F fsn skrev:
Då måste man ha en koppligsbar bil. Hade jag haft det så kunde jag lika gärna kunnat låta Tibber sköta det med prisgaranti.
Tibber prisgaranti gäller inte för kopplade bilar, den gäller endast om man har Easee eller Zaptec boxarna
 
  • Skärmdump på en webbsida som behandlar 50% prisgaranti för smartladdning av elbil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Datorskärm visar text på svenska, frågor och svar om smartladdning och elpriser för laddbox i fordon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmbild av dokument om elanvändning, prissättning, och exempel på fakturapostering. Total summa är 519 kr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F fsn skrev:
Det spelar ingen roll hur bra du programmerar, du kan aldrig programmera dig till Tibbers ”halva priset” garanti. Nu spelar det ingen roll men med högre dagspriser och egenkonsumtion via solceller så gör det rätt mycket på en månad.
Har inte solceller. Håller med om att om att det borde finnas fall när detta ger rätt mycket. Frågan är HUR mycket, om man mest laddar på natten. Jag är lite tvekande, men jag tror jag testar med vattenfall ett tag... Tror rabatten där blir mera. Hade priserna varit högre och jag kört mer bil så hade troligen Tibbers laddningsgaranti gett mer...
 
F
B Bluesod skrev:
Tibber prisgaranti gäller inte för kopplade bilar, den gäller endast om man har Easee eller Zaptec boxarna
Åfan….
 
Så här har man gått o trott i 1,5 år att man har NordPool spot-priset + 49kr i fast avgift. Men i själva verket så har man NordPool spot-priset plus ett påslag som inte kallas för "påslag", utan det är Tibbers kostnad för att köpa in el + 49kr i fast avgift. Det är inte helt tydligt med deras marknadsföring, men när man läser den med andra ögon så ser man ju att det är så.

Jag har tänkt att den där "kostnaden för att köpa in el" är samma hos alla. Men Tibber skulle ju i praktiken kunna ha en enorm kostnad för att köpa in sin el, och ändå hävda att de inte tjänar nått på det. Utan att de enbart är den fasta avgiften de tjänar pengar på.

*lite lurad känner man sig*
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
F
S SamB skrev:
Så här har man gått o trott i 1,5 år att man har NordPool spot-priset + 49kr i fast avgift. Men i själva verket så har man NordPool spot-priset plus ett påslag som inte kallas för "påslag", utan det är Tibbers kostnad för att köpa in el + 49kr i fast avgift. Det är inte helt tydligt med deras marknadsföring, men när man läser den med andra ögon så ser man ju att det är så.

Jag har tänkt att den där "kostnaden för att köpa in el" är samma hos alla. Men Tibber skulle ju i praktiken kunna ha en enorm kostnad för att köpa in sin el, och ändå hävda att de inte tjänar nått på det. Utan att de enbart är den fasta avgiften de tjänar pengar på.

*lite lurad känner man sig*
Tibber är långt ifrån billigast på sina ”handelsrelaterade kostnader”. Som jag skrev tidigare så är tex Göteborg Energi billigare trots att dom deklarerar ett reellt påslag på 2,9% (efter förhandling).

Men det är inga skillnader att bli upprörd över. Det kunde ha varit värre, du kunde ha haft Greenley och då snackar vi rysliga ”handelsrelaterade kostnader”, långt över Tibber.
 
F fsn skrev:
Tibber är långt ifrån billigast på sina ”handelsrelaterade kostnader”. Som jag skrev tidigare så är tex Göteborg Energi billigare trots att dom deklarerar ett reellt påslag på 2,9% (efter förhandling).

Men det är inga skillnader att bli upprörd över. Det kunde ha varit värre, du kunde ha haft Greenley och då snackar vi rysliga ”handelsrelaterade kostnader”, långt över Tibber.
Nä, precis. Detta handlar om ören. Det är mer att man gått o trott en sak, o sen är det inte så. 🤪
 
S slugger75 skrev:
Som med mycket annat här i livet så funkar inte allt för alla.

Gridio fungerar för t.ex. Hyundai, Kia, Tesla, BMW m.fl.
Ja, men inte med exempelvis Stellantis (Chrysler, Jeep, Fiat, Opel, Peugeot, Citroën, Alfa Romeo etc), Renault, Mitsubishi, Toyota, Nissan etc
 
J JohanLun skrev:
jag hade enorma problem med min passat gte jag hade förut, så jag styr hellre laddboxen än via bilen. Men min Zoe har vad jag förstår integration med HA, likaså verkar ju Easee ha detta, Sen är det väl så att man kan anta att Tibbers programmerare är bättre på att sätta regler än vad jag själv är. Men jag tror det blir "bra nog" om jag väljer tex 5h på natten som är billiga och laddar då.
Jag styr laddboxen utifrån billigaste timmarna på natten, jag vet att jag nästintill alltid är klar på 3h, så jag väljer att ladda alla timmar som är billigare än nattens (00-06) medelpris. Är mer än en bil ansluten så börjar vi ladda den med lägst laddeffekt kl 00.00 och byter bil till den med högre effekt under de billigaste timmarna, sedan byter vi tillbaka.
 
  • Gilla
Pluggad
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, men inte med exempelvis Stellantis (Chrysler, Jeep, Fiat, Opel, Peugeot, Citroën, Alfa Romeo etc), Renault, Mitsubishi, Toyota, Nissan etc
Nä ok?
 
