Skulle vilja köpa fluid film rostskydd från ett företag i norge
 
Det är som att importera från vilket land som helst utanför eu så ja allting tillkommer. De säljer utan moms och sen blir det tullprocent, klareringsavgift och sen moms på hela summan när det landar här.
Om nu inte företaget ifråga har fixat så de kan momsa och tulla från deras ände då.....
 
Sen får du även tänka på att en del kemikalier/färger och sånt kan ha ganska höga tullprocent........De har nå speciellt på sånt eftersom färg och sånt är ganska billigt i norge. Företaget som säljer borde veta mer om det är så att de har andra kunder i sverige.
 
Tack för svar stefan
 
Norge är med i EES så det är som att handla från vilket EU-land som helst.
 
Nej det är det inte när det gäller import och export.......
 
Åk dit själv och handla och åk hem, minimal risk att du blir tagen om det inte är släpvagnslast med medel du ska köpa
 
Det är inte så enkelt som att säga att ”det är som vilket EU-land som helst” eller ”det är som vilket icke-EU-land som helst”, då det är ett kladdigt mellanting. För de flesta privatköp är det som icke-EU, men inte alltid. För stor del av B2B-köpen är det enklare pga EES-avtalet, men inte heller det alltid. Det beror på en massa faktorer som man kan fördjupa sig i om man är lagd åt det hållet, men enklast är att fråga den som säljer hur det är för just den pryl man söker.
 
ees avtalet i det här fallet tar inte bort det faktum att de inte är eu medlemmar och gods förtullas som vanligt. Enda skillnaden är väl att vissa typer av gods nolltaxeras, dvs inget tullsats på produkten. men genom tullen och klareras ska det iallafall.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
ees avtalet i det här fallet tar inte bort det faktum att de inte är eu medlemmar och gods förtullas som vanligt. Enda skillnaden är väl att vissa typer av gods nolltaxeras, dvs inget tullsats på produkten. men genom tullen och klareras ska det iallafall.
Fast det är i praktiken rätt ointressant om säljaren förtullar varan till noll kronor och räknar adminkostnaderna som en del av sina interna kostnader, eller om en vara inte behöver förtullas alls. Bortsett från en viss fördröjning om den norska ehandlaren inte har ordning på sin admin. Det finns en anledning till att de dyraste konsulterna vi anlitar i den norska delen av vårt företag är de som är experter på tull och olika sätt att hantera handel mellan Norge och EU. Det blir dessutom vanligare för de (få) norska ehandlarna som säljer mycket till EU att ha bonded warehouse och lösa de på det sättet. Men som jag skrev - för att veta vad som gäller får man kolla med den man tänkt köpa av, då generella råd är just generella.
 
Det löstes enkelt då jag köpte pelletskamin från Norge. Man hade litet korridorrum i Göteborg där jag hämtade kaminen och "svensk" faktura. (Vet inte om detta var lagligt men i så fall preskriberat idag.)
 
Hep Hep skrev:
Fast det är i praktiken rätt ointressant om säljaren förtullar varan till noll kronor och räknar adminkostnaderna som en del av sina interna kostnader, eller om en vara inte behöver förtullas alls. Bortsett från en viss fördröjning om den norska ehandlaren inte har ordning på sin admin. Det finns en anledning till att de dyraste konsulterna vi anlitar i den norska delen av vårt företag är de som är experter på tull och olika sätt att hantera handel mellan Norge och EU. Det blir dessutom vanligare för de (få) norska ehandlarna som säljer mycket till EU att ha bonded warehouse och lösa de på det sättet. Men som jag skrev - för att veta vad som gäller får man kolla med den man tänkt köpa av, då generella råd är just generella.
Hur olika företag lägger upp rutterna för varor är ju ganska ointressant för ts? Om han köper som privatperson och säljaren skickar till sverige så kommer det passera tullen med kostnader som följd. Undantaget är ju om säljaren har registrerat sig för moms och tull och sköter allt från sitt håll.
 
yonna yonna skrev:
Det löstes enkelt då jag köpte pelletskamin från Norge. Man hade litet korridorrum i Göteborg där jag hämtade kaminen och "svensk" faktura. (Vet inte om detta var lagligt men i så fall preskriberat idag.)
har de en svensk filial och fakturan är svensk så är det okej. Vad som inte är tillåtet är tex att sälja på distans och man hämtar själv. Jag säljer tex bildelar och många är ju här ibland men alla vill ju ha momsfria fakturor. Där blir det tokigt om man ska vara noga. Då skulle de behöva besöka tullstation och förtulla grejerna och betala moms. men det gör de ju aldrig.......Och jag kan ju också drabbas. Jag ska ju kunna visa att varorna lämnat landet med fraktbolag tex.
 
S Stefan1972 skrev:
Hur olika företag lägger upp rutterna för varor är ju ganska ointressant för ts? Om han köper som privatperson och säljaren skickar till sverige så kommer det passera tullen med kostnader som följd. Undantaget är ju om säljaren har registrerat sig för moms och tull och sköter allt från sitt håll.
Din sista mening sammanfattar det hela väldigt bra. TS måste fråga handlaren om vad som gäller i just det här fallet. Allt annat är som du skriver ointressant för TS.
 
"Allt annat" jag har skrivit var ju som svar på det du skrev? Att ts ska kolla hur handlaren gör skrev jag redan i första inlägget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.