1200 ohm låter i mina öron rimligt. Spontant tror jag inte att en defekt utegivare kan orsaka felet som du beskriver det.
 
Vi har också en CTC Electronik elpanna. Den ser likadan ut som din på utsidan men vårt kretskort har skyddslack och ser ut att vara lite nyare än ditt.

Mät först om det kommer manöverspänning 24V AC till kontaktorerna. Mät i så fall spänningsfallet över kontakterna hos de kontaktorer som ska vara dragna p g a att de har fått manöverspänning.

Den delen av kortet där det är bruntbränt p g a hög värme ser ut att vara en enkel spänningsomvandlare från 24V AC till likspänning som redan har föreslagits. Den komponenten där det är mest brunt är en diod (för likriktning troligen), kallad D8 på vårt kort. Våra effektmotstånd är av andra typer som jag gissar har lägre effektklassning så kanske har någon rationalisering och förenkling skett som sänkt effektutvecklingen i den enkla spänningsomvandlaren. Eftersom en kontaktor tycks dra så är troligen den enkla spänningsomvandlaren hel men mät gärna spänningen över dioden och elektrolytkondensatorerna. Vårt kretskort är svagt brunt på baksidan i närheten av D8.

Kretskort med resistorer, kondensatorer, integrerade kretsar och vita kablar. Elektroniska komponenter och kopplingar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öppen elektronisk apparat, kretskort i förgrunden, sladdar, mätare och komponenter synliga, underhåll eller reparation pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här syns isolerhylsor runt flatstiftskontakter som här missfärgats och delvis smält orsakat av varmgång i kontaktors sönderbrända kontakter.
Oorganiserade elektriska kablar kopplade till säkringsblock, risk för elfel eller kortslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: som vanligt gäller att meka inte med detta om du inte är helt säker på att du vet vad du gör.
 
U Uno Mögel skrev:
Har kollat utegivaren och motståndet jag mätte upp i den pendlande runt 1.200 ohm. Vet inte om den var trasig eller om jag förstörde den, men när jag skulle kolla att skruvarna var åtdragna så vid endast lite beröring så gick den utgående sladden/stiftet ur motståndet av. På bilden ser det ut som att den är grönärgad just där den gick av, så något verkar ha varit galet där. Nu får jag skaffa en ny utetempsgivare någonstans. Hinner tyvärr inte mer nu, då jag måste åka bort några dagar. Så får låta pannan stå på i reservläget och hoppas att jag inte möts av en bastu när jag kom
T TommyC skrev:
Vi har också en CTC Electronik elpanna. Den ser likadan ut som din på utsidan men vårt kretskort har skyddslack och ser ut att vara lite nyare än ditt.

Mät först om det kommer manöverspänning 24V AC till kontaktorerna. Mät i så fall spänningsfallet över kontakterna hos de kontaktorer som ska vara dragna p g a att de har fått manöverspänning.

Den delen av kortet där det är bruntbränt p g a hög värme ser ut att vara en enkel spänningsomvandlare från 24V AC till likspänning som redan har föreslagits. Den komponenten där det är mest brunt är en diod (för likriktning troligen), kallad D8 på vårt kort. Våra effektmotstånd är av andra typer som jag gissar har lägre effektklassning så kanske har någon rationalisering och förenkling skett som sänkt effektutvecklingen i den enkla spänningsomvandlaren. Eftersom en kontaktor tycks dra så är troligen den enkla spänningsomvandlaren hel men mät gärna spänningen över dioden och elektrolytkondensatorerna. Vårt kretskort är svagt brunt på baksidan i närheten av D8.

[bild]

[bild]

Här syns isolerhylsor runt flatstiftskontakter som här missfärgats och delvis smält orsakat av varmgång i kontaktors sönderbrända kontakter.
[bild]

Edit: som vanligt gäller att meka inte med detta om du inte är helt säker på att du vet vad du gör.
Tack för information och beskrivning. Jag måste tyvärr åka bort nu mitt i allt detta, men får ge mig på det igen på måndag. Kan väl koppla en del el och har gjort så förr, men i den här röran känner jag mig inte hemma helt, så efter att jag förhoppningsvis fått dit en ny utetempsmätare och uteslutit om den har påverkat det hela eller ej så får jag se om jag kan få hjälp någonstans ifrån. Ringde en firma idag, men dom ville ha en startavgift för att komma och kolla på 3.900:- vilket jag tyckte var i saftigaste laget. Även om dom hittar ett enkelt fel direkt så kostar det 3.900:- + eventuellt material m.m. Så viljan att kunna lösa detta själv är rätt stark kan jag säga 😉.
 
På bilderna ovan så är det 8st flatstift på vardera kontaktor. Vart är det jag kan mäta för att kolla statusen på dom? Kan jag brygga över någonstans för att se om den reagerar och slår till?
 
Ny är det väl ingen katastrof om du har värmen avstängd några dar, det är ju fortfarande plusgrader även i Stockholm.
 
Det är de två yttersta anslutningarna på kontaktorerna som är för manöverspänningen 24 V. Den i mitten vet vi ju att den kontaktorn fungerar eftersom värmen fungerar i reservläget. Då skulle den också fungera i auto-läget om det vore så att kretskortet fungerade.

Om du åker bort och har pannan påslagen i reservläget så se över inställningen på alla termostater i huset så det inte blir "bastu".
 
Redigerat:
Jag hade också trasig utegivare, då ”rusar” pannan och skickar på riktigt varmt oavsett kurva etc.

Fick köra temperatursänkning manuell utan kopplingsur och vrida ner -15 på finjustering och därefter ”lagom” på nattsänkning för en rimlig framledningstemp. Fick sedan dagligen kolla väderprognos och justera lite upp eller ner i nåt halvår innan jag orkade ta tag i utegivaren.

Så det låter inte helt som om felet är din givare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.