Attitudeswe
  • Skärmdump av en textfil som visar elanvändningsrapport och kostnad med kodsnuttar och token-information.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
buffyin och 2 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Adderade stöd för att ta med avgifter i beräkningen också...

Example output:

easee_nordpool.py [api-key] -fee 0.7756 -power-fee 23.6
Generating Nordpool cost report in SE3 for period 2022-11-30T23:00:00Z - 2022-12-31T23:00:00Z

======
Cost report for EHVZ2792 (EHVZ2792)

Total consumption: 204.849 kWh
Peak kWh/h 5.079
Total cost: 210.378 SEK (without VAT and fees)
Total cost incl all fees and VAT: 611.418 SEK
======
 
  • Gilla
nombz och 3 till
  • Laddar…
Det där har jag funderat på att fixa men har inte tiden. (och knappt kunskapen heller).
Fantastiskt!

Hämtar du statistiken för när man laddat från Easee eller?
 
Attitudeswe
N nombz skrev:
Det där har jag funderat på att fixa men har inte tiden. (och knappt kunskapen heller).
Fantastiskt!

Hämtar du statistiken för när man laddat från Easee eller?
Ja. Easee har API där man får historisk laddenergi timme för timme. Sen slår jag upp angivet elområde mot nordpool.

Scriptet behöver en api nyckel från easee som gäller i ett dygn i taget. För att få API nyckeln behöver man logga in med sitt konto hos easee enligt instriktion från --help
 
E
Coolt!

Jag kör rörligt pris, så skulle man kunna lägga in ett manuellt pris också? Typ pris / kWh + nätavgift?
 
Attitudeswe
E enoch85 skrev:
Coolt!

Jag kör rörligt pris, så skulle man kunna lägga in ett manuellt pris också? Typ pris / kWh + nätavgift?
Kan fixa en flagga för fastpris ikväll...
 
  • Gilla
enoch85
  • Laddar…
Attitudeswe
E enoch85 skrev:
Coolt!

Jag kör rörligt pris, så skulle man kunna lägga in ett manuellt pris också? Typ pris / kWh + nätavgift?
Nu finns det stöd för att inte ange en regionkod och istället ange en eller flera avgifter (elskatt, nät, certifikat, påslag, bundet elpris). Kör du script en gång med "-r SE3" och en gång utan så kan du se hur mycket billigare din laddning skulle blivit med timpris...

Såhär ser rapporten ut (utan verbose)

Textfil med energikostnadsrapport, inkluderar konsumtion, toppförbrukning, kostnader och avgifter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Älska
enoch85
  • Laddar…
E
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Nu finns det stöd för att inte ange en regionkod och istället ange en eller flera avgifter (elskatt, nät, certifikat, påslag, bundet elpris). Kör du script en gång med "-r SE3" och en gång utan så kan du se hur mycket billigare din laddning skulle blivit med timpris...

Såhär ser rapporten ut (utan verbose)

[bild]
Kungligt!

Sparar denna fliken för kommande tester.
 
Coolt script!

När jag provade fick jag dock följande felmeddelande:
Generating Nordpool cost report in Nordpool region: SE3 for period 2023-08-31T23:00:00Z - 2023-09-30T23:00:00Z
Error getting chargers. Error: 401;
Check API key is not expired...

En snabbkoll i koden antyder att det är http error code 401 (unauthorized). Är det någon inställning som måste göras i Easee för att göra datat tillgängligt?
 
Attitudeswe
N nrb11 skrev:
Coolt script!

När jag provade fick jag dock följande felmeddelande:
Generating Nordpool cost report in Nordpool region: SE3 for period 2023-08-31T23:00:00Z - 2023-09-30T23:00:00Z
Error getting chargers. Error: 401;
Check API key is not expired...

En snabbkoll i koden antyder att det är http error code 401 (unauthorized). Är det någon inställning som måste göras i Easee för att göra datat tillgängligt?
När du loggat in mot easee cloud så får du två nycklar. En API key som gäller nån timme och en renewal key du kan använda under den tiden för att hämta ny api key.

Mitt script har renewal key som optional, så kolla att du använder rätt nyckel...
 
Attitudeswe
Trots att elen inte varit superbillig i SE3 så har bilarna ändå kunnat laddas för 38.3öre/kWh före moms och avgifter i Nov

Efter moms och avgifter blir det dock 168.6 öre/kWh i snitt :/

Kanske sänker Tibbers garanti det lite, men enligt offpeak ligger jag på 89.1öre i snitt (inkl moms och tibbers påslag iofs), så antagligen blir det inget garantiutfall denna månad heller

Intressant att nätägaren vill ha lika många kr för överförd energi som för peak effekt (5.8kW)

Nästa månad borde jag ha elmätare med HAN port, så då skall jag nog kunna hålla nere peak effekten bättre...

Skärmbild av datorskärm visar elkostnadsberäkning i terminal med text och siffror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avgifterna är i tur och ordning: överföring, energiskatt, tibbers handelsavgifter
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Attitudeswe
Omräknat per mil (2.5kWh/mil i snitt) blir det 4:17kr/mil för energin...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.