Hej,
Jag har läst igenom alla sidor och kommentarer i nätverksskolan plus försökt hitta bland olika ämnen här på forumet men känner att jag behöver hjälp hur jag ska göra med data/TV/telefon i mitt hus som byggs just nu.

Jag har tänkt att beställa fiberanslutning från Öresundskraft men sen vet jag inte vilka elektriska produkter och vilka uttag som behövs.
Idag har vi tre datorer och fyra TV-apparater. Vi kommer att få sex rum och har idag använt oss av trådlösa telefoner.
I huset jag köpt ingår framdragning av telekabel och vanliga teleuttag i alla rum. Dessutom ingår tomrör (för tv-kabel) men inga uttag. Vi ska inte ha antenn utan tänkte få TV via fibern. Jag har ju möjlighet att ändra/lägga något om det behövs eftersom elekrikern ej hunnit börja.

Tacksam för åsikter och råd och lösning och jag undrar även vilka cirka-kostnader lösningen med komponenterna medför.
 
Det finns lite olika lösningar på det här med tv över fibernäten. Du behöver ta rätt på om du får en dosa/box som gör om signalen till vanlig antensignal som sen ska spridas i huset till flera tv apparater eller om du får en box per tv eller om du i sämsta fall får en enda box som bara kan anslutas till en tv. När vi vet detta är det lättare att klura ut hur lösningen ska göras

För tele och data så rekommenderar jag att man helt enkelt drar dubbla datakabel istället för tele. Sen kör man tele eller data över detta efter behov. Det viktiga är att elektrikern drar dubbla rör/slangar till varje datadosa och att dessa dras till en kopplingspunkt, tex ett överskåp som i skolan.
 
Tack, jag tar reda på och återkommer vad gäller TV.
 
Hej igen,
Nu har jag fått klart att efter fibern så installeras två switchar, DRG 230 Digital Residential Gateway och sen till ett stjärnnätt med 2x 16st rj45-uttag. 16st i skåpet och 8 dubbla ute i huset. Varje uttag kan jag sen välja om de ska vara för data/tele eller TV.

Har tyvärr fått informationen att det vid varje TV krävs en box som omvandlar signalen för att kunna se kanalerna.
Skulle vart bra om det gick att lösa men någon slags splitter som man satte i skåpet innan kablarna går ut till TV-uttagen.
 
Både ja och nej. Boxarna är alltså av den typ som hantererar en kanal åt gången. Ska du då bygga ett nät där du har boxarna på en plats och sen skicka ut antennsignal så blir det ju lite knöligt att byta kanaler på boxarna. Ytterligare en fördel med en box per tv är att du får bättre bild.

När det gäller mängden uttag i huset så skulle jag öka på dem lite. Bakom varje tvplats vill jag ha ett dubbelt datauttag. Det ena går för tv-boxen och det andra är bra att ha om ni på sikt vill ha en mediadator.

Sen vill jag ha minst ett dubbelt uttag i alla utrymmen. rum såväl som hall som badrum som tvättstuga som ..... SKälet är flexibiliteten. Ena dagen vill man ha en telefon i köket. nästa en tv och den tredje kanske en dator. Som du får det så kan du reglera vad du vill ha på varje uttag genom att bara flytta kabel i kopplingsskåpet.
 
OK, då blir det bra med en box vid varje tv. Ska tänka på om jag behöver fler uttag. När det gäller telefon så kör jag trådlöst kopplat i skåpet.
Tack för tipsen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.