Vilken laddbox ör den bästa? Motivera valet i tråden.

  • Antal röster
    56
A
T TriNitro skrev:
Nja. Jag reagerade med en "skratt emoji" på ditt inlägg i Stigens tråd så känns ganska orelaterat detta. Men men, whatever floats your boat (y)
Vi glömmer skiten:cool:
 
  • Gilla
TriNitro
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Mina egenbyggda boxar är bäst. De gör exakt det jag vill att de skall göra. Att bygga en laddbox är inte särskilt svårt.
Inget är svårt när man kan det…
Kan man inte är det mycket som är svårt.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Inget är svårt när man kan det…
Kan man inte är det mycket som är svårt.
Det jag använder hemma är schuko 8A...
Laddboxen står på sitt stativ och samlar dsmm....
 
tveksamt tveksamt skrev:
Inget är svårt när man kan det…
Kan man inte är det mycket som är svårt.
Jag lärde mig genom att läsa på Wikipedia...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag lärde mig genom att läsa på Wikipedia...
Ja, det var inte kritik. Ett fåtal kan, flera kan lära sig, några kan/bör inte.
Jag skulle nog kunna lära mig, men jag är osäker på om jag skulle lita på att jag förstått rätt och sedan också utfört rätt så jag väljer en färdig produkt och försöker sedan få den att uppföra sig som jag vill genom att styra den med Home Assistant istället.
 
R RogerHql skrev:
Det låter inte som lastbalansering i mina öron.
I själva verket styr man över lasten till den minst belastade fasen eller så tappar man av faserna så alla faser får samma last?
Standarden för elbilsladdning stödjer inte detta. Det man kan justera är att välja 1 eller 3 faser och ström som gäller för alla faser.
 
M merbanan skrev:
Standarden för elbilsladdning stödjer inte detta. Det man kan justera är att välja 1 eller 3 faser och ström som gäller för alla faser.
Precis, dessutom minimum 6A. Den nya boxen jag bygger åt frun har dubbla kontaktorer, en för nollan och L1 och en separat för L2 och L3. Detta gör att jag tillsammans med PWM-sgnalen har maximal flexibilitet enligt vad standarden tillåter.
 
Redigerat:
Mikael_L
E Elajomannen skrev:
Ja Easee har en design som tilltalar många.
Dock så är den trång o bökig att koppla.
Dessutom så ju mindre och kompaktare en box är desto svårare att laga en sådan box.
Oj, jag tycker Easee var trevlig att koppla in. Vad var trångt? Ville du knö in en massa extra ledarlängd sådär som lärlingarna håller på?
Det enda jag irriterade mig på är att de har insex-skruvar. Ytterligare en skruvfattning man måste ha med sig, jag har dessutom inga isolerade verktyg med insex, jag gillar att det är isolerade grejer även om strömmen inte är på.

Jag har hittills kopplat in 3st Easee-laddare och ska snart sätta upp en 4'e här hemma.
Jag har nog typ bestämt mig för att köra vidare med detta fabrikatet nu, i framtiden kan det kanske ändras , det är jobbigt att hålla på med många olika, bättre att lära sig en ordentligt, ty montaget är ju inte slut med att man skruvat sista skruven, därefter ska en massa konfigureras och kunden läras upp. Lättast att ha med ett enda fabrikat att göra då.

Jag har också monterat en Zappi, åt en kund som "krävde" en sådan, han hade läst att den skulle ha bäst funktionalitet gentemot solceller som han hade. Där har jag inte någon koll på hur det sen konfigurerades och grejades, det blev inte min huvudvärk.

Lite sugen blev jag att ev prova en Zaptec, dels något lite billigare i inköp för mig, men framförallt för att den finns hos min vanliga grossist. Easee måste jag köpa från ett annat håll där jag typ inte handlar något annat.

