Jag köpte en stuga förra sommaren med vedeldat kamin med tillhörande självcirkulerande vattenburet värmesystem (huset byggdes på 20-talet och jag tror systemet är från 40-talet). Det börjar bli dags att fylla på vatten i tanken som finns på vinden. Systemet har glykol i sig idag. Är dock osäker på vilket typ av glykol. Säljaren visste inte heller.

Någon som har svar på följande:
- Hur kan man ta reda på vilken typ av glykol det är? För visst spelar det roll om man ska tillsätta mer?
- Behöver jag överhuvudtaget fylla på glykol? Jag har nämligen installerat en luftvärmepump och håller huset runt 15 grader, dock kallare på vinden.
 
  • Gammal vedspis i ett kök med vita kakelväggar och retro gula kakeldekorer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
wildeside
Håller du huset varmt så att ingen del av värmesystemet kan frysa sönder.
Är vinden uppvärmd?
Jag skulle byta allt glykolvatten eftersom vad jag förstår så är det en sommarstuga och du kanske inte har hundra koll på att det inte blir utkylt vid tex strömavbrott
Då vet man hur gammal glykolblandningen är och vilken sort.
Glykolblandning åldras och rekommenderas att man byter ibland.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
BergetAxvall BergetAxvall skrev:
- Behöver jag överhuvudtaget fylla på glykol? Jag har nämligen installerat en luftvärmepump och håller huset runt 15 grader, dock kallare på vinden.
Det tycker jag om du inte har en garanterad möjlighet att hålla huset varmt via exempelvis vedeldning ifall du får ett längre strömavbrott vintertid.

Välkommen till forumet!
 
  • Gilla
BergetAxvall
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
ller du huset varmt så att ingen del av värmesystemet kan frysa sönder.
Är vinden uppvärmd?
wildeside wildeside skrev:
Håller du huset varmt så att ingen del av värmesystemet kan frysa sönder.
Är vinden uppvärmd?
Jag skulle byta allt glykolvatten eftersom vad jag förstår så är det en sommarstuga och du kanske inte har hundra koll på att det inte blir utkylt vid tex strömavbrott
Då vet man hur gammal glykolblandningen är och vilken sort.
Glykolblandning åldras och rekommenderas att man byter
wildeside wildeside skrev:
Håller du huset varmt så att ingen del av värmesystemet kan frysa sönder.
Är vinden uppvärmd?
Jag skulle byta allt glykolvatten eftersom vad jag förstår så är det en sommarstuga och du kanske inte har hundra koll på att det inte blir utkylt vid tex strömavbrott
Då vet man hur gammal glykolblandningen är och vilken sort.
Glykolblandning åldras och rekommenderas att man byter ibland.
Ja huset hålls varmt men osäker på vinden. Jag följer nog ditt råd och byter ut det. Tack!
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.