Hej,
jag har problem med en säkring som går konstant. Bergvärmepumpen är gammal och behöver bytas men jag tänkte försöka vänta tills våren.

Jag har haft tekniker här som bytt någon packning så att den inte läcker (och fyllt på vätska).

Dock så fortsätter samma säkring att gå. Har markerat den på bilder nedan. Noterade också att grejen jag markerat på sista bilden är helt fryst. Jag gissar att den inte ska vara det :) Obs! Kan inget om sådant här men kanske är det någon som har en aning eller misstanke om vad problemet skulle kunna vara.

Tack på förhand!

Tryckmätare med graderingar, skrivningar, teckningen av en pil och en inringad detalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppgifter på en teknisk etikett, inklusive typnamn, tryck, temperatur, effekt, spänning och företagslogo.
Skapa konto
Industriell utrustning, tryckbrytare, grön markör, märkning på svenska, siffror handskrivna, märkesklistermärke Danfoss.
Skapa konto
VVS-installation med isolering, läckage, kalkavlagringar, mögel och korrosion synliga. Underhåll ser nödvändigt ut.
Skapa konto

Det finns två varianter på att det löser ut. Den är gemensam för hög och lågtryck. Vid högtryck blir inye kompressorn av med värmen, dåligt flöde på varma sidan. Orsak dålig pump, igensatt filter. Lågtryck. Orsak dålig pump , dålig fart på borrhålsvattnet eller för lite köldbärare ( luft i den för borrhålet ) Och det sista men det skulle teknikern om det varit en med klockor/slangar som kopplades till köldmediat och kollat av. Gjorde hen det. Dåligt exspantionsventil ger samma problem, massa is på den så misstanke finns.

JoelA67 JoelA67 skrev:
Hej,
jag har problem med en säkring som går konstant. Bergvärmepumpen är gammal och behöver bytas men jag tänkte försöka vänta tills våren.

Jag har haft tekniker här som bytt någon packning så att den inte läcker (och fyllt på vätska).

Dock så fortsätter samma säkring att gå. Har markerat den på bilder nedan. Noterade också att grejen jag markerat på sista bilden är helt fryst. Jag gissar att den inte ska vara det :) Obs! Kan inget om sådant här men kanske är det någon som har en aning eller misstanke om vad problemet skulle kunna vara.

Tack på förhand!

[bild][bild][bild][bild]
Fungerar köldbärarpumpen?Då räcker det med att känna med handen utan ta bort centrumskruven och lys med ficklampa för att se om axeln snurrar. Har du display eller knappar?

Tack för svar! Det är lågtryckssäkringen som går.

Jag antar att detta är köldbärarpumpen. Jag ser ingen axel som snurrar. Den vibrerar litegrann. Den är dock varm, undertill så varm att jag bränner mig.
Underhållsutrymme, vattenpump, rör, korrosion, oordning, indikerad mögel, elektriska kablar, bristfälligt underhållen.
Skapa konto

Där jag manövrerar pumpen ser det ut så här
Kontrollpanel för Thermia värmesystem med indikatorlampor och manöverknappar för funktioner som vattenpump och värme.
Skapa konto

Termostatpanel för uppvärmningssystem, visar rumstemperatur 22 grader celsius, Thermia, röd AUTO lampa.
Skapa konto

Den här delen blir frostigare frostigare och sen går säkringen (efter ca 20min)
Rör med kondensation och kalkavlagringar inuti mekanisk installation, isolerat, industriellt utseende, rörmokeri.
Skapa konto

Bifogar en film på pumpen ca 10min innan säkringen går. Det verkar som om allt den går i "två cykler" innan säkringen går. Dvs Den kör gång och så håller den på ett tag och sedan blir den tyst en stund innan den går igång igen och kör ett tag och sedan går säkringen.

JoelA67 JoelA67 skrev:
Tack för svar! Det är lågtryckssäkringen som går.

Jag antar att detta är köldbärarpumpen. Jag ser ingen axel som snurrar. Den vibrerar litegrann. Den är dock varm, undertill så varm att jag bränner mig.
[bild]
Där jag manövrerar pumpen ser det ut så här
[bild]
[bild]
Den här delen blir frostigare frostigare och sen går säkringen (efter ca 20min)
[bild]
Bifogar en film på pumpen ca 10min innan säkringen går. Det verkar som om allt den går i "två cykler" innan säkringen går. Dvs Den kör gång och så håller den på ett tag och sedan blir den tyst en stund innan den går igång igen och kör ett tag och sedan går säkringen.
Då står den still.Testa ta en skruvmejsel och snurra till på axeln för att se om den hoppar igång.Men du måste återställa säkringen eller går säkringen genast?Ser det inte ut att bubblar mycket i synglaset?Kan vara gasbrist.

Redigerat:
Är det denna som ska snurra? Jag provade med en skruvmejsel och det verkar vara en vanlig skruv. Drar jag den medsols så drar jag åt den och motsols så släpper jag den. Jag släppte lite på den nu.

Grundfos cirkulationspump, rostig, expansionskärl, värmeinstallation, systemtrycksmätare, rör, teknisk utrustning.
Skapa konto

Ja jag måste återställa denna "lågtryckssäkring" manuellt varje gång larmet går. Den säkringen sitter strax ovan köldbärarpumpen.

Industrikomponent, tryckbrytare, säkerhetsinstruktioner, handskrivna siffror, varningsmärkningar, teknisk utrustning, Danfoss-logotyp.
Skapa konto

Motoraxeln på pumpen sitter innanför det breda skruvlocket som måste tas bort först. Kan komma lite vatten.

