Borde vara omedelbart säljstopp om VW inte uppfyller krav och standarder.
 
useless useless skrev:
Borde vara omedelbart säljstopp om VW inte uppfyller krav och standarder.
Hej useless

Om det handlar om switchbrus, i frekvensområdet för supraharmonics, då finns ännu inga krav i standarder.

Jag har väntat i mer än 20 år på normkrav gällande switchbrus.

Även om normer kommer en dag, så gäller de inte retroaktivt, för utrustning som vi redan köpt.

Det låter inte bra, om vi nu får ökande bekymmer med störningar från switchbrus vid t.ex. elbilsladdning
 
Redigerat:
Mikael_L
Ja det är väl så att emc-området definieras från 150kHz och över.
Så det kanske saknas normer att bryta mot, mätningarna på bakterie's bil hade ju rätt låga nivåer när det väl kommit upp till den frekvensen, troligen godkänt vilken standard vi än letar fram som går att skohorna in i sammanhanget.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det är väl så att emc-området definieras från 150kHz och över.
Så det kanske saknas normer att bryta mot, mätningarna på bakterie's bil hade ju rätt låga nivåer när det väl kommit upp till den frekvensen, troligen godkänt vilken standard vi än letar fram som går att skohorna in i sammanhanget.
Hej Mikael L

EMC-området är indelat i flera frekvensområden. Här är information från de tekniska kommittéer (TK) som finns. ”Elektromagnetisk kompatibilitet” https://elstandard.se/kommitte/tk-emc/

När det tex gäller radiotrafik så är frekvensområdet idag från 9 kHz till 400 GHz.

De EMC filter vi normalt sätter in i elapparater idag begränsar ledningsbundna störningar i frekvensområdet 150 kHz till 30 MHz. Normer för frekvensområdet 2–150 kHz saknas. Under 2 kHz gäller frekvensområdet bl.a. övertoner.

När switchteknik började användas i kraftelektronik för ett 50 tal år sedan saknades normer i frekvensområdet 2–150 kHz. Det nyttjade tillverkarna så, att de lade sina switchfrekvenser (inklusive switchfrekvensernas övertoner) under 150 kHz.

1997 tog jag upp problematiken med det ökande switchbruset i en artikel. “Increased pollution in the protective earth” http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1011266/FULLTEXT01.pdf

Det är över 25 år sedan och fortfarande saknas begränsande normer för switchfrekvenser.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L
M Martin Lundmark skrev:
När switchteknik började användas i kraftelektronik för ett 50 tal år sedan saknades normer i frekvensområdet 2–150 kHz. Det nyttjade tillverkarna så, att de lade sina switchfrekvenser (inklusive switchfrekvensernas övertoner) under 150 kHz.
Nåja, det var inte bara därför.

Att välja switchfrekvens är en kompromiss av storlek på komponenter för trafo, spolar, kondensatorer och hur snabba och dyra halvledare man vill använda och hur mycket värme det blir om recovery-time får för stor andel.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nåja, det var inte bara därför.

Att välja switchfrekvens är en kompromiss av storlek på komponenter för trafo, spolar, kondensatorer och hur snabba och dyra halvledare man vill använda och hur mycket värme det blir om recovery-time får för stor andel.
Hej Mikael_L

Jag skrev inte, att det bara var därför.

Men lägg märke till att switchfrekvenser sällan är strax ovanför 150 kHz.

Det var det jag avsåg med det jag skrev.

Sedan finns det naturligtvis mängder med andra avvägningar när man konstruerar switchad teknik

Här har du ett exempel på det jag påpekade. Hur man beskriver valet av switchfrekvens, ”almost all COTS power supplies switch below 150kHz”

”A second notable difference is that the MIL-STD-461 CE102 conducted emissions measurements start at 10 kHz, where most commercial specifications do not perform this measurement below 150kHz. Based on these commercial certification requirements almost all COTS power supplies switch below 150kHz and many even switch as low as 70-75kHz, so that the 2nd harmonic of the switching frequency is also below the 150kHz limit. This requires less lowpass RF filtering to meet the commercial specs, thus reducing the cost to build and reducing the chances of failing costly EMI testing. However, as a result of these design implementations, measurements between 10 kHz and 150 kHz are generally problematic.”
https://nts.com/ntsblog/ask-the-expert-will-a-cots-power-supply-pass-mil-std-461-testing/

Även här kommer mängdläran in. Desto fler som använder switchad teknik desto kraftigare riskerar ”brusmattan att bli” innan eventuella normer sätter gränser för hur ny teknik får generera switchbrus.

Sedan normerna kommit så tar det sedan flera år innan den gamla switchtekniken kopplas bort från elnäten.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L
Nä, och jag skrev inte att du skrivit "bara därför". :)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Jag fick för ett litet tag sedan svar från elsäkerhetsverket:

"Vi har nu mätt på en annan ID4, i en annan anläggning.
Och kontrollmätt med en annan bil på plats.
Bilen skapar någon typ av övertoner som påverkar induktionshällen.

Vi skickar frågan vidare till Transportstyrelsen."


