Hej
Snart dags att lägga in trägolv på betongplattan i stugan.
Förutsättningar: Ingen el, vatten eller värme indraget.betongplatta
Plan: lägga ut fuktspärr, sen fuktisolermatta på det. Sen lägga reglar på det och skruva fast golvet i reglarna.

Fråga 1: Fungerar det att bara lägga reglarna på fuktisolermattan, eller måste jag dra fast reglarna i betongplattan?
Det blir ju som ett flytande golv, tänker att det borde fungera.

Fråga 2: har funderat på att mellan reglarna lägga ut cellplast för att fortare få upp värmen när jag kommer och eldar. Är det smart, gör det varken till eller från, är det rent negativt?

Mvh Håll Höger!
 
om plattan är plan utan gropar så kan ha flytande golv med cellplast+plast+ spånplatta
 
H Håll höger skrev:
Hej
Snart dags att lägga in trägolv på betongplattan i stugan.
Förutsättningar: Ingen el, vatten eller värme indraget.betongplatta
Plan: lägga ut fuktspärr, sen fuktisolermatta på det. Sen lägga reglar på det och skruva fast golvet i reglarna.

Fråga 1: Fungerar det att bara lägga reglarna på fuktisolermattan, eller måste jag dra fast reglarna i betongplattan?
Det blir ju som ett flytande golv, tänker att det borde fungera.

Fråga 2: har funderat på att mellan reglarna lägga ut cellplast för att fortare få upp värmen när jag kommer och eldar. Är det smart, gör det varken till eller från, är det rent negativt?

Mvh Håll Höger!
Platonmatta, luftspalt i kanterna för ventilation. Cellplast och reglar som inte fästs i golvet — det blir tillräckligt tungt, de åker ingenstans ändå. Sedan trägolv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.