Alfredo Alfredo skrev:
Varför alternerar du mellan att använda två olika användarkonton med snarlika namn? Dels är det väldigt förvillande och dels torde det kunna anses som ett regelbrott.

[bild]
Jag glömde lösenordet och hade problem med att återställa det. Inget annat;)
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
W wifie skrev:
Jag glömde lösenordet och hade problem med att återställa det. Inget annat;)
Jag tycker du ska be admin om hjälp att stänga det ena kontot och, om möjligt, "flytta" befintliga inlägg till ett och samma konto så minskar förvirringen. Du borde kunna få hjälp via @Per Eskilsson eller @Marlen Eskilsson hoppas jag.
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Uppdatering.
Frågade kommunen om slutbesked för det snart är dags att flytta in.
Fick svar att vi får först ett intermistiskt slutbesked för att kunna flytta in. Det är för att det inte finns något beslut än på den andra bygglovet/bygganmälan för ändringar, tom den andra takkupan (1,5 månad har gått efter bygganmälan). Och sedan, när det andra beslutet finns, får vi ett "slutgiltigt"slutbesked.

Jag gillar inte det...
Vad tycker ni?
 
W wifie skrev:
Uppdatering.
Frågade kommunen om slutbesked för det snart är dags att flytta in.
Fick svar att vi får först ett intermistiskt slutbesked för att kunna flytta in. Det är för att det inte finns något beslut än på den andra bygglovet/bygganmälan för ändringar, tom den andra takkupan (1,5 månad har gått efter bygganmälan). Och sedan, när det andra beslutet finns, får vi ett "slutgiltigt"slutbesked.

Jag gillar inte det...
Vad tycker ni?
Det får nog ses som standard i ett fall som det här. Du får troligen räkna med att grannen överklagar bygglovet om det går igenom. Och det räknar nog kommunen med också, så de kommer förhoppningsvis att granska det noga, så att det inte finns något sakligt skäl för en överklagan.
 
  • Gilla
wifie
  • Laddar…
H hempularen skrev:
så att det inte finns något sakligt skäl för en överklagan.
Vilket sakligt skäl kan det finnas, tycker du?
Om det är så att bara takkupan som ogillas och den får vara planstridig. Insyn verkar inte vara något sakligt skäl som JockeHX skrev.
 
Njaa. Att en takkupa får vara planstridig gäller om den byggs som attefalls tillbyggnad. Det är en helt annan process, och det finns ett antal villkor som måste uppfyllas om den skall byggas enl. de villkoren.

Nu har du sökt bygglov, OM den då är planstridig, så måste den totala avvikelsen på byggnaden vara "mindre". Du har tydligen redan fel taklutning som en avvikelse. Då kan en avvikelse på kupan få bägaren att rinna över.

Om den skall vara en attefallstillbyggnad, så gäller dels regler om max bredd, men jag har fpör mig att den måste passa in mellan två takstolar, man får inte göra ingrepp i bärande konstruktion, har jag för mig. Man gör då en bygganmälan, och får förhoppningsvis ett starttillstånd. Anmälan får inte göras om du samtidigt bygger något med bygglov. Attefallaåtgärden får bara göras på en byggand med slutbevis.
Just den sista punkten "fuskar" en del kommuner med, men de vågar inte göra det om de vet att det kommer att överklagas, det blir per definition upphävt vid en överklagan.
 
  • Gilla
wifie
  • Laddar…
H hempularen skrev:
man får inte göra ingrepp i bärande konstruktion, har jag för mig.
Vi har inte gjort något ingrepp om man kan säga så. Eftersom hela taket byggdes samtidigt efter uppdaterade K-ritningar som redan var inne på kommunen.

Tack snälla för dina utförliga svar. Jag går och grubblar över det hela och det känns bra att prata med någon kunnig.
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
R
H hempularen skrev:
Attefallaåtgärden får bara göras på en byggand med slutbevis.
Just den sista punkten "fuskar" en del kommuner med, men de vågar inte göra det om de vet att det kommer att överklagas, det blir per definition upphävt vid en överklagan.
Som information, här är det vägledande avgörandet från MÖD:
https://www.domstol.se/mark--och-mi...ch-miljooverdomstolens-avgoranden/2019/65145/
 
H hempularen skrev:
. Du har tydligen redan fel taklutning som en avvikelse
Ja, men vi fick bygglov på fel taklutning länge sedan och det kan ju inte överklagas (efter 2 år)?
Kan avvikelse i ett gammalt bygglov påverka beslut i ett nytt bygglov/bygganmälan?
 
Vi har fått startbesked och bygglov för en kombinerad åtgärd, på fritidhuset. Handläggaren uttryckte bara "vi tycker den regeln är dum, så vi tillämpar inte den". Jag misstänker att det bara går så länge ingen överklagar. Vi skall snart slutanmäla.
 
H hempularen skrev:
"vi tycker den regeln är dum, så vi tillämpar inte den".
Det där måste jag prova någon gång! (y)Typ om polisen skulle stoppa mig i trafiken eller så... :oops:
 
Det vore väll om du kan få polisen att uttrycka sig så då...
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
W wifie skrev:
Ja, men vi fick bygglov på fel taklutning länge sedan och det kan ju inte överklagas (efter 2 år)?
Kan avvikelse i ett gammalt bygglov påverka beslut i ett nytt bygglov/bygganmälan?
Ja, de skall ta hänsyn till hur väl alla byggnader på fastigheten totalt håller sig till detaljplanen. Om du tidigare lyckats få igenom en jätteavvikelse (typ 100 kvm extra), och nu vill bygga ngt som är 5 cm för högt, så skall det inte gå. Men om det du bygger nu helt håller sig inom reglerna, så skall det går oavsett hur stora avvikleser du hade tidigare.
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Vi fick bygglov på den nya takkupan trots grannarnas invändning. Insyn är inte något som kommunen tar hänsyn till när de fattar beslut, så stod det i bygglovet. Grannehörande gjordes pga avvikande taklutning och det är inte något som grannar klagar på. Därför fick vi bygglov. Ingen av mina 2 grannar överklagade.
Allt gick bra till slut fast det var rätt stressigt för mig.
Fick slutbesked och flyttar in (efter 10 månaders längtan).

Tack för all hjälp jag fick av er🙏
 
Redigerat:
  • Gilla
Kieron och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.