M Mvdkem skrev:
Jag planerar att installera en laddbox. När jag laddar min bil hemma skulle jag vilja kunna se kostnaderna för att ladda bilen separat från all annan el som används i hushållet. Anledningen till detta är att min arbetsgivare kommer att betala för elen till min bil. Jag har för närvarande e-on som elleverantör och kollade med dem på deras laddbox. De nämnde att de bara kan visa laddningstiden och kWh, men inte de exakta kostnaderna.

Finns det något sätt jag kan få inblick i kostnaderna för att ladda hemma?
Har din arbetsgivare och du koll på vad som gäller? Arbetsgivaren får inte lov att betala din el. De får lov att skattefritt betala 9,5:-/mil för tjänstemil. Han kan ju givetvis lönekompensera, så om du får en kostnad på 1000:- så kan han betala ut det i lön. Men det är ju skattemässigt väldigt dyrt. Om dubhar 50% marginalskatt sp behöver jan betala ut 2000:- i lön, plus sociala avgiftar på drygt 600:-.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Attitudeswe
Elen som gick till våra bilar kostade på börsen 11.2öre/kWh i snitt i SE3. Med alla pålagor blir det ändå 1:98kr/mil vid en snittförbrukning på 1.5kWh/mil...

Textbaserad rapport om elförbrukning och kostnader, inkluderar kWh, kostnader i SEK, och moms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
G Gamern skrev:
Förresten, bra elbilar kan också själva säga hur mycket energi de laddat. Vet dock inte om jag skulle lita på dem.

Jag har en Volvo-elbil och de har inte ordnat så att det går att se laddning. Det är mycket de inte ordnat så min rekommendation är verkligen att undvika Volvo om du kan. Offtopic men ändå bra råd! :)
Ja Volvo Cars App är väl inte den bästa. Tycker den har blivit snäppet sämre sen jag köpte min XC40 2020. Men det har ju inte med detta att göra.
 
  • Gilla
Gamern
  • Laddar…
engs
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Elen som gick till våra bilar kostade på börsen 11.2öre/kWh i snitt i SE3. Med alla pålagor blir det ändå 1:98kr/mil vid en snittförbrukning på 1.5kWh/mil...

[bild]
Oj, har höftat att det tillkommer runt 1:- / kWh på det rörliga. Nätöverföringsavgift och så, men det är mycket mer alltså?

Kollar jag på november ligger dessa på:
Elöverföring 24,3 öre/kWh
Energiskatt 49,0 öre/kWh

Effektavgift har vi ej ännu. Fasta kostnaden räknar jag inte med eftersom den finns oavsett elbil eller ej.

I Tibber kan jag se kostnaden för laddning från laddboxen, men syns inte om det ingår skatter och avgifter (ej för nätkostnad) i den summan.
På grafen för elpris så finns det val om man ska ha med dessa eller ej men inget på laddboxen. Nån som vet hur det ligger till?
 
Attitudeswe
engs engs skrev:
Oj, har höftat att det tillkommer runt 1:- / kWh på det rörliga. Nätöverföringsavgift och så, men det är mycket mer alltså?

Kollar jag på november ligger dessa på:
Elöverföring 24,3 öre/kWh
Energiskatt 49,0 öre/kWh

Effektavgift har vi ej ännu. Fasta kostnaden räknar jag inte med eftersom den finns oavsett elbil eller ej.

I Tibber kan jag se kostnaden för laddning från laddboxen, men syns inte om det ingår skatter och avgifter (ej för nätkostnad) i den summan.
På grafen för elpris så finns det val om man ska ha med dessa eller ej men inget på laddboxen. Nån som vet hur det ligger till?
Vi har 26% högre rörlig nätavgift än dig, och effekttaxa ovanpå det (bilarna får stå för sin andel av bidraget till effekttaxan... Bilarna delar laddbox och laddas med 6A. Ena med 2-fas andra 3-fas)

Räknar jag per mil så blir det 1:98kr (ena förbrukar 1.75kWh/mil och andra 1.25kWh/mil, körs i vardagen ungefär lika mkt)... Helt ok, men mycket över spotpriset...

Fasta månadskostnader debiterar jag inte "bilkontot"
 
engs
Frågade Tibber och kostnaden man ser under laddbox inkluderar skatter och avgifter.

Så då är det, för mig, bara ta den rörliga kostnaden / månad och addera 1:- / kWh förbrukat från boxen.
Bör man inte räkna för optimistiskt i vilket fall.
 
  • Gilla
Mvdkem
  • Laddar…
M Mvdkem skrev:
Jag planerar att installera en laddbox. När jag laddar min bil hemma skulle jag vilja kunna se kostnaderna för att ladda bilen separat från all annan el som används i hushållet. Anledningen till detta är att min arbetsgivare kommer att betala för elen till min bil. Jag har för närvarande e-on som elleverantör och kollade med dem på deras laddbox. De nämnde att de bara kan visa laddningstiden och kWh, men inte de exakta kostnaderna.

Finns det något sätt jag kan få inblick i kostnaderna för att ladda hemma?
Om du har tibber som leverantör samt har kopplat tibber till bilen så ser du både förbrukning och kostnad direkt i tibber-appen. Ingen annan utrustning krävs då.
Jag vet inte om det ser likadant ut för andra bilmärken men för tesla ser det ut som på bifogad bild.

/JM
 
  • Mobilappskärm visar elanvändning för augusti: 1 565 kWh, 633 kr, uppdelat på kategorier som elbilsladdning, hushållsapparater.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mvdkem
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.