Sitter ett gammalt 6kw aggregat i huset vi köpte. Bastun är liten men blir inte riktigt varm. När jag plockade bort en del av stenarna såg jag att från början glödde alla tre element men efter bara en liten stund så slog två av. Tar nu över 45min att få halvvarmt i bastun. Bör vi byta aggregat eller är det något knas som går att fixa? Vad tror ni?
 
P Pyotr skrev:
Sitter ett gammalt 6kw aggregat i huset vi köpte. Bastun är liten men blir inte riktigt varm. När jag plockade bort en del av stenarna såg jag att från början glödde alla tre element men efter bara en liten stund så slog två av. Tar nu över 45min att få halvvarmt i bastun. Bör vi byta aggregat eller är det något knas som går att fixa? Vad tror ni?
Kan det vara ngt värmeskydd som löser ut, eller ngt knas med en eller två faser ?
 
Mät om det kommer ström till alla slingorna på aggregatet.
Kommer det fram ström är det förmodligen avbrott i elementen.
Är aggregatet gammalt kan det då kanske löna sig att köpa helt nytt i stället för att byta elementen.

Kommer det inte fram ström till elementen så får felsökningen rikta sig däråt.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Kan det vara ngt värmeskydd som löser ut, eller ngt knas med en eller två faser ?
Kan nog vara värmeskydd som löser ut. Kanske en dum idé att försöka koppla bort. Kan ju ställa in värmen på ett reglage men tänker att det är effekten som justeras inte en termostat som slår av och på. Är sugen att öppna och se om jag kan förstå mer. Men kanske lika bra att byta…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.