Jag kan tyvärr inte hjälpa TS, då jag inte kan något om Garos boxar, och dessutom har jag satt upp Easee's Equalizer till HAN eller P1-port i alla mina montage, inte grejat med några internetkopplade lösningar.


edit:
Glömde.
Du skrev något om allt på ett kretskort, svårt att reparera. Ärligt talat, är du på riktigt?
Vem tänker du ska hålla på och reparera kretskorten? Du? Kunden?
Vet du inte att idag, 2023, så repareras knappt elektronik längre, och skulle det ske så är det väl troligen hos någon som grejar med detta, dvs inte har några problem.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Oj, jag tycker Easee var trevlig att koppla in. Vad var trångt? Ville du knö in en massa extra ledarlängd sådär som lärlingarna håller på?
Det enda jag irriterade mig på är att de har insex-skruvar. Ytterligare en skruvfattning man måste ha med sig, jag har dessutom inga isolerade verktyg med insex, jag gillar att det är isolerade grejer även om strömmen inte är på.

Jag har hittills kopplat in 3st Easee-laddare och ska snart sätta upp en 4'e här hemma.
Jag har nog typ bestämt mig för att köra vidare med detta fabrikatet nu, i framtiden kan det kanske ändras , det är jobbigt att hålla på med många olika, bättre att lära sig en ordentligt, ty montaget är ju inte slut med att man skruvat sista skruven, därefter ska en massa konfigureras och kunden läras upp. Lättast att ha med ett enda fabrikat att göra då.

Jag har också monterat en Zappi, åt en kund som "krävde" en sådan, han hade läst att den skulle ha bäst funktionalitet gentemot solceller som han hade. Där har jag inte någon koll på hur det sen konfigurerades och grejades, det blev inte min huvudvärk.

Lite sugen blev jag att ev prova en Zaptec, dels något lite billigare i inköp för mig, men framförallt för att den finns hos min vanliga grossist. Easee måste jag köpa från ett annat håll där jag typ inte handlar något annat.

Jag kan tyvärr inte hjälpa TS, då jag inte kan något om Garos boxar, och dessutom har jag satt upp Easee's Equalizer till HAN eller P1-port i alla mina montage, inte grejat med några internetkopplade lösningar.


edit:
Glömde.
Du skrev något om allt på ett kretskort, svårt att reparera. Ärligt talat, är du på riktigt?
Vem tänker du ska hålla på och reparera kretskorten? Du? Kunden?
Vet du inte att idag, 2023, så repareras knappt elektronik längre, och skulle det ske så är det väl troligen hos någon som grejar med detta, dvs inte har några problem.
Du behöver en sådan här (eller en liknande):
- https://www.bizline.com/se-se/p/14804-bitsmejsel-isolerad-1__000-v-med-11-bits

Alla elektriker behöver en isolerad bitsmejsel numera!
 
Mikael_L
En Wiha liftup har jag varit lite på väg att köpa ett tag nu.
Jag gör alltmer jobb som inte kräver lika mycket verktyg, så det gör mindre om jag ibland behöver lägga några sekunder på att byta bits. Denna kan jag utrusta med de mest nödvändiga bitsen, och jag kan ha några extra med mig någonstans också.

Men oavsett, är jag lite irriterad på att Easee ska tvinga mig till att ha ännu fler verktyg, jag går redan omkring med mer än dubbelt så mycket som är vettigt!

Wiha Liftup:
Wiha-41234-30144318-03.jpg
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Oj, jag tycker Easee var trevlig att koppla in. Vad var trångt? Ville du knö in en massa extra ledarlängd sådär som lärlingarna håller på?
Det enda jag irriterade mig på är att de har insex-skruvar. Ytterligare en skruvfattning man måste ha med sig, jag har dessutom inga isolerade verktyg med insex, jag gillar att det är isolerade grejer även om strömmen inte är på.

Jag har hittills kopplat in 3st Easee-laddare och ska snart sätta upp en 4'e här hemma.
Jag har nog typ bestämt mig för att köra vidare med detta fabrikatet nu, i framtiden kan det kanske ändras , det är jobbigt att hålla på med många olika, bättre att lära sig en ordentligt, ty montaget är ju inte slut med att man skruvat sista skruven, därefter ska en massa konfigureras och kunden läras upp. Lättast att ha med ett enda fabrikat att göra då.

