Enda rimliga platsen jag skulle överväga för duschvärmeväxlare är i duschkabin (men där låter det å andra sidan som en både enkel och rätt bra idé).
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Har kollat och tänkt lite mer, en vanlig kontaktor är inte att rekommendera med 13A och 60-90V, jag har hittat DC-kontaktorer för 230V DC till en rimlig penning. Annars är det ju risk för ljusbåge. Dessutom så behövs en "nödbrytare" för DC och en säkring, dessa kan man dock kombinera i en DC-automatsäkring.

Takfästen är ju inte billigt, det måste gå att få tag i billigare! Jag har hittat en del överblivet material (fästen mm) på nätet som är lite billigare i alla fall. Skenorna är ju dyrast, men jag löser nog även detta billigt på ett eller annat sätt.

Kablar är det nog enklast att klämma själv. Kontakterna är ju nästan gratis, Kabelparet desto dyrare, men fortfarande inte orimliga summor.

Det blir nog av detta, men tidigast till våren. Jag har helt enkelt inte tid nu i höst.
 
K karlmb skrev:
Vill ju ända ha ett vattenburet system i ett sånt hus. Det man behöver får ju plats under en bänk i tvättstugan om det kniper.
Därunder har jag redan inkommande vatten, får inte plats något mer. Det är ett utrymme på 60*120 cm, ca 30 cm högt, som man kommer åt genom att dra ut en av lådorna och sticka ner armen i ett hål som är sågat i botten av skåpet. Kan man ha bergvärmeaggregatet där, eller är det att ta bort badkaret som gäller tänker du?

Eller förstod du inte konceptet att ha tvättmaskin, torktumlare och varmvattenberedare i badrummet och därmed inte ha plats för mer? Det finns ingen bänk, bara ett tvättställ och under det får man ju inte in någon värmepump.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Förstår inte vad det har med saken att göra. Med bergvärme får man tänka efter en hel del då kompressorn sitter inomhus och kan låta, men en vanlig innermodul till en lvvp är inte mkt större än den gamla vvb'n. Jag lyckades peta in en ctc ecozenith på samma plats där min gamla 110l vvb stod i badrummet, allt draget bakåt och uppåt och den är helt tyst. Detta i det mkt lilla badrum-tvättstuga-och-numera-pannrum i 1700-tals huset.
Och en kompressor som låter tycker du att man ska ha i badrummet, vägg i vägg med ett sovrum? Kul 😂

Nej, jag behåller allt luftvärmepumpen, jag.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Och en kompressor som låter tycker du att man ska ha i badrummet, vägg i vägg med ett sovrum? Kul 😂

Nej, jag behåller allt luftvärmepumpen, jag.
Jag vet inte vad det är du inte förstår. Luft-vatten värme pumpar har normalt inte någon kompressor i inomhusmodulen, den är knäpptyst.
Däremot, när det gäller bergvärme, har man ingen källare så bör man tänka sig för, å¨denna alltså har sin kompressor inomhus.
Den ena inne, den andra ute.
Det jag kan garrantera är att de alla är tystare än din llvp...
 
G guggen skrev:
Jag vet inte vad det är du inte förstår. Luft-vatten värme pumpar har normalt inte någon kompressor i inomhusmodulen, den är knäpptyst.
Däremot, när det gäller bergvärme, har man ingen källare så bör man tänka sig för, å¨denna alltså har sin kompressor inomhus.
Den ena inne, den andra ute.
Det jag kan garrantera är att de alla är tystare än din llvp...
Min LLVP är tystare än min FLVP då FLVP skapar sus i ledningarna i hela huset när cirkulationspumpen går. LLVP låter enbart i det rum där den står och inte mer än att man till och med kan titta på TV i rummet.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Därunder har jag redan inkommande vatten, får inte plats något mer. Det är ett utrymme på 60*120 cm, ca 30 cm högt, som man kommer åt genom att dra ut en av lådorna och sticka ner armen i ett hål som är sågat i botten av skåpet. Kan man ha bergvärmeaggregatet där, eller är det att ta bort badkaret som gäller tänker du?

Eller förstod du inte konceptet att ha tvättmaskin, torktumlare och varmvattenberedare i badrummet och därmed inte ha plats för mer? Det finns ingen bänk, bara ett tvättställ och under det får man ju inte in någon värmepump.
Tja, antingen leva med det då eller bygga ut. Det skulle iaf inte sänka priset våldsamt på huset att tex ta ut badkaret. Och att ordna vattenburen värme ökar ju värdet.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Min LLVP är tystare än min FLVP då FLVP skapar sus i ledningarna i hela huset när cirkulationspumpen går. LLVP låter enbart i det rum där den står och inte mer än att man till och med kan titta på TV i rummet.
Då har du felaktigt injusterat värmesystem. Det ska inte susa mer än en luftvärmeinnerdel.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Då har du felaktigt injusterat värmesystem. Det ska inte susa mer än en luftvärmeinnerdel.
LLVP susar lite högre än elementen, men bara i ett rum och hörs inte i resten av huset. Elementen låter lägre, men de hörs i alla rum.
 
pacman42 pacman42 skrev:
LLVP susar lite högre än elementen, men bara i ett rum och hörs inte i resten av huset. Elementen låter lägre, men de hörs i alla rum.
Som sagt, det ska inte susa så mkt.
 
K karlmb skrev:
Som sagt, det ska inte susa så mkt.
Det susar inte så mycket, men det hörs om man inte har radion på. Jag vaknar av att cirkulationen går på/av på natten. Precis som att jag också vaknar av att ventilationen stannar om det blir elavbrott.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det susar inte så mycket, men det hörs om man inte har radion på. Jag vaknar av att cirkulationen går på/av på natten. Precis som att jag också vaknar av att ventilationen stannar om det blir elavbrott.
För det första har väl nästan alla cirkulationen på konstant, för det andra skulle jag aldrig höra det iaf.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
C
K karlmb skrev:
För det första har väl nästan alla cirkulationen på konstant
Är det så? Jag får för mig att grundinställningen är att cirkulationen bara går vid behov.
Varför slita på pumpen och slösa el i onödan?
 
P
K karlmb skrev:
Tja, antingen leva med det då eller bygga ut. Det skulle iaf inte sänka priset våldsamt på huset att tex ta ut badkaret. Och att ordna vattenburen värme ökar ju värdet.
Ett ökat värde ger inget ökat kassaflöde.
 
C cpalm skrev:
Är det så? Jag får för mig att grundinställningen är att cirkulationen bara går vid behov.
Varför slita på pumpen och slösa el i onödan?
Prexis, min cirkulation slår igång vid 12 grader ute. Om det är varmare än så, då behövs ingen värme i huset
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.