Bakgrund :
Jag har ett litet teknikutrymme i ett uthus som jag håller frostfritt (3-5 grader) på vintern. Ett el-element som styrs med en Shelly Plug S och Shelly H&T. Det är hög luftfuktighet där, 85-90%, och jag vill ha ner den till ca 75%. Jag har sen tidigare en liten sorptionsavfuktare som jag tänkte använda. Denna :
https://eeese-aircare.com/se/eeese-...taren-sarskilt-lampad-for-kalla-rum_1?lang=sv

Nu till problemet och frågan :
Det går bara att välja auto-läge 50% RF eller autoläge 60% RF. Sätter jag den på 60% då går den hela tiden (dyrt, även på låg effekt). Jag vill att den bara ska gå ett par timmar pr dag, det räcker enlige mina testar för att hålla ca 75%. Men, den har ingen dygnstimer-funktion, enbart 2,4, eller 6 timmar program. Och nu till egentliga problemet, den startar inte igen av sig själv efter strömavbrott. Den kommer ihåg programval, men startar inte. Annars hade det ju varit lätt att med en Shelly Plug starta och stoppa den med timer. Men, och här finns kanske lösningen, om jag håller powerknappen nertryckt när jag slår på strömmen, då startar den. Finns det någon klurig lösning på detta, förutom att försöka trycka ner powerknappen och tejpa fast den i nertryckt läge ? Eller kan man evt "justera" fuktmätaren på dessa och lura autoläget till att bara avfukta ner till 75% ?
 
Höj temperaturen till 8 grader så blir RH ca 60-70%. Problemet löst.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Det kan jag ju så klart på vintern, även om det bliver dyrare. Men nu på hösten går det inte, det är 10-15 plusgrader og 90-95% luftfuktighet utomhus dygnet runt här. Och ungefär samma klimat inne i utrymmet som jag vill avfukta.
 
Jo, men grejen är att "relativ luftfuktighet" är starkt relaterad till temperaturen. Höjer du temperaturen 4-5 grader så sjunker RH i storleksordningen 15-20 procentenheter.
Så om du nu på hösten ser till att hålla några grader varmare i utrymmet än utanför kommer RH att ligga på önskad nivå utan att blanda in någon avfuktare.
Avfuktaren kostar ju också att driva.
 
Det stämmer som du säger, och jag har koll på absolut och relativ lufkfuktighet. Men jag söker lösningar som inte är en ökning av temperaturen.
 
Det går inte att bygga in sakerna i en mindre låda, så avfuktaren får en mindre volym att avfukta ner till 60%?
 
Det som kommer hända i praktiken är att utrymmet blir några grader varmare när avfuktaren går så fuktigheten går under gränsvärdet.
Då kan du ju lika gärna höja temperaturen med befintligt element så blir det enklare och till samma kostnad.
 
Min lösning med mina avfuktare, en Woods och en Mitsubishi är ju att styra med plugg som slår av och på strömmen och de drar igång. Detta med en extern fuktmätare så jag bestämmer på och av själv.

Men klura på att hålla in eller kortsluta startknappen tillfälligt om det fungerar, är nog enklare än att försöka förstå dess inbyggda hygrometer.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det som kommer hända i praktiken är att utrymmet blir några grader varmare när avfuktaren går så fuktigheten går under gränsvärdet.
Då kan du ju lika gärna höja temperaturen med befintligt element så blir det enklare och till samma kostnad.
Njaa, om man tittar på dessa 2 fall :

1 : Öka rumstemperaturen med säg 3 grader på vintern -> större värmeförlust från rummet -> större elförbrukning än idag
2 : Hålla samma rumstemperatur som idag, men låta avfuktaren gå ibland och den värmar då okså en del av rummet med sin energiåtgång -> samma elförbrukning som idag eftersom att el-elementet då förbrukar motsvarande mindre el

Eller tänker jag fel ?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
rotbackarn rotbackarn skrev:
Min lösning med mina avfuktare, en Woods och en Mitsubishi är ju att styra med plugg som slår av och på strömmen och de drar igång. Detta med en extern fuktmätare så jag bestämmer på och av själv.
Ja, det är ju den lösningen jag vill ha också. Ett alternativ är ju att sålja den avfuktaren jag redan har och få tag i en som startar igen efter strömavbrott. Men det är ju alltid trevligast att nyttja det man redan har :)
 
  • Gilla
rotbackarn
  • Laddar…
Hur stort är utrymmet och vad kostar det att hålla det varmt?
Är det ett litet utrymme så tror jag bara effekten kommer att bli:
- Afuktaren startar
- Drivenergin till avfuktaren värmer utrymmet några grader så att RH hamnar under gränsvärdet
- Avfuktaren stannar utan att ha gjort någon annan nytta än att värma rummet.

Det blir en dyr och komplicerad lösning jämfört med att bara värma med elementet. Men jag kan ju ha fel...
 
60% är väl en rimlig nivå. Måste den verkligen gå så mycket för att nå dit?
 
S Skyscraper skrev:
Jag presenterar en lösning för smart styrning.

[länk]

Det smarta är att den kostar 49:-

Om avfuktaren är av krafullare modell kan det behövas en kralligare timer, räkna då med dubbla kostnaden.
Tyvärr, den löser inte problemet med att avfuktaren inte startar igen efter strömavbrott. Jag har redan en (smart) timer, Shelly Plug S.
 
  • Gilla
Juthstrand
  • Laddar…
S Skyscraper skrev:
Om avfuktaren är av kraftfullare modell kan det behövas en kralligare timer, räkna då med dubbla kostnaden.
Vart hittar du en timer för trefas som kostar 100:-?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.