Jaarmanen skrev:
När det gäller hållbarhet i svetsarna så är min erfarenhet att svetsarna i sig har högre hållfasthet än materialet runt om, om man svetsar noggrant och undgår att få porer.

Det beror ju på vilken typ av elektroder man använder. Normalt är att man svetsar med elektroder som har lite högre hållfasthet än det material som man svetsar. Gör man inte det så blir svetshållfastheten sämre än materialet runt om.
 
roli skrev:
Det beror ju på vilken typ av elektroder man använder. Normalt är att man svetsar med elektroder som har lite högre hållfasthet än det material som man svetsar. Gör man inte det så blir svetshållfastheten sämre än materialet runt om.
Givetvis är det så. Eftersom det är standardkvalitet på plåten (har inga specar på den men det är vanligt kolstål) och plåten är betydligt tunnare än svetsfogen som är svetsad med standardelektroder, så blir själva fogen starkare bara genom sin tjocklek, än tunnplåten runt om. Har man ordentlig genombränna när man svetsar och inte använder sig av stumfog så tror jag nog att det skall klara sig hållfasthetsmässigt vid normala tyrck (max 2 bar arbetstryck).

Men som sagt, det blir spännande att provtrycka...
 
jag hoppas i alla fall att mina svetsar håller tätt fast dom inte är så LÄCKER att titta på :)
 
Jack Of All Trades skrev:
Jaamanen
Har du provtryckt än?
Hur gjorde du genomförningen för förvärmningsslingan? Vore intressant att se några bilder.

Nu börjar det dra ihop sig. Jag fick färdigt färskvattendelen i helgen och har trycksatt den (6 bar och alla mjuklödningar höll tätt!! :D ) Nu ska jag bara få klart sista delen av laddkretsen så ska jag provtrycka hela systemet sen.

Hur har ni andra gjort för att protrycka, det är ju ett antal öppningar i en tank som behöver täppas till för att kunna trycka, jag kom fram till att det var så mycket jobb med det att jag lika gärna kan koppla ihop hela systemet och provtrycka allt på en gång med hjälp av vatten trycket från påfyllningen, den sidan håller ju 6 bar så med en manometer i systemet borde man väl kunna plugga säkerhetsventilen och sen trycka på med vatten till strax under 2 bar för att vara på den säkra sidan?
 
Jack Of All Trades skrev:
Jaamanen
Har du provtryckt än?
Hur gjorde du genomförningen för förvärmningsslingan? Vore intressant att se några bilder.

Nu börjar det dra ihop sig. Jag fick färdigt färskvattendelen i helgen och har trycksatt den (6 bar och alla mjuklödningar höll tätt!! :D ) Nu ska jag bara få klart sista delen av laddkretsen så ska jag provtrycka hela systemet sen.

Hur har ni andra gjort för att protrycka, det är ju ett antal öppningar i en tank som behöver täppas till för att kunna trycka? Jag kom fram till att det var så mycket jobb med det att jag lika gärna kan koppla ihop hela systemet och provtrycka allt på en gång med hjälp av vatten trycket från påfyllningen. Den sidan håller ju 6 bar så med en manometer i systemet borde man väl kunna plugga säkerhetsventilen och sen trycka på med vatten till strax under 2 bar för att vara på den säkra sidan?
 
jag pluggade anslutningarna, det tog inte så länge med lin o pasta...
jag fick ett tips när jag skulle provtrycka med vatten- använda varmt vatten för då vidgas eventuelle porer, så det var bara att fylla upp igen och provtrycka!
 
Hej alla!
Min panna, en gammal Diom från minst 30 år tillbaka, sprang läck vid fogen för det inre tvärstaget.
lappade med MIG-en och det blev porer. Jag kom inte åt att slipa rent först.
Då slog jag hål i murväggen så jag kom åt ordentligt med vinkelslipen från rummet bredvid och svetsade igen med MIG-en. Det har hållit i 3 år nu, inne på fjärde. fick mura igen hålet förståss och måla lite.
Hälsningar,
Skalman
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.