Jag gissar att de måste haft ytterligare något ärende som rörde en induktionshäll, eftersom det i mitt fall var ett digitalpiano. Hursomhelst, nu är det oklart för mig hur man kan följa vad transportstyrelsen gör med detta. Vad är deras ansvar i ett sådant här ärende?
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Jag fick för ett litet tag sedan svar från elsäkerhetsverket:

"Vi har nu mätt på en annan ID4, i en annan anläggning.
Och kontrollmätt med en annan bil på plats.
Bilen skapar någon typ av övertoner som påverkar induktionshällen.

Vi skickar frågan vidare till Transportstyrelsen."


Jag gissar att de måste haft ytterligare något ärende som rörde en induktionshäll, eftersom det i mitt fall var ett digitalpiano. Hursomhelst, nu är det oklart för mig hur man kan följa vad transportstyrelsen gör med detta. Vad är deras ansvar i ett sådant här ärende?
Transportstyrelsen är ju kravställare på bilar, så det ligger inom deras ansvar. Hör av dig dit och fråga hur du får uppföljning på ärendet hos dem.
 
B bakterie skrev:
Jag fick för ett litet tag sedan svar från elsäkerhetsverket:

"Vi har nu mätt på en annan ID4, i en annan anläggning.
Och kontrollmätt med en annan bil på plats.
Bilen skapar någon typ av övertoner som påverkar induktionshällen.

Vi skickar frågan vidare till Transportstyrelsen."


Jag gissar att de måste haft ytterligare något ärende som rörde en induktionshäll, eftersom det i mitt fall var ett digitalpiano. Hursomhelst, nu är det oklart för mig hur man kan följa vad transportstyrelsen gör med detta. Vad är deras ansvar i ett sådant här ärende?
Hej bakterie

Jag hoppas verkligen att du (och andra) kan få hjälp när switchbrus stör annan utrustning.

Men jag vet inte riktigt hur det skall gå till när relevanta normer för frekvensområdet saknas sedan mer än 20 år.

Om nu ID.4 tillverkades enligt gällande störnormer, vilka krav kan då ställas (i efterhand) på begränsningar av hur mycket switchbrus i supratonsområdet som bilens laddare får generera?
 
X
B bakterie skrev:
Jag fick för ett litet tag sedan svar från elsäkerhetsverket:

"Vi har nu mätt på en annan ID4, i en annan anläggning.
Och kontrollmätt med en annan bil på plats.
Bilen skapar någon typ av övertoner som påverkar induktionshällen.

Vi skickar frågan vidare till Transportstyrelsen."


Jag gissar att de måste haft ytterligare något ärende som rörde en induktionshäll, eftersom det i mitt fall var ett digitalpiano. Hursomhelst, nu är det oklart för mig hur man kan följa vad transportstyrelsen gör med detta. Vad är deras ansvar i ett sådant här ärende?
Fråga Elsäkerhetsverket vilket diarienummer frågan har fått hos Transportstyrelsen så är det lättare att följa det vidare. DÅ kan du bara fråga Transportstyrelsen om ärendet kopplat till det diarienumret.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
B
M Martin Lundmark skrev:
Hej bakterie

Jag hoppas verkligen att du (och andra) kan få hjälp när switchbrus stör annan utrustning.

Men jag vet inte riktigt hur det skall gå till när relevanta normer för frekvensområdet saknas sedan mer än 20 år.

Om nu ID.4 tillverkades enligt gällande störnormer, vilka krav kan då ställas (i efterhand) på begränsningar av hur mycket switchbrus i supratonsområdet som bilens laddare får generera?
Du har missat det väsentliga kravet i EMC-direktivet;
”Utrustning ska med beaktande av aktuell tillämpbar teknik vara så konstruerad och tillverkad att a)
den elektromagnetiska störning den alstrar inte överskrider den nivå över vilken radio- och teleutrustning eller annan utrustning inte kan fungera som avsett,”
Att man uppfyller en standard är ingen garanti för att man uppfyller EMC-direktivet. Men sannolikheten är oftast större.
 
B Blåbäret_numero_uno skrev:
Du har missat det väsentliga kravet i EMC-direktivet;
”Utrustning ska med beaktande av aktuell tillämpbar teknik vara så konstruerad och tillverkad att a)
den elektromagnetiska störning den alstrar inte överskrider den nivå över vilken radio- och teleutrustning eller annan utrustning inte kan fungera som avsett,”
Att man uppfyller en standard är ingen garanti för att man uppfyller EMC-direktivet. Men sannolikheten är oftast större.
Hej Blåbäret_numero_uno

Här är rimligen dilemmat, att det saknas relevant standard för ledningsbundna störningar frekvensområdet 2-150 kHz.

Standarden borde ha funnits för länge sedan. När jag under 1980-talet arbetade på ABB Corporate Research så tittade jag på flera olika frågeställningar där bl.a. ny teknik (som då utvecklades) genererade störningar i frekvensområdet 2–150 kHz.

I några fall handlade det om jordfelsbrytare som inte klarade transienter i elkraftnätet, utan kunde lösa ut vid start av elanslutna apparater.

Ett antal år senare så skrev jag, med några kolleger, till elkraftkonferensen EPE-97 i Trondheim, dokumentet; “Increased pollution in the protective earth” https://ltu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1011266/FULLTEXT01.pdf

Detta för att få igång forskning på området och på sikt även normer.

Det har nu passerat ca 26 år sedan dokumentet publicerades 1997. Forskningen är i full fart men fortfarande saknas normerna som bl.a. skulle kunna begränsa genereringen av switchkomponenterna som stör annan elutrustning.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.