Min Husqvarna AC220 går inte längre ! Visar ”utanför arbetsområde” mitt på gräsmattan. Laddstationen visar fast grönt sken = ska fungera. Någon som har tips?
 
Vad är där för historik för felet? har du gjort några ändring i installationen, är det på specifika platser det uppstår, vad har du gjort för felsökningar?

Om kontakterna för beg.kablarna skiftar plats på laddstationen fås detta fenomen.
 
  • Gilla
Torbjörn Miller
  • Laddar…
E etompau skrev:
Vad är där för historik för felet? har du gjort några ändring i installationen, är det på specifika platser det uppstår, vad har du gjort för felsökningar?

Om kontakterna för beg.kablarna skiftar plats på laddstationen fås detta fenomen.
Nej, har inte vänt kablarna. Jag har bytt ena sensorn (främre) och skapat ny PIN (ny slingsignal) som den godkände. Jag testade att ställa den på grannens tomt (har en likadan). Då gick den iväg ca 25 m med ”söker” i fönstret och stannade sen med ”utanför arbetsområdet” i fönstret. Jag misstänkte laddaren först men den gröna dioden (som lyser med fast sken) börjar blinka om jag lossar en av kablarna. Då är tydligen den ok enligt GPL guide.
 
OK, det låter som ett mer komplicerat fel.
Vilka värde visas för slingsignalerna vid långt tryck på 0?
A-signalen (Af forward sensor och Ar rear sensor) ska inte ha ett negativt värde (=utanför slingan).
 
  • Gilla
Torbjörn Miller
  • Laddar…
Har inte nämnt att jag bytt främre slingsensor som indikerades som defekt. Men det borde väl inte förändra något?
Jag har inte testat långt tryck på 0. Däremot den inbyggda funktionen ”testa slingsignal”. Den visar negativt Af -204! Jag provade därför att starta den utanför slingan! Då kör den! Nästa test jag gjorde var att växla höger o vänster slinganslutning. Då kör den inom guidekabelns loop men stannar när den kör över på andra halvan. Så jag misstänker att det är ändå är fel på slingan vilket vore en lättnad såklart. Eller vad tror du?
 
Bild på slingtest
 
  • Digital display med text, Husqvarna logo, grönt bakgrundsbelysning, visar bland annat "Af: 20:41".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom du får samma beteende när klipparen har testats på en annan slinga/installation så är det mycket som talar för att felet ligger i klipparen.

Utgår från att du "synkade" (byt PIN-kod) din klippare mot grannens laddstation.

Slingorna kan du enkelt resistansmäta med en multimeter.
 
Testa med långt tryck på 0, ta fram slingmenyn med <Yes>, du ska där även kunna bläddra fram signalvärdet från den bakre sensorn. Kan vara intressant och se om den också visar ett negativt värde när klipparen står inom klippområdet.
 
  • Gilla
Torbjörn Miller
  • Laddar…
Hur gick det med detta - kom du någon vart med felet?
 
  • Gilla
Torbjörn Miller
  • Laddar…
Liknande symtom som vår, bytte kretskort i laddstationen och sedan gick den.

Protte
 
  • Gilla
Torbjörn Miller
  • Laddar…
Ja det är nästa teori men laddkortet visar inga tecken på fel då den ger signal och gröna lampan reagerar på avbrott genom att börja blinka om man testar. De som begriper säger att det är nog okay då med laddkortet.
 
Jo min station visade grönt, klippare klagade över trasig slingsensor, stannade mitt på gräsmattan och ibland tog guiden som begränsningskabe.
Bytte bakre slingsensor, sedan klagade klipparen på den främre……

Protte
 
I postning #3 beskrivs det hur klipparen testkördes hos en granne, med i princip samma fel.
Tycker att det indikerar att det är något fel på maskinen. Lurigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.