A AndersS skrev:
Be honom om en förklaring varför det är ett måste och återkom i tråden så kan du få bättre svar.
Jag har behållit kutterspån i ett fritidshus och bara kompletterat med lösull ovanpå, där fanns inget behov av att ta bort.
Tack för svaret
 
A Alketa skrev:
Jo,vet vi inte, en kompis som är byggare sa att måste bytas
Är det mögligt, blött?
I så fall har ni allvarliga andra problem som inte löses med att byta spånet.

Är det bara att "spånet är gammalt" så är det inte ett problem i sig, utan man kan glatt låta det ligga kvar och komplettera med mer spån eller annan träbaserad isolering ovanpå.
Med försiktighet, för mycket isolering kan ge andra problem på kallvindar.

Lägg upp bilder på spånet här om ni vill ha mer vettig info.
 
Ja,kan jag göra
Jag tar bild och återkommer
 
Kutterspån är bra isolering, sågspån är inte lika bra, men det är ju bara omdet är begränsat utrymme och man behöver bättre isolering den behöver tas bort. Eller om man av någon anledning behöver komma åt konstruktionen under. Tex om man tänker lägga plast. Att byta bara för att den är gammal är inte motiverat.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 2 till
  • Laddar…
Många kallar det som finns som isolering för sågspån även om det är kutterspån lite packad med åren.
Har kollat en vind åt bekant med "sågspån" men det var ett takbjälk helt fyllt med kutterspån till överkant på bjälkarna.

Ts får bekräfta att det är sågspån och inte kutterspån.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Många kallar det som finns som isolering för sågspån även om det är kutterspån lite packad med åren.
Har kollat en vind åt bekant med "sågspån" men det var ett takbjälk helt fyllt med kutterspån till överkant på bjälkarna.

Ts får bekräfta att det är sågspån och inte kutterspån.
Nej, det är sågspån,jätte gammalt
 
A Alketa skrev:
Nej, det är sågspån,jätte gammalt
Ålder har ingen betydelse så länge den är torr och fin
 
Redigerat:
A
A Alketa skrev:
Vi har köpt ett hus och hittade på vinden gammal träspån, och behöver hjälp med hur ska ta bort den
Är det fuktskadat spånet?
 
Ibland får man känslan att man inte ska svara när avsändaren inte känns helt tillförlitlig. Men jag ger detta en chans.
1: I mitt 50-talshus isoleras vinden med s,k kutterspån(hyvelspån). Luktar gott, ser trevligt ut och har tillräckliga isoleregenskaper för mitt hus. Sågspån har jag i mitt fritidshus luktar gott, ser någorlunda trevligt ut uppblandat med musskit. Dock lite mer tveksamma isoleregenskaper eftersom det är mer komprimerat. Mitt råd är: Ta det lugnt och avvakta. Huset kommer inte att må illa(förmodligen tvärtom). Möjligen får du en något sämre energideklaration jmfrt med moderna isolermaterial men det skulle jag högaktningsfullt skita i om det inte är så att det är ett slott vi pratar om.
 
L lob skrev:
Ibland får man känslan att man inte ska svara när avsändaren inte känns helt tillförlitlig. Men jag ger detta en chans.
1: I mitt 50-talshus isoleras vinden med s,k kutterspån(hyvelspån). Luktar gott, ser trevligt ut och har tillräckliga isoleregenskaper för mitt hus. Sågspån har jag i mitt fritidshus luktar gott, ser någorlunda trevligt ut uppblandat med musskit. Dock lite mer tveksamma isoleregenskaper eftersom det är mer komprimerat. Mitt råd är: Ta det lugnt och avvakta. Huset kommer inte att må illa(förmodligen tvärtom). Möjligen får du en något sämre energideklaration jmfrt med moderna isolermaterial men det skulle jag högaktningsfullt skita i om det inte är så att det är ett slott vi pratar
L lob skrev:
Ibland får man känslan att man inte ska svara när avsändaren inte känns helt tillförlitlig. Men jag ger detta en chans.
1: I mitt 50-talshus isoleras vinden med s,k kutterspån(hyvelspån). Luktar gott, ser trevligt ut och har tillräckliga isoleregenskaper för mitt hus. Sågspån har jag i mitt fritidshus luktar gott, ser någorlunda trevligt ut uppblandat med musskit. Dock lite mer tveksamma isoleregenskaper eftersom det är mer komprimerat. Mitt råd är: Ta det lugnt och avvakta. Huset kommer inte att må illa(förmodligen tvärtom). Möjligen får du en något sämre energideklaration jmfrt med moderna isolermaterial men det skulle jag högaktningsfullt skita i om det inte är så att det är ett slott vi pratar om.
Tack för svaret, vi kan vakta och se hur det går, huset är 50-talet, stämmer, vinden ser ut tor och fin.
 
B
Jag instämmer med de som ifrågasätter varför det ska bort.

Visst isolervärdet är inte toppen, men jag tror det är bättre att bara tilläggsisolera uppepå spånet, t.ex. med hunton blåsisolering.

Men visst kan man ta bort det, och lägga på allt nytt och kanske få ner förbrukningen lite till. Men jag tror inte det blir direkt lönsamt att göra så.
 
  • Gilla
Alketa
  • Laddar…
namnbyte
Kutterspån kan ta upp fukt som kommer underifrån om ångspärr saknas vilket i sig ger en torrare vind...till en gräns, blir det för fuktigt och varmt kan det mögla men då har man nog annat bekymmer som rotorsak.
Kontra det om det blir "för torrt" på vinden avger kutterspån sin fukt. Nu tror jag inte en vid kan bli för torr men det är så jag läste det en gång i tiden. Kutterspån är med andra ord fenomenalt på att bibehålla en stabil luftfuktighet på vind.

Vi har kutterspån i vår villa från '50, har försökt greppa vilka alternativ det finns, har mer eller mindre landat i att bara städa upp vinden och fylla på med mer istället för att byta ut. Har det funkat perfekt i 73 år så är det nog ok som det är.
 
  • Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
Kutterspån kan ta upp fukt som kommer underifrån om ångspärr saknas vilket i sig ger en torrare vind...till en gräns, blir det för fuktigt och varmt kan det mögla men då har man nog annat bekymmer som rotorsak.
Kontra det om det blir "för torrt" på vinden avger kutterspån sin fukt. Nu tror jag inte en vid kan bli för torr men det är så jag läste det en gång i tiden. Kutterspån är med andra ord fenomenalt på att bibehålla en stabil luftfuktighet på vind.

Vi har kutterspån i vår villa från '50, har försökt greppa vilka alternativ det finns, har mer eller mindre landat i att bara städa upp vinden och fylla på med mer istället för att byta ut. Har det funkat perfekt i 73 år så är det nog ok som det är.
Resonerat som dig i vårt hus från 1937 och kompletterade med ett antal balar ny kutterspån för ca 10 år sedan.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.