Hej!

Sitter och skissar på vårt kommande hyusbygge på Gotland.
Huset skall användas som fritidshus, men ska byggas i "året runt" standard.
Huset kommer bli ganska litet, typ 60kvm och mina tankar angående uppvärmningen är såhär:

* Gjuta eldriven golvvärme och betonggolv i hela huset.
- För att kunna värma huset på vintern och hösten, tänker att vi kommer ju alltid vara där minst en långhelg (bor i stockholm så kommer inte helgpendla, utan när vi åker dit är vi där säkert minst en vecka) och då kunna sätta på värmen via fjärrstyrning.
* Varmvattenberedare som placeras inbyggd i ett skåp i badrummet. Har en ide med en inbyggd tvättmaskin i botten, och varmvattenberedare ovanför (onödig fakta haha)
* Luft Luft värmepump placerad i allrummet för att kunna hålla underhållsvärme hela året och även kyla på sommaren.

Vad tror ni om mitt resonemang?
Några tips, invändningar eller råd
Min idé till planskiss nedan:


Planskiss för ett litet fritidshus med beteckningar för eldriven golvvärme, luftvärmepump och varmvattenberedare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Jag hade nog lagt vattenburen golvvärme. Sedan kan du ju värma den med elpatron eller luft/vatten om du vill.
 
  • Gilla
LoweW och 2 till
  • Laddar…
L Lindamyz skrev:
Några tips, invändningar eller råd
När vi byggde i södra Halland år 2010 (108 kvm boyta) satte vi in en täljstenskamin och ett bra FTX-aggregat.
Ingen annan uppvärmning.
Det funkade bra i två år, men sedan tröttnade jag på att vakna med rimfrost i skägget.
Så efter den andra vintern satte vi in en Luft-luft värmepump en Mitsubishi Electric.
Den fick normalt gå oktober - mars, resten av året var den avstängd, utom någon enstaka sommarvecka när vi hade den på kylning.
Vad skall ni med golvvärmen till?
 
surris
Har du kollat energikraven ? Fritidshus brukar vara undantagna, men det beror lite på hur de används.
Då kan du inte ha direktverkande el som primär värmekälla.
Satsa på vattenburet värmesystem med luft/vatten. Det kostar mer, men känns som man tar en genväg genom att välja elgolvvärme och luft/luft. Med vattenburet system kan man sedan välja vilken energikälla man vill använda, annars är man låst till el.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
När el kostar flera kronor per kWh vill man inte ha elgolvvärme, tänker jag. Hellre vattenburen värme från värmepump eller att ha en vattenmantlad kamin som värmer vattnet. Mysigt med brasa i fritidshus!
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Nyfiken att veta hur det blev. Har precis samma tanke för 100kvm fritidshus på gotland: Luft - luft för underhållsvärme, kamin och ingjuten elektrisk golvvärme för de få helger vi är där på vintern.
Eftersom det är ett fritidshus på Gotland står det utan tillsyn och jag vill inte ha ett vattenburet system med tanke på frysrisk, strömavbrott har varit vanliga. Dessutom känns det som overkill att ha vattenburet när man använder det så lite vintertid.
 
Åsa Lund
Ja, det hade varit trevligt med återkoppling men TS @Lindamyz har inte varit inloggad sedan i maj månad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.