kisumisu
Mats-S Mats-S skrev:
Samma här, rostfritt ska det vara runt diskhoarna istället för någon opraktisk sten/laminat-skiva.
Jag valde dessutom rostfritt istället för kakel mellan underskåp och överskåp. grymt snyggt och extremt lättskött :)
Arkitektonisk ritning av kökslayout med mått, diskho och arbetsytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här blir det en sån här "nödlösning".
Ikea Vattudalen art nr: 103.386.71
2 stora hoar med avrinningsyta.

Har med sorg i ögat sett ordentliga diskbänkar som folk bara slängt ut och därmed bara förstört.

Min gamla moderna en och 1/2 ho system slänger jag gladeligen ut!!! Såg redan på husvisningen att den där ska man byta ut, ändå har man lidit med skiten över 10år....

Nu har Ikea haft vett att återinföra nåt någorlunda bra och ett litet tips till er alla som hatar minihoar och ensystemhoar....lustigt nog inget dem först börjar sälja.

Men ju fler som köper ordentliga hoar, ju mindre marknad för konstiga Americahoar. Ja jag har bekanta i USA som var riktigt imponerade av just den svenska diskhon när det är 2 lika stora och hört av min släkt i Finland att dem just 60-70 talet åkte lång väg till Sverige för att köpa diskho. Vi hade en diskussion om man skulle kunna från Finland köpa.

Däremot har Finland en smart grej som inte finns i Sverige. Torkskåp. Ett modernt kök med diskho och en inbyggd diskmaskin under skåpen. Modernt, minimalistiskt badrum med vita väggar, toalett, hyllor, handdukshängare och mörkt tak.
 
Redigerat:
  • Gilla
emmjo och 3 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Däremot har Finland en smart grej som inte finns i Sverige. Torkskåp.[bild][bild]
Sådant torkskåp var standard i studentlägenheterna där jag bodde när jag pluggade i Göteborg men har aldrig sett det i en "vanlig" lägenhet. Det var väldigt praktiskt och platseffektivt i en liten lägenhet.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
kisumisu
bygg_katt bygg_katt skrev:
Sådant torkskåp var standard i studentlägenheterna där jag bodde när jag pluggade i Göteborg men har aldrig sett det i en "vanlig" lägenhet. Det var väldigt praktiskt och platseffektivt i en liten lägenhet.
99% av finska 50-90tals kök har det.

Dock tror jag även det där är påväg försvinna. I alla fall Ikea kök har haft det men nu när man frågar så är det nåt som inte riktigt existerar.

Visst förstår jag att det finns diskmaskin även om jag nu gillar handdiska vissa saker. Är kanske en norm att man kör allt i diskmaskin även träredskap och stekpannor....verkar ju så på folk nuförtiden.

Hursomhelst alla vi som har nånsin använt diskmaskin vet ju att det blir inte 100% torrt och vissa fall finns äckelpäckel vatten kvar i vissa skålar, under kaffekoppar osv.

Har man "torkskåp" är det bara skölja bort det och ställa in i skåpet utan att det behövs börja manuellt torka disken alternativt förstöra den fina spånplatteinredningen i skåpet.

Jag såg dock i Grekland Ikea kök som hade torkskåp 👌vet inte om det var original eller nåt hemmabygge.

Här lite intressant läsning om just 70 tal och miljonprogram
https://www.mynewsdesk.com/se/modexa-ab/news/varfoer-kasta-ut-det-som-fungerar-427097
 
Redigerat:
mexitegel mexitegel skrev:
Två av den moderna tidens bästa produkter. Håller länge och gör det de ska.
Bara för att något har bra hållbarhet gör ju inte att det är bra för varken miljö eller person med effekter som bl.a. cancer...
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
kisumisu
tippz tippz skrev:
Bara för att något har bra hållbarhet gör ju inte att det är bra för varken miljö eller person med effekter som bl.a. cancer...
Det är sant, men hade vi så mycket cancer förr i tiden som det är idag?

Kan heller inte vara bra miljömässigt att man får byta inredning och vitvaror vart 5-10år (I vissa fall tom vartannat år).

Lite som den här debatten om elbilar.
Själv tycker jag dock där att kör slut först på bensin/diesel men förbjud ny tillverkning av fossilt redan idag!

Likadant tycker jag om andra saker. Har själv räddat en gammal freon frys från att hamna på tippen. Den tuffar på fortfarande och den som slängde ut fick jag hjälpa bära ut nästa frys den hamnade dock på tippen 😂 kompressorn lade av...frys nr2 fick dem laga elektronik på. Tror han ångrat sig när han sett sin gamla frys fullt igång hos mig.
 
Redigerat:
  • Gilla
cilver och 1 till
  • Laddar…
B
50-60 tal är i flera lägen riktigt snyggt och min sambo har många ärvda grejer i den stilen som jag vill blanda in.
Även om det kanske är försumbart så klurar jag ändå på om furupanel kan ha praktisk nytta. I jämförelse med slät gips så borde väl panel som är mer massiv ha iaf pyttelite djuddämpning.

Och vinyl och linoleum golv dämpar mer än laminat enligt produktbeskrivningen.

Möbler i furu samt i teak är riktigt snyggt. Och de funkar faktiskt att blanda om man gillar kontraster. Är inget för de som önskar att allt ska smälta ihop.

Var heltäckningsmatta i trappen något speciellt på 70talet? Vad kan vara rätt och fel där?
Heltäckningsmatta i trappen har ju funnits i evigheter men kanske då mest som hel matta fastkilad med stänger om man tänker riktigt gammalt som slott osv
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Det är sant, men hade vi så mycket cancer förr i tiden som det är idag?

