Hej!

Vi skulle så gärna vilja skaffa ett smart lås till lägenhetsdörren här hemma. Har spanat på både Yale L3 och Nimly Touch Pro och fattat tycke för den sistnämnde.

Oavsett vilket av märkena vi väljer så har jag sett ett orosmoment vid installation i samband med att jag läst på. Vi har nämligen en säkerhetsdörr i stål där "slutblecket" är integrerat i karmen.
Dörrkarm med uttagen låskista, synlig låsvred, modern inredning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har inte beställt något lås än då jag som sagt varit osäker. Har inte hittat exakta specifikationen för deras slutbleck (har mailat väntat svar). Just nu har jag bara instruktionsmanualen att gå på:
Illustration av dörrkarm, slutbleck, justeringstunga, instruktioner om montering och justering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om det hjälper något så är det befintliga låshuset ett ASSA 8765 Ruko Sym

1) Går det att montera utanpå (förutsatt att dörren fortfarande går igen) eller blir det osäkert?

2) Alternativet är väl att man måste manipulera stålkarmen men det känns som ett större ingrepp och det är jag inte alls sugen på (och BRF lär inte godkänna). Om man mot förmodan gör det alternativet, tappar dörren sin säkerhetsklassificering/funktion (tänker avseende försäkringsbolag).

3) Finns det någon chans att nya låshuset funkar med befintliga integrerade slutblecket som det är? Eller är godkännandet/säkerhetsklassen kopplat till att motsvarande låshus och slutbeck används ihop? Kollar man SBSC sidan så har låshuset och slutbleck varsitt godkännande. På sidan för låshuset framgår vissa förutsättningar för att klassificeringen ska gälla men det nämns inget om slutbleck? https://www.sbsc.se/produktcertifikat/22-317/mekaniskt-lashus/nimly-touch-pro/easyaccess-sverige-ab
 
Hur gick det? Jag har precis samma problem och frågeställning.
 
Ser bra ut, men har redan en Glue, vill dock ha blipp för att öppna dörren så det hjälper inte. Däremot så har jag sett att BG3000 fungerar med existerande låskista som jag har så det är garanterat att fungera - tips för andra i samma situation!
 
  • Gilla
buffyin
  • Laddar…
O olofom skrev:
Ser bra ut, men har redan en Glue, vill dock ha blipp för att öppna dörren så det hjälper inte. Däremot så har jag sett att BG3000 fungerar med existerande låskista som jag har så det är garanterat att fungera - tips för andra i samma situation!
Det blev alternativ 3 för våran del.

Frågade några olika låssmeder. Det hade säkert gått att manipulera karmen men det hade varit ett större ingrepp.

Låset funka out-of-the-box med den befintliga säkerhetskarmen. Själva hakregeln hakar inte runt (vilket den hade gjort med deras egna slutbleck) utan "hänger fritt" som en rak regel. Rent krasst så uppfyller det då inte sin låsklassificering men som flera låssmeder sa, det är samma funktion och säkerhet som det gamla har (som hade en rak regel istälet för hakregel).

För försäkringsbolaget spelade det ingen roll. Så länge dörren är låst så gäller hemförsäkringen.

Enkel installation. Funkar bra rent fysiskt. Haft lite besvär med appen. Rent appmässigt är Yale överlägset. Men själva låset i sig tycker jag funkar bättre, inte minst fingeravtrycket som är det enda vi kör med numera :)
 
  • Gilla
JockeHX
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.