OS-hobby OS-hobby skrev:
Väcker lite liv i en gammal tråd...

Är det någon som har sett att Vittinge pannorna ser ut så här efter kapning?
Har också en bild här som visar skillnaden mellan en panna från -21 och -23
 
  • En närbild på en lerstruktur hållen i en hand, bruna nyanser, abstrakt form, konstnärlig design, hantverk, texturerad yta.
OS-hobby OS-hobby skrev:
Har också en bild här som visar skillnaden mellan en panna från -21 och -23
Det där ser inte ok ut. Den kommer antagligen få in vatten i sprickorna och frysa sönder.
 
E Eld skrev:
Det där ser inte ok ut. Den kommer antagligen få in vatten i sprickorna och frysa sönder.
Det var också min tanke, har skickat bilderna till Monier kundtjänst. Väldigt osäker dock på vad de kommer tillbaka med.
 
OS-hobby OS-hobby skrev:
Väcker lite liv i en gammal tråd...

Är det någon som har sett att Vittinge pannorna ser ut så här efter kapning?
Varje gång! 😄
 
Jag reagerade på samma sätt när vi la om taket. De gamla pannorna kändes klart bättre. Hantverkarna tog kontakt med dem. De menade att det var som det skulle och de tillverkar dem på samma sätt som de gjort sedan 30talet. Men som sagt de tidigare jag hade, som var från ett av de bruk som gått upp i koncernen var mycket mer massiva.
De har nu legat i 5år utan att någon panna gått sönder, hur de håller i längden vet jag inte. Men de tycks inte spricka vid första frosten i alla fall.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag reagerade på samma sätt när vi la om taket. De gamla pannorna kändes klart bättre. Hantverkarna tog kontakt med dem. De menade att det var som det skulle och de tillverkar dem på samma sätt som de gjort sedan 30talet. Men som sagt de tidigare jag hade, som var från ett av de bruk som gått upp i koncernen var mycket mer massiva.
De har nu legat i 5år utan att någon panna gått sönder, hur de håller i längden vet jag inte. Men de tycks inte spricka vid första frosten i alla fall.
Du har möjligen inga referenser bilder på hur era pannor såg ut efter kapning?
 
Nej, tyvärr.
 
Upprepar!

Ska man lägga nytt tak idag så räkna inte med att deras garantier är värda något : (

Vittinge och Monier ska man nog hålla sig borta ifrån om man vill ha ett tak som håller länge och är av bra kvalitet!!
 
  • Gilla
högmo och 1 till
  • Laddar…
Jag har lagt återvunna och nya Vittinge från alla möjliga årtal och de ser olika ut varje gång vid kapning. Har aldrig märkt att hållbarheten skulle ha påverkats. Kör på bara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.