J JohanLun skrev:
Jag blev uppringd av vattenfall som även de säger de har lägre pris än Tibber.

Jag har elbil och kör kanske 30-40 mil i veckan, laddar smart på nattetid. Har dock svårt att förstå hur mycket jag i praktiken tjänar på detta. På fakturan skriver de 50% prisgaranti. Men det är väl från snittpriset. Nattetid är ju nästan alltid timspotpris mycket lägre än genomsnitt över dagen? Får man i realiteten nån rabatt mja detta?

Vattenfall har fastpris 120öre 1dec-1jun. Jag styr ju endel på timpriset - främst elbil och att jag fösöker knuffa varmvattentillverkning, men vintertid är det svårare att flytta förbrukningen till billiga timmar - grundvärmen i huset är tvunget att gå även dagtid, jag tror BVP inte orkar köra bara på natten plus det nog blir väl stor komfortförlust OM man kan köra så.

Så visst är det lite lockande att ta fastpris i 6mån och sen gå på timrörligt som då ska vara billigare än Tibber. Men, återigen. I praktiken. Hur funkar det?
Jag blev också uppringd av Vattenfall som la sig en bra bit under E.ons priser. Skadar ju inte att prova när man har en månads uppsägningstid tänker jag. Jobbigt att jämföra priser mellan åren då jag alltid byter hej vilt.
 
E
Anna_H Anna_H skrev:
Men det är väl ändå inte Tibbers fel att din nätägare inte skickar de siffror som din elmätare ger? Eller har du inte elmätare som mäter timme för timme än?
Problemet var både Vattenfall och Tibber. Jag hade anmält bytet till Vattenfall som inte informerade att de inte kunde lämna timdata och Tibber som inte heller informerade att de inte fick timvärden utan fabricerade en förbrukning som inte stämde. Jag jagade bägge i flera månader innan sanningen till slut kröp fram och Vattenfall blev anmälda till Ei och jag sa upp Tibber.
 
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
Vilken annan leverantör har bra integration mot laddbox Eesee för timprisladdning med lägre påslag? Är det typ Compriser som är bästa stället att jämföra på?
 
A arowe17 skrev:
Vilken annan leverantör har bra integration mot laddbox Eesee för timprisladdning med lägre påslag? Är det typ Compriser som är bästa stället att jämföra på?
Varför ska det styras av elhandlaren? Det kan ju vara vettigt om man får betalt för stödtjänsterna de säljer, men inte annars.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Jag gjorde en jämförelse av månadspriserna mellan Eon (som jag har nu) och Telge energi (som jag hade tidigare), sjukt stor skillnad...


Januari till September:
Eon ("Alla priser är exklusive moms och påslag"):
98,1186,2485,3471,1943,7453,5938,6539,9826,03
Påslagen hos Eon är sedan:
5,533,704,722,494,720,531,003,021,71
Summa ("exklusive moms"):
103,6489,9490,0673,6848,4654,0239,6543,0027,74

Telge ("Priserna som visas i tabellen avser elområde 3 och är exklusive påslag, elcertifikat och moms."):
110,3099,1097,9783,2853,9466,5949,8750,5737,36
Telges påslag hittas bara i räkningarna som jag inte längre har tillgång till, men de är högre.

Tar vi sedan Vattenfall ("baseras på våra kostnader för inköp av el till månadsavräknade anläggningar, fast elcertifikatsavgift (1,40 öre/kWh) och vårt påslag 7,00 öre/kWh exklusive moms (8,75 öre inklusive moms). Moms och årsavgift tillkommer.") för att få ytterligare jämförelse så får vi:
106,4095,0893,0380,0052,5663,3248,6650,4937,29

Jämförelsesajterna klarar i praktiken inte av att jämföra på ett vettigt sätt. För att siffrorna ovan skall vara vettiga så bör man dessutom vikta dem med sin förbrukning månad för månad.

Nu kör jag timpriser, vilket är lättare att jämföra mellan olika bolag, då är det påslagen som gör den stora skillnaden. Det är dock extremt intressant hur mycket månadspriserna skiljer mellan olika bolag, Hade jag valt månadspris hade jag valt Eon även där, de ligger extremt bra till. Eon har väldigt låga påslag. Jag har dock inte jämfört de fasta priserna här.

Egentligen borde vi ha en community-baserad jämförelse mellan bolagen här på Bygghus.

Förresten, mina viktade timpriser under samma period (utan påslag, moms etc) har varit:
82,4673,8666,7976,3340,8561,1047,9334,6621,91
I juni när jag var bortrest en del av månaden så hade alltså Eon lägre månadspris än vad jag nådde med mina optimerade timpriser.

Eftersom tråden redan kommit fram till att Tibber har en massa dolda påslag så är mitt råd till TS att definitivt välja Eon.
 
  • Gilla
ebonita och 2 till
  • Laddar…
Om man vill köra/testa E.ON eller annat bolag så ska man ALLTID kolla på elskling.
De har rabatter som inte finns på hemsidan, E.ON har 1200kr i start startrabatt genom dem!
Men vill man tjäna bäst är det tyvärr att hoppa varje år till nytt bolag för att ta del av nykunds rabatt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.