha mer skåp någonstans. En vinkyl står högt på min önskelista då jag är vinintresserad, men den får inte heller plats. Hade varit trevligt att ha mer förvaring för "sällangrejor" på andra sidan rummet vid kaminen. Men tror ni det ser kufiskt ut? Vi ska ha en stor fåtölj bredvid kaminen.
Lite svårt utan att se hela planlösningen och hur de olika delarna ska användas. Men typ bokhyllor med dörrar brukar smälta in på de flesta ställen, oavsett om dörrarna är heltäckande eller bara är för den nedre delen med öppna hyllor (ev. med vitrin) på den övre.

Du skrev tidigare om något sideboard och det brukar se helt normalt ut att ha det vid matplatsen eller soffan.
 
S steve5432 skrev:
Tack för kommentar. Alltid glömmer man något, diskmaskinen ska vara i den utstickande halvön.

Jag håller med, för att kunna sitta där krävs det att skivan sticker ut lite. Det kan nog ordnas så den sticker ut nån dm i rummet, utan att passagen blir trång. Barnen sitter ofta och käkar mellis vid den köksö vi har idag.

Kul att ni gillade denna layouten. Idag har vi ett "vanligt kök" med en 3,6 meter lång remsa över- och underskåp, kyl, frys och högskåp vid sidan och sen en stor köksö i mitten. Vi kommer att tappa förvaring, och vi saknar även idag minst ett halvt högskåp som kan agera "skafferi", då vi handlar ganska mycket på rea och sparar. Hade gärna velat ha mer skåp någonstans. En vinkyl står högt på min önskelista då jag är vinintresserad, men den får inte heller plats. Hade varit trevligt att ha mer förvaring för "sällangrejor" på andra sidan rummet vid kaminen. Men tror ni det ser kufiskt ut? Vi ska ha en stor fåtölj bredvid kaminen.

/S
Du kan ju ha ett sideboard eller vitrinskåp till sällangrejer. Vi har vänner som satt sideboard och vinkyl under trappen, i hallen precis utanför köket. Så ofta går det ju att lösa.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Lite svårt utan att se hela planlösningen och hur de olika delarna ska användas. Men typ bokhyllor med dörrar brukar smälta in på de flesta ställen, oavsett om dörrarna är heltäckande eller bara är för den nedre delen med öppna hyllor (ev. med vitrin) på den övre.

Du skrev tidigare om något sideboard och det brukar se helt normalt ut att ha det vid matplatsen eller soffan.
Tack för svar. Programmet jag använder för att skissa är lite dåligt på att göra "vanliga" 2D-planlösningar, annars är det ju tydligast.

Bifogar några fler bilder som jag hoppas gör det hela tydligare, annars får jag spotta i nävarna och försöka göra en begriplig 2D-planlösning a´la den som finns i alla huskataloger.

Tack på förhand
S
 
  • Ett modernt kök med inbyggda vitvaror och gröna skåpluckor, röd cirkel med text markerar ett hörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modern, minimalistiskt vardagsrum, trägolv, vita väggar, soffa, TV, bokhylla, ombyggt från kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt interiör, öppen planlösning, vardagsrum, kök, matplats, texter om förvaring och bänkyta, virtuell inredningsdesign.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Jag skulle göra en hel bokhyllevägg med delvis dold förvaring bakom läsfåtöljen, kanske hela vägen bort till kaminen. Då blir det lite bibliotekskänsla vilket kan passa fint runt fåtöljen (som nu ser lite utslängd ut) och i den dolda förvaringen kan man ha även förvaring av sånt som hör till köket. Det som används dagligen bör kunna få plats i köket, men det brukar finnas mycket som används mer sällan.

Finns det någon plats för ett sideboard borta vid matplatsen?
För det är väl någon vägg där.

Går ju även att ha mer förvaring kring TV:n.
 
  • Gilla
steve5432
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.