Jag har också monterat en Zappi, åt en kund som "krävde" en sådan, han hade läst att den skulle ha bäst funktionalitet gentemot solceller som han hade. Där har jag inte någon koll på hur det sen konfigurerades och grejades, det blev inte min huvudvärk.

Lite sugen blev jag att ev prova en Zaptec, dels något lite billigare i inköp för mig, men framförallt för att den finns hos min vanliga grossist. Easee måste jag köpa från ett annat håll där jag typ inte handlar något annat.

Jag kan tyvärr inte hjälpa TS, då jag inte kan något om Garos boxar, och dessutom har jag satt upp Easee's Equalizer till HAN eller P1-port i alla mina montage, inte grejat med några internetkopplade lösningar.


edit:
Glömde.
Du skrev något om allt på ett kretskort, svårt att reparera. Ärligt talat, är du på riktigt?
Vem tänker du ska hålla på och reparera kretskorten? Du? Kunden?
Vet du inte att idag, 2023, så repareras knappt elektronik längre, och skulle det ske så är det väl troligen hos någon som grejar med detta, dvs inte har några problem.
Nej naturligtvis är jag inte på riktigt.
Jag är ett troll, du kan välja själv vilken nationalitet, kanske får jag föreslå att jag är ett ryskt troll.
Nej jag kan inte så mycket om Easy. Verkar lite kepiga.
Jag har mest erfarenhet av Garo i alla upptänkliga setupper. Men vad gör det ? Jag är ju inte på riktigt.

Ja jag är absolut ett Ryskt troll !
 
E Elajomannen skrev:
Nej naturligtvis är jag inte på riktigt.
Jag är ett troll, du kan välja själv vilken nationalitet, kanske får jag föreslå att jag är ett ryskt troll.
Nej jag kan inte så mycket om Easy. Verkar lite kepiga.
Jag har mest erfarenhet av Garo i alla upptänkliga setupper. Men vad gör det ? Jag är ju inte på riktigt.

Ja jag är absolut ett Ryskt troll !
Finns det någon annan anledning att köpa en Garo box förutom att du kan köpa den billigt på Ahlsell?
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Finns det någon annan anledning att köpa en Garo box förutom att du kan köpa den billigt på Ahlsell?
Ja du. Så värst billig tycker jag den inte är. Vi ger 10 787,60 + Moms för 24 491 82, alltså den vanligaste Garo box vi brukar sätta för villabruk. Men vi ger faktiskt "bara" 7785,45 + Moms för den vanliga Easy boxen.

Nee, de flesta kunder hos oss vill faktiskt ha Garo, jag vet inte om jag är bättre säljare än min kollega men jag har fullt upp med att montera men det har inte min kollega som har hand om Easy boxarna.
 
Vispen74 Vispen74 skrev:
Det blev riktigt bra med Garo och fint att kunna se hushållets belastning på huvudsäkringarma i mobilen, även per fas.
En nackdel är dock att den inte stöds av Tibber eller Greenely (i dagsläget) om man vill ha smartladdning med timpris så blir det då alltså mer handpåläggning.
Har beställt en laddbox av Eways till till en ennan adress, då blir det en Zaptec Go med separat lastbalansering likt Garon för att vara säker på att bilen laddas även om internet går ner, men som då stöder smartladdning integrerat med dessa elleverantörer. Får se hur det funkar.
Förlåt gammal tråd jag vet! Men vilken typ av lastbalansering installerade du med zaptec go? Vill gärna ha en trådad lösning och inte någon wifi/4g lösning 🥺
 
S Stabbsson skrev:
Förlåt gammal tråd jag vet! Men vilken typ av lastbalansering installerade du med zaptec go? Vill gärna ha en trådad lösning och inte någon wifi/4g lösning 🥺
Hej, det blev Enegic som monterades, men den var wifi den med, så fortfarande beroende av uppkoppling till skillnad mot Garon, däremot så tror jag att den klarar sig utan internet om det går ner. I dag kör jag Pulse till Zaptec, vet inte hur den beter sig utan internet.
Däremot kan man ju alltid ställa en max laddström för offlineläge på Zaptec som den ska använda om den tappar lastbalanseringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.