Bor i ett hus byggt före 1994, d.v.s. ojordade eluttag, förutom vad jag antar är kök och badrum (har inte kollat personligen)

MEN, jag blev intresserad av att ersätta eluttaget med nya som har USB-A och USB-C uttag och då såg jag att alla bilderna på eluttagen hade jordade uttag, d.v.s. dem här metallbitarna utanför i runda eluttag, men då elen i mitt hus i de flesta rummen är ojordad och eluttagen är ojordade så undrar jag som mindre kunnig boende OM det föreligger någon risk att skapa problem eller faror med jordade eluttag satta till ojordad el, d.v.s. medför metallbitarna som sitter i de jordade eluttagen någon risk?

Jag har boken elinstallationer, har skaffat en spänningsmätare, skalartång och tänker inte göra något avancerat, annat än att byta uttagen och titta på enpoliga och kronströmbrytare. Uttagen tänkte jag först ersätta med vanliga två grenars uttag, men när jag såg att det fanns eluttag med USB-koppling blev jag intresserad av dem tills jag såg att de var alla jordade.

Så, frågan är, spelar det någon roll eller risk att det sitter jordade eluttag på ojordad el och NEJ jag tänker inte riva ned alla väggarna i huset nu och be en elektriker dra jordade kablar just idag. Det får bli vid annat tillfälle. Om det finns en fara eller risk så får jag hoppa USB-kopplade uttag som är jordade och sätta vanliga ojordade uttag.
 
Vi kan ju börja med att klargöra att det inte är OK att sätta in jordade uttag där jord inte är inkopplad. Risken ligger väl främst i de fall någon utgår ifrån att det är jordat när de gör något annat, tex drar en skarvsladd ut till annat rum som har jordpunkt. Faran finns ju idag med men man lurar ingen. Du behöver heller inte riva väggarna, trådar är antaget dragna i rör och det är ofta ett snabbt jobb att dra i en tråd för jord. Observera dock att per rum är det alltid ”allt eller inget”. Man får alltså inte jorda enbart ett uttag eller hoppa över tex lampkontakten som man inte använder. El-gubbarna på forumet kommer helt säkert ge mer info.
 
Frågan har varit uppe en del. Det finns två dimensioner:

Det ÄR fel, vissa säger grovt fel att sätta jordade uttag som inte har jord anslutet till sig. Dessutom måste alla uttag i ett och samma rum vara antingen jordade eller ojordade. Att blanda ger en reelt förhöjd risk.

Men hur är det i praktiken farligt med "falska" jordade uttag? Det handlar om att du lurar någon att tro att det är ett jordat uttag, och att man använder det på ett sätt som blir farligt om det i själva verket är ojordat.

En sådan användning kan antas vara osannolik, ända till det händer en olycka, då kommer man på att det ju inte var så osannolikt. Men ett av 100 tals tänkbara scenarier: Antag att du eller någon annan skall koppla in en lång skarvkabel till häcksaxen för att klippa häcken i trädgården. Drar in den genom fönstret, perfekt ett jordat uttag. Och 5 minuter senare råkar han klippa av sladden därute, och dör för att häcksaxen blir strömförande. Skulle inte ha hänt om den vore korrekt jordad.

Personligen skulle jag inte köpa uttag med USB idag. Frramförallt inte om det inte är USB C. USB är en skapligt gammal standard, du kan förutsätta att den är helt ute inom 10 år. Och ett vägguttag brukar man ha längre än så. En lös USB laddare/adapter är rätt diskret att ha i uttaget, ser ingen direkt vits med USB i det fasta uttaget.
 
T TypRätt skrev:
Vi kan ju börja med att klargöra att det inte är OK att sätta in jordade uttag där jord inte är inkopplad. Risken ligger väl främst i de fall någon utgår ifrån att det är jordat när de gör något annat, tex drar en skarvsladd ut till annat rum som har jordpunkt. Faran finns ju idag med men man lurar ingen. Du behöver heller inte riva väggarna, trådar är antaget dragna i rör och det är ofta ett snabbt jobb att dra i en tråd för jord. Observera dock att per rum är det alltid ”allt eller inget”. Man får alltså inte jorda enbart ett uttag eller hoppa över tex lampkontakten som man inte använder. El-gubbarna på forumet kommer helt säkert ge mer info.
Så, jag får hålla mig till ojordade eluttag tills jordad el finns tillgänglig!
 
  • Gilla
TypRätt och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.