Hej,
Vi har byggt ett attefallshus och vi ska koppla in avloppet. Har grävt fram avloppet och det visar sig vara rör i betong.
Någon som kopplat in sig i sådana rör tidigare och vet hur man på bästa sätt gör? Vi tänkte skära betongen och koppla in med övergångskoppling men osäker om det är det rätta eller vad som mer behövs? Har ni bilder på liknande projekt/jobb?
 
  • Person står i djup, smal grävning eller diken, omgiven av jord och rötter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Krilleman
Kanske vinklat sadelgren eller vinklad inhuggningsmuff?

Bild på tre rörkopplingar med instruktioner för gjutning; rak muff, sned muff, sadelgren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Kanske vinklat sadelgren eller vinklad inhuggningsmuff?

[bild]
Nu har vi ju inte fått exakta mått på ledningen men generellt får man ju inte göra anborrning/inhuggning om röret man fäller in är större än halva diametern på ledningen man fäller in på.

Antar att det ska kopplas på en 110 så då ska ledningen vara minst 225 invändigt om det ska vara "okej", tycker dock mer det ser ut som en 150/160 betong.
 
  • Gilla
Krilleman och 1 till
  • Laddar…
M
P Prodigys skrev:
Nu har vi ju inte fått exakta mått på ledningen men generellt får man ju inte göra anborrning/inhuggning om röret man fäller in är större än halva diametern på ledningen man fäller in på.

Antar att det ska kopplas på en 110 så då ska ledningen vara minst 225 invändigt om det ska vara "okej", tycker dock mer det ser ut som en 150/160 betong.
Detta har jag aldrig hört talas om! I vilket syfte isf.?

Annars får jag hålla med fg. talare, en gren i plast med 2 fernco är nog det enklaste. Privat hade jag nog gjort det annorlunda dock, men jag är lite yrkeskadad också🫣
 
Syns inte så bra men så här löste vi det
 
  • Rörläggning i grävd grop, anslutning av bruna avloppsrör med klammer, omgiven av jord och rötter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Detta har jag aldrig hört talas om! I vilket syfte isf.?

Annars får jag hålla med fg. talare, en gren i plast med 2 fernco är nog det enklaste. Privat hade jag nog gjort det annorlunda dock, men jag är lite yrkeskadad också🫣
För att röret riskerar att bli kraftigt försvagat med kortare livslängd som följd.
 
M
P Prodigys skrev:
För att röret riskerar att bli kraftigt försvagat med kortare livslängd som följd.
Okej, förstår tanken men har aldrig hört talas om det som en regel. Konstigt att man öht. saluför t.ex. sadelgren för 150mm betongrör med 110-stick isf.
 
M Markarbetaren skrev:
Okej, förstår tanken men har aldrig hört talas om det som en regel. Konstigt att man öht. saluför t.ex. sadelgren för 150mm betongrör med 110-stick isf.
Kan ju vara så att det bara är VA-Syd som har det som regel, precis som att det på mitt jobb är totalförbjudet att använda övergångar som ska värmas ihop tex https://www.ahlsell.se/products/va-...arkror-och-delar/pp-markavloppsdelar/2355022/ men dom säljs ändå
 
M
P Prodigys skrev:
Kan ju vara så att det bara är VA-Syd som har det som regel, precis som att det på mitt jobb är totalförbjudet att använda övergångar som ska värmas ihop tex [länk] men dom säljs ändå
Såna använder vi ofta. Med packning på spikänden på btg-röret så blir det både tätt och stabilt.
 
M Markarbetaren skrev:
Såna använder vi ofta. Med packning på spikänden på btg-röret så blir det både tätt och stabilt.
Har själv aldrig använt dom då det som sagt varit totalförbjudet hos oss. Har bara fått byta ut sjukt många då dom inte hållt tätt men våra tidigare rörläggare har aldrig varit kända för sin noggranhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.