Fotografen Fotografen skrev:
Så var det dags igen.
53 m3. En 49-årig tjurskalle och två katter.
Ett år går fort.
48 m3. En femtioårig tjurskalle och en katt.
Den andra katten gick tyvärr vidare i höstas.
 
Efter sista avläsningen så är förbrukningen 150 kbm/år, två vuxna och två barn men då har vi vattnat både gräsmatta och växthus/land också. Nästa år kan vi förhoppningsvis köra det från egen brunn.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Ett år går fort.
48 m3. En femtioårig tjurskalle och en katt.
Den andra katten gick tyvärr vidare i höstas.
25-30 kvm per år ensam man med spa
 
70 m3 senaste året, villa med två vuxna + ett barn. Upplever inte att vi snålar men vi är heller inga slösare uppenbarligen.
 
Så var det dags igen, då.
43 m3. En femtioettårig tjurig gubbe och en katt.
 
  • Gilla
john.h och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Så var det dags igen, då.
43 m3. En femtioettårig tjurig gubbe och en katt.
Dags igen, 51 m3. En femtiotvåårig tjurig gubbe och en katt.
 
  • Gilla
roke och 2 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
100 kubik i året delat på 4 pers, 2 vuxna, 2 barn. Jag tycker inte vi sparar direkt med vattnet, jag duschar varje morgon innan jobbet, 5 minuters dusch.

Huset byggt 2013-14 annars. 121m2. Vår diskmaskin går 2 ggr i veckan. Vår gamla tvättmaskin som vi köpte begagnad 2010 då vi bodde i lägenhet så tuffar på än, går väl 3-4ggr i veckan.
107 kubik enligt senaste mätaravläsning. Har skaffat en pool till sommaren så där blir det några extra kubik varje år. Drog ner på duschandet under elkrisen och det blev en vana, så nu duschar jag varannan dag om inte jag gör något fysiskt eller skitigt.
 
Jag rapporterar in i Februari, under feb22 - feb23 gjorde vi av med 102 kubik, två vuxna samt två barn då 1 och 5.

EDIT: Läste av och backräknade senaste halvåret har vi haft motsvarande ett årssnitt på 91 kubik.

Linjediagram visar årsmedelvärden (kubikmeter) över tid från 2017 till 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Fotografen Fotografen skrev:
Dags igen, 51 m3. En femtiotvåårig tjurig gubbe och en katt.
Ensam har ca 12-15 m3
Fotografen Fotografen skrev:
Ett år går fort.
48 m3. En femtioårig tjurskalle och en katt.
Den andra katten gick tyvärr vidare i höstas.
ensam ca 12-15 m3 om året
 
Ungefär 5m³ tror jag. Beror på hur man ska räkna. Om man duschar enbart på job och gymm
 
Det är låga förbrukningar.

Sverigesnittet är 140 liter/person och dygn.
(51,1 m3 per år)
 
R roke skrev:
Det är låga förbrukningar.

Sverigesnittet är 140 liter/person och dygn.
(51,1 m3 per år)
Vissa använder mer än andra 😅

Vi hade till och med tygblöjor på barnen, det blev ett antar tvättar extra i veckan, ändå kom vi inte upp i "normal förbrukning".
 
Bjor Bjor skrev:
Beror på hur man ska räkna.
Finns det något annat sätt än att läsa av vattenmätaren och göra om det ett år senare?

Vatten man gör av med på andra ställen kan man knappast mäta på ett i praktiken rimligt sätt.
 
B
Alfredo Alfredo skrev:
Finns det något annat sätt än att läsa av vattenmätaren och göra om det ett år senare?

Vatten man gör av med på andra ställen kan man knappast mäta på ett i praktiken rimligt sätt.
Du kan ju få in vattenmätaren i homeassistant, så avläsning blir automatisk o på kortare intervall.

Finns det inte impulser, såg jag att det fanns en utveckling på github där en kamera tog ett kort på urverket och läste av mätarställningen från kortet.
 
B BSOD skrev:
Finns det inte impulser, såg jag att det fanns en utveckling på github där en kamera tog ett kort på urverket och läste av mätarställningen från kortet.
Ooooh, dedär har jag funderat på och kommit fram till är långt över min förmåga!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.