Hej,
Det ska byggas ett större cykelförråd.

Kommer gräva för hand, rör sig om ca 6 plintar.
Ska därefter gjuta plintar som jag gissar bör vara 70cm.
Dessa ska då också innehålla armeringsjärn, samt makadam under.
Kommer vara grund till ett större cykelförråd.

Jag har inte lyckats hitta någon kostnadsuppskattning för detta här på forumet och hoppas att det är någon som vet på ett ungefär. Tacksam för er input!
 
Betong ca 400
Stolpskor ca 400
Armeringsjärn ca 200
Totalt ca 1 000

Det är nog högt räknat iofs, och ungefär samma pris som att köpa sex färdiga plintar.
 
  • Gilla
oskar8889
  • Laddar…
Tack för det snabba svaret. Då har jag något att utgå ifrån.

Sen är det ju alltid den gamla diskussionen om för/nackdelar med att gjuta på plats vs köpa färdigt. 😬
 
Ska du bara ner 70 cm och ska lägga grus i botten så är det väl både enklare och billigare med färdiga plintar?
 
namnbyte
useless useless skrev:
Ska du bara ner 70 cm och ska lägga grus i botten så är det väl både enklare och billigare med färdiga plintar?
Är det inte mindre risk att platsgjutna plintar sätter sig i sidled?
Säger inte emot, bara en fundering jag haft ett tag.
 
Möjligen om man borrar hål och gjuter direkt i marken. Gräver man ett hål och gjuter i ett rör så blir det ingen skillnad.

Man kan ju gräva ett hål och gjuta direkt i också, men då går det betydligt mycket mer betong.
 
  • Gilla
namnbyte
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
Är det inte mindre risk att platsgjutna plintar sätter sig i sidled?
Säger inte emot, bara en fundering jag haft ett tag.
Som lekman säger jag att du har rätt gällande sättningar. Men det hänger också på att du gräver rätt så du inte får en massa lös jord kring plinten. Det är också huvudanledningen till att jag vill gjuta egna. Argument två är att jag föredrar att rikta in stolpskor, framför att rikta in hela plintar 😆
 
  • Gilla
namnbyte
  • Laddar…
Tomture61
Har själv köpt en beg betongblandare , manuell jordborr .
Göt plintar till en trapp (2st) till antre dörr . Kommer att gjuta plintar till kommande altanbygge .
Borrar mig ned ca 100 cm .

Fördelen med jordborr , jag slipper papprör . Tar ca 20-30 min att komma ned 100 cm .
Nackdelar , dyrt men finns inte 100 cm plintar 😄
 
K
oskar8889 oskar8889 skrev:
Som lekman säger jag att du har rätt gällande sättningar. Men det hänger också på att du gräver rätt så du inte får en massa lös jord kring plinten. Det är också huvudanledningen till att jag vill gjuta egna. Argument två är att jag föredrar att rikta in stolpskor, framför att rikta in hela plintar 😆
Det går bra att riktiga in stolpskon på färdiga plitar också. Finns med gängad och justerbar stolpsko, behöver inte alltid vara fixa plattjärn på färdiga plitar som folk alltid tänker
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.