Nissens
B buffyin skrev:
200 euro var snitt månad för sinne 9,6kw batteriet.

Om du läser länken så ser du att stödtjänst varefter från 50kr dag upp till 800kr dagen för 10kw. Det behöver inte ens ske en ur/up laddning batteriet att få betalt och när det behövs pågår under 30sek att stabilisera elnätet vid behov (detta är en bråkdel av en laddcykel).

Så krävs inga 400cykler i månaden (mer än 10 om dagen)!
Ok, då betalar de alltså för något annat än effekten batteriet levererar.

Vad är det de köper då?
 
Nissens Nissens skrev:
Ok, då betalar de alltså för något annat än effekten batteriet levererar.

Vad är det de köper då?
Tillgången till batteriet samt att snabbt kunna ladda eller urladda batteriet för att stabilisera frekvensen på elnätet. Detta sker genom budgivning av svenska kraftnät o ditt batteri kopplas med en aggregator med andra för att vara med. T.e.x checkwatt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
De gäller ju solceller med? YES vi har haft och har fortfarande en svacka i tillgång på EL men är det 100% säkert att vi har det i 5+ eller för den delen 10+ år? Själv skulle jag vara tveksam och då är det redan idag inte självklart att räkna hem en ren solcells anläggning inom rimlig tid.
Gällande solceller så finns det ju bara en garanterad komponent man kan räkna på och det är egenförbrukningen. Installation av solceller i SE3 och SE4 kommer förmodligen ligga mellan 2021 och 2022 i år. Dvs vi kommer snart nå en nivå av installerad effekt så att alla kan ta del av ett lågt elpris när solen skiner. Många kommer då behöva skattereduktionen för att komma i närheten av rimlig återbetalning av en solcellsanläggning. Även om du har elbil så är det svårt att egenkonsumera fram lönsamhet.

Jag skulle säga att de rena solcellsanläggningarnas tid nog är förbi för alla medelvillaägare förutom de i SE4.
 
M merbanan skrev:
Gällande solceller så finns det ju bara en garanterad komponent man kan räkna på och det är egenförbrukningen. Installation av solceller i SE3 och SE4 kommer förmodligen ligga mellan 2021 och 2022 i år. Dvs vi kommer snart nå en nivå av installerad effekt så att alla kan ta del av ett lågt elpris när solen skiner. Många kommer då behöva skattereduktionen för att komma i närheten av rimlig återbetalning av en solcellsanläggning. Även om du har elbil så är det svårt att egenkonsumera fram lönsamhet.

Jag skulle säga att de rena solcellsanläggningarnas tid nog är förbi för alla medelvillaägare förutom de i SE4
Hej merbanan

När det gäller bakgrunden (motivet) till att skattereduktionen infördes, så har jag sökt men inte hittat detta beskrivet.

Känner du till bakgrunden och motivationen till anförandet av skattereduktionen? Kan du ge en länk till källa?
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej merbanan

När det gäller bakgrunden (motivet) till att skattereduktionen infördes, så har jag sökt men inte hittat detta beskrivet.

Känner du till bakgrunden och motivationen till anförandet av skattereduktionen? Kan du ge en länk till källa?
Utredning som ledde fram till skattereduktion.
https://www.regeringen.se/contentas...attning-av-mikroproducerad-el-m.m.-sou-201346

I korthet skattereduktion istället för nettodebitering av egenproducerat förnybar el.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.