Tack, jag skruvade loss det breda skruvlocket och hittade axeln. Nej den snurrar inte, jag kan dock veva runten manuellt med en skruvmejsel. Om den ska snurra så antar jag att det inte är mer att göra än att byta köldbärarpump. Om det inte finns några andra tricks?

Ser ut att vara en sådan här:
Röd cirkulationspump för uppvärmningssystem. Märke Grundfos. Modell UPS, fast bakgrund.
Skapa konto

https://www.vvsobadrum.se/varme/cir...ar/grundfos-ups25-80-n-180-tappvarmvattenpump
7895 kronor
Röd cirkulationspump för uppvärmningssystem med energiklassning och specifikationer.
Skapa konto

Hittade en snarlik
https://www.amazon.se/HST-Värmepump...ocphy=9062467&hvtargid=pla-704054836737&psc=1
1375 kronor

Kan det vara värt att prova att byta? För 1375 känns det ju helt klart värt det.
Hittar dock inga avstängningsventiler så då lär jag behöva tömma värmesystemet på vatten. Efter det så ser det ju ut som om det bara är två muttrar och en elkabel som ska av och på. Borde ju inte vara så krångligt. Och andra sidan så lär det inte vara särskilt dyrt att ta hit en rörmokare som gör jobbet.

Någon som bytt själv eller rekommenderar ni en rörmokare? och tror ni den billigare pumpen i mitt exempel kan funka?

Redigerat:
JoelA67 JoelA67 skrev:
Tack, jag skruvade loss det breda skruvlocket och hittade axeln. Nej den snurrar inte, jag kan dock veva runten manuellt med en skruvmejsel. Om den ska snurra så antar jag att det inte är mer att göra än att byta köldbärarpump. Om det inte finns några andra tricks?

[bild]
[länk]
7895 kronor
[bild]
Hittade en snarlik
[länk]
1375 kronor

Kan det vara värt att prova att byta? För 1375 känns det ju helt klart värt det.
Hittar dock inga avstängningsventiler så då lär jag behöva tömma värmesystemet på vatten. Efter det så ser det ju ut som om det bara är två muttrar och en elkabel som ska av och på. Borde ju inte vara så krångligt. Och andra sidan så lär det inte vara särskilt dyrt att ta hit en rörmokare som gör jobbet.

Någon som bytt själv eller rekommenderar ni en rörmokare? och tror ni den billigare pumpen i mitt exempel kan funka?
Du kan byta den själv.Men värmesystemet?Sitter det inga avstängningar på inkommande rören till kölbärarvätskan.

JoelA67 JoelA67 skrev:

[bild]
[länk]
7895 kronor
[bild]
Hittade en snarlik
[länk]
1375 kronor

OBS! Det är stor skillnad på olika cirkulationspumpar!! Titta på specarna till den befintliga cirkulationspumpen så ser du. 170 W -25 °C ... Använd någon söktjänst för att söka på rätt ersättningspump (Pumplotsen?).

J Josth skrev:
OBS! Det är stor skillnad på olika cirkulationspumpar!!
Det verkar bara finnas en variant av Grundfosen som är-25 °C, och om jag tolkar det rätt har den blå front?

Instruktionsbilder för installation av röda cirkulationspumpar med temperaturindikationer och flödesriktningar.
Skapa konto

https://www.rskdatabasen.se/infodocs/DOS/dos_25_5803099.pdf

JoelA67 JoelA67 skrev:

[bild]
[länk]
7895 kronor
[bild]
Hittade en snarlik
[länk]
1375 kronor

Den du länkade till passar utmärkt och är då ny, har en beg liggande i förrådet, men bättre med en ny.

JoelA67 JoelA67 skrev:
ra värt att prova att byta? För 1375 känns det ju helt klart värt det.
Hittar dock inga avstängningsventiler så då lär jag behöva tömma värmesystemet på vatten. Efter det så ser det ju ut som om det bara är t
Vill du sälja den begagnade? Jag vill ju bara göra ett försök att få pumpen att funka ett tag till. Innan jag har råd att byta.

Jag har den här, det kanske räcker att stänga den?
Värmesystems expansionskärl och rör med ventiler och isolering mot vit vägg.
Skapa konto

Sen tänker jag att det bara är att släppa dessa två bultar
Hand justerar inställning på Grundfos cirkulationspump i värmesystem. Metall, teknisk utrustning, underhåll.
Skapa konto
Inomhus VVS-installation med korrosion och möjlig läckage framhävd i röd rektangel.
Skapa konto

Samt koppla ur elen här och sedan tillbaka likadant som den är kopplad.
Cirkulationspump av märket Grundfos, med tekniska specifikationer synliga, fäst vid rörsystem.
Skapa konto

Något annat att tänka på, behöver jag lufta efter och hur gör man det på en sådan här pump?
Pratade med en rörmokare idag som menade på att det nog var sex timmars jobb. Det låter väldigt mycket tycker jag. Jag tycker det ser ut att vara en halvtimmes jobb :)

JoelA67 JoelA67 skrev:
Vill du sälja den begagnade?
JoelA67 JoelA67 skrev:
Vill du sälja den begagnade?
Det är OK ska bara se att den snurrar som den ska , ge mig ett pm på mail eller telfonnumer, var i landet är det.

JoelA67 JoelA67 skrev:
till. Innan jag har råd att byta.
Tack vad snällt, jag har skickat pm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.