Kan heller inte vara bra miljömässigt att man får byta inredning och vitvaror vart 5-10år (I vissa fall tom vartannat år).
Är inte antalet cancerfall som ökar en effekt av de material som man använt tidigare? Finns mycket gamla material från 60-70tal som idag rivs ut som folk exponeras av. PCB, asbest osv.

Slit och släng är fel absolut, men är något rent av giftigt är det väl bättre att bli av med det? (Asbest kan ju sitta kvar om man inte rör skiten bara.)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
tippz tippz skrev:
Är inte antalet cancerfall som ökar en effekt av de material som man använt tidigare? Finns mycket gamla material från 60-70tal som idag rivs ut som folk exponeras av. PCB, asbest osv.

Slit och släng är fel absolut, men är något rent av giftigt är det väl bättre att bli av med det? (Asbest kan ju sitta kvar om man inte rör skiten bara.)
Jo så är det och allt från 70 talet är inte bra.

Tänker generellt såhär att idag rivs och mycket är rivet från den tiden!
Ändå har vi äldre byggnader kvar.

Sedan hade vi än värre slit släng kultur på 70 talet. Mycket fint försvann då.

Sen tycker jag det jädrans trist att man tom tar in miljöbesparing genom att byta ut och göra nytt 😡🤬

Visst går det åt mer energi till gamla vitvaror men det är inga stora skillnader. Enda som märks att nya disk och tvätt tar mindre vatten, men åter ett men tvätt och disk blir inte alltid rent och man tvingas köra en gång till...😆

Sedan ökar vi på energiförbrukning med massa smarta funktioner.

Fanns en diskussion i England analog vs digital tv. Den digitala kräver mindre energi till sändning medans den tvingade stortsett alla till setupboxar och dekodrar som drog några watt lite här och där men stort hela samhället sett.
 
Redigerat:
  • Gilla
tippz
  • Laddar…
bygg_katt bygg_katt skrev:
Sådant torkskåp var standard i studentlägenheterna där jag bodde när jag pluggade i Göteborg men har aldrig sett det i en "vanlig" lägenhet. Det var väldigt praktiskt och platseffektivt i en liten lägenhet.
Jag hade det i min första lägenhet. Miljonprogram, så det var nog inget unikt i min lägenhet, fast det var länge sedan jag såg några sådana torkställ.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
BirgitS
kisumisu kisumisu skrev:
Däremot har Finland en smart grej som inte finns i Sverige. Torkskåp.
bygg_katt bygg_katt skrev:
Sådant torkskåp var standard i studentlägenheterna där jag bodde när jag pluggade i Göteborg men har aldrig sett det i en "vanlig" lägenhet. Det var väldigt praktiskt och platseffektivt i en liten lägenhet.
Förrförra ägaren satta in det i vårt kök, men vi använder bara nedersta hyllan till det och ovanför använder vi hyllorna på vanligt vis till torra glas, muggar etc. Men en sån hylla är bra för sköljda förpackningar framför allt, men även när det någon gång finns något som behöver sköljas av efter diskmaskinen.

Har en kompis som gjorde om hyllorna i ett skåp till gallerhyllor men så är hon från Finland.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
B Bådablir9 skrev:
Var heltäckningsmatta i trappen något speciellt på 70talet? Vad kan vara rätt och fel där?
Heltäckningsmatta i trappen har ju funnits i evigheter men kanske då mest som hel matta fastkilad med stänger om man tänker riktigt gammalt som slott osv
I alla fall under början av 70-talet var väl heltäckningsmatta populärt överallt.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
BirgitS
tippz tippz skrev:
Är inte antalet cancerfall som ökar en effekt av de material som man använt tidigare? Finns mycket gamla material från 60-70tal som idag rivs ut som folk exponeras av. PCB, asbest osv.
Ökningen av mängden cancer beror nog i stor utsträckning på att vi blir så mycket äldre. Som det har sagts, om alla bara levde tillräckligt länge så skulle alla få cancer.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
B
BirgitS BirgitS skrev:
I alla fall under början av 70-talet var väl heltäckningsmatta populärt överallt.
Ja och de nålfilts mattor och de långhåriga ogillas rejält. Men de med skuren lugg är ok beroende på färg. Men inte i hall kök och badrum som de fick för sig på den tiden
 
kisumisu
BirgitS BirgitS skrev:
Förrförra ägaren satta in det i vårt kök, men vi använder bara nedersta hyllan till det och ovanför använder vi hyllorna på vanligt vis till torra glas, muggar etc. Men en sån hylla är bra för sköljda förpackningar framför allt, men även när det någon gång finns något som behöver sköljas av efter diskmaskinen.

Har en kompis som gjorde om hyllorna i ett skåp till gallerhyllor men så är hon från Finland.
Går säkert göra om, men vattnet måste ändå ta sig någonstans eller hon kanske löst det något sätt?
 
BirgitS
kisumisu kisumisu skrev:
Går säkert göra om, men vattnet måste ändå ta sig någonstans eller hon kanske löst det något sätt?
Man har sådana hyllor ovanför diskhon så att det droppar ner i den, och lite på kanterna runt, så det bör vara rostfritt runt diskhon om inte hon/hoarna är tillräckligt stora. Men hennes hus är från ungefär 1970 så där var det stor diskbänk när de flyttade in för några årtionden sen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.