Hej!

Har några gamla fönster som delar sig och är omöjliga att få ihop igen. Min frågan är nu om någon vet vad den där metallgrejen heter som sitter emellan fönsterrutorna och som man kan flippa upp och ner. Verkar som den inte fungerar. Tack på förhand fönstervänner!
 
  • Persienner vid ett öppet fönster under kvällstid, inifrån rum sett. Skruvar synliga, suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kolla på koppelhake!

Ni har säkert kollat det, men det kan inte helt enkelt vara så att persiennerna kläms fast när ni försöker få ihop fönstret igen? Jag behöver lyfta lite på persiennerna för att kunna stänga fönstret igen.
 
Jakopp Jakob H skrev:
Kolla på koppelhake!

Ni har säkert kollat det, men det kan inte helt enkelt vara så att persiennerna kläms fast när ni försöker få ihop fönstret igen? Jag behöver lyfta lite på persiennerna för att kunna stänga fönstret igen.
Hej! Tack för tips! Ser dock inte ut som en sån. Men kanske är att den vi har inte längre produceras. Persienntricket fungerar ej heller tyvärr utan de är den där jag fotade som det är nåt fel på.
 
  • Vit persienn, låsmekanism i förgrunden, slitna fönsterdetaljer, diffust ljusinsläpp, del av rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönsterlås och beslag, smuts och damm samlade, närbild, vita persienner delvis synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
E Elw skrev:
Ser dock inte ut som en sån. Men kanske är att den vi har inte längre produceras.
Oavsett så heter beslaget koppelhake - finns i många olika varianter.
Men som du säger kanske inte just den modellen går att få tag på som reservdel.
Första frågan kanske är vad det är för fel på befintliga beslag och om det går att fixa till dem så de fungerar igen. Plåtkammen skall uppenbarligen skjutas uppåt/nedåt för att låsa/öppna beslaget. Hur ser det ut på sidan med knoppen? Ibland är det lite färg som måste skrapas bort eller någon skavank som måste filas till. Kanske en droppe olja. Eller så är det något som gått sönder, men det ser ju inte ut så på den sidan